هاوارد شولتز - استارباکس

راز میلیاردر های بی پول ؛ از فقر تا ثروت (بخش اول)

پول این روز ها مسئله ای است که هر فردی خواسته یا ناخواسته برای آن تلاش می‌کند. افرادی نظیر بیل گیتس، ایلان ماسک و تیم کوک بسیار مشهور و ثروتمند هستند. اما آیا لزوما همه ثروتمندان مشهور هستند؟ آن ها چگونه پول‌دار شدند؟ آیا همه آن ها از خردسالی در ناز و نعمت بزرگ شدند؟

همه ما اصطلاح هایی نظیر ره صد ساله را یک شبه رفتن و از فرش به عرش رسیدن را شنیده ایم. اما در اکثر موارد، این ها چیزی بیش از یک فیلم هالیوودی نیستند! اکثر ثروتمدان و کارآفرینان یا کلا از 0 شروع کرده اند یا با فکر و زحمت کشیدن اندک پول و سرمایه ای را که از پدرانشان داشته اند چندین برابر کرده و مشهور شده اند.

در زیر خلاصه داستان زندگی 19 فرد بسیار پول دار و ثروتمند را با هم می‌خوانیم که شاید خواندن و دانستن مسیر آن ها در انگیزش بسیاری از ما بی تاثیر نباشد.

Guy Laliberté – بنیان گزار گروه سیرک آفتاب

Guy Laliberte

دارایی خالص: 1.19$ میلیارد

فکر می کنم تابحال نام “سیرک آفتاب” به گوشتان خورده باشد. یک سیرک بسیار خوش آوازه که در آن انواع کار های هنری و آکروباتیک انجام می‌شود. موسس این سیرک موفق کانادایی، فردی به نام Guy Laliberté می‌باشد که پیش از تاسیس آن، روی یک چرخ راه می‌رفت، آکاردئون می زد و در هر نوع آتش بازی (پرتاب آتش با دهان، آتش زدن خود و …) مهارت های خاصی داشت.

پس از کلی تمرین و تخصص، او یک گروه جمع کرد و بدون خرید بلیت برگشت، از کِبک به لوس آنجلس رفت. کار او گرفت و پس از آن به لاس وگاس رفت و نام آن را Cirque de Soleil یا سیرک آفتاب قرار داد.

اکنون لالیبرته بنیان گزار و مدیرعامل این گروه هنری بزرگ می‌باشد.

Kenny Troutt – موسس گروه Excel Communication

Kenny Troutt

دارایی خالص: 1.41$ میلیارد

تروت، یک پدر گارسون داشت و از لحاظ مالی و هزینه تحصیل دچار مشکل بود. بنابراین هزینه دانشگاه خود را با فروش بیمه های عمر تامین کرد. سپس با گذشت زمان و تسلط بر امور، او در سال 1988 یک شرکت مخابراتی تلفن همراه به نام Exel Communication راه اندازی کرد؛ این شرکت در سال 1996 عمومی شد.

تنها دو سال بعد، این شرکت و Teleglobe با مبلغ 3.5 میلیارد دلار با هم ادغام شدند. او اکنون بازنشسته است و بر روی اسب های مسابقه ای سرمایه گزاری می‌کند.

Mohed Altrad – بنیان گزار گروه مهندسی Altrad

Mohed Atrad

دارایی خالص: 2.7$ میلیارد دلار

او در یک روستای عشایری در بیابان های سوریه به دنیا آمد. پدر او هنگامی که جوان بود از دنیا رفت. مادر او نیز ثروتی نداشت، بنابراین مادربزرگش او را تحت سرپرستی قرار داد و او را از رفتن به مدرسه ای در شهر رقه (پایتخت داعش) منع کرد.

آلتراد به هر تلاشی تحصیلات دبیرستان خود را به پایان رساند و برای تحصیل در مقاطع بالاتر به فرانسه رفت. او در آن زمان هیچ زبانی بلد نبود و تنها یک وعده غذا در اختیار داشت. سپس با تلاش، دکترای علوم کامپیوتر خود را دریافت کرد و برای شرکت های بزرگ و صاحب نام فرانسوی پروژه های مهمی انجام داد.

او سپس یک شرکت ورشکسته داربست را خریداری و آن را به یک شرکت پیشرو جهان در زمینه داربست و میکس سیمان تبدیل کرد. نام این شرکت معروف Atrad Group است.

او در گذشته به عنوان کارآفرین نمونه فرانسه و کارآفرین سال جهان انتخاب شده است.

Oprah Winfrey – اولین زن آفریقایی خبرنگار در آمریکا

Oprah Winfrey

دارایی خالص: 2.7$ میلیارد

اوپرا وینفری در یک خانواده فقیر در شهر میسیسیپی به دنیا آمد. اما این مسئله او را از دریافت بورسیه دانشگاه ایالتی تنسی بازنداشت. سپس او در 19 سالگی اولین خبرنگار آمریکایی-آفریقایی در یک شبکه آمریکایی شد.

در سال 1983 او به شیکاگو نقل مکان کرد و یک برنامه صبحگاهی را آغاز کرد. بعد ها این برنامه به نام The Oprah Windfrey Show مشهور شد.

Howard Schultz – مدیر عامل Starbucks

Howard Schultz

دارایی خالص: 2.9$ میلیارد

او در یک مصاحبه گفت: “من در محله ای بسیار فقیرنشین و خطرناک بزرگ شدم و همیشه نگاهم به بالاشهری هایی بود که منابع و پول بیشتری داشتند و شادتر بودند. اما نمی دانم چرا و چگونه تصمیم گرفتم موانع را کنار بزنم و به بالاتر از چیزی که مردم فکر می کردند ممکن است برسم”.
او گفت اگرچه الان یک کت و کراوات شیک دارم اما خودم می دانم از کجا می آیم و به کجا تعلق دارم.

او نمونه بارزی از مقابله با فقر و غلبه بر مشکلات محیطی است.

شولتز در رشته فوتبال دانشگاه میشیگان شمالی پذیرفته شد و در ابتدا برای Xerox کار می‌کرد. پس از آن، او یک شعبه از کافی شاپ Starbucks را که آن زمان تنها 60 شعبه داشت راه اندازی کرد و در سال 1987 با تلاش بسیار به عنوان مدیر عامل منتصب شد. او اکنون تعداد شعبه ها را به بیش از 16000 در سراسر جهان رسانده است که البته متاسفانه از ایران نمایندگی نمی پذیرد.

Do Won Chang – بنیان گزار فروشگاه های Forever 21

Do Won Chang

دارایی خالص: 3.1$ میلیارد

او و همسرش (Jin Sook) این فروشگاه های زنجیره ای لباس را به آسانی به دست نیاوردند. پس از مهاجرت به آمریکا از کره جنوبی در سال 1981، دو وان مجبور بود در شبانه روز سه کار مختلف را انجام دهد؛ باریستایی کافی شاپ، نگهبانی و تلنبه چی پمپ بنزین

پس از آن، آن ها موفق شدند در سال 1984 اولین فروشگاه لباس خود را افتتاخ کنند.

فروشگاه های زنجیره ای Forever 21 یک برند بین المللی است که 480 شعبه دارد و نرخ فروش اعجاب انگیز 3 میلیارد دلار را در هر سال از آن خود کرده است.

Kan Langone – سرمایه دار و بیزنس من آمریکایی

Ken Langone

دارایی خالص: 2.8$ میلیارد

پدر و مادر او کار های مختلفی برای تامین مخارج انجام می‌دادند از لوله کشی گرفته تا کارگری در غذاخوری ها.
پس از بزرگ شدن، کان برای پرداخت هزینه های تحصیل در دانشگاه Bucknell، دست به کار های عجیب و غریبی زد و والدین او نیز برای کمک، خانه شان را در رهن گذاشتند.

در سال 1968 او با راس پروت همکاری کرد تا شرکت Electronic Data Systems (خریداری شده توسط HP) را راه اندازی کند. تنها دو سال بعد، و در سال 1981 او با برنارد مارکوس همراه شد تا شرکت Home Depot را راه اندازی کند.

او هم اکنون در کار های خیریه بسیاری شرکت دارد.

John Paul  DeJoria – سرمایه دار و بنیان گزار شرکت Patron Tequila

John Paul Dejoria

دارایی خالص: 3.4$ میلیارد

قبل از اینکه دجوریا به سن ده سالگی برسد، کارت پستال های کریسمس و روزنامه می‌فروخت تا به خانواده خود کمکی کرده باشد. در نهایت به یک پرورشگاه فرستاده شد و بعد ها به ارتش پیوست.

او با یک وام 700 دلاری John Paul Mitchell System را راه اندازی نمود و شامپو را به صورت درب-به-درب می‌فروخت. این در حالی بود که وی در ماشین خود می‌خوابید. بعد ها او شرکت مشروبات الکلی Patron Tequila را راه اندازی کرد و بر روی صنایع دیگر سرمایه گزاری نمود.

Ralph Lauren – بنیان گزار شرکت Polo

دارایی خالص: 6.3$ میلیارد

لارن دوران دبیرستان را در Bronx نیویورک به پایان رساند اما سپس از کالج اخراج شد و به ارتش پیوست. بعد ها، او به عنوان منشی در Brook Brothers استخدام شد و به این فکر افتاد که آیا مردان از کراوات های پهن و خوش طرح استقبال خواهند کرد؟ زمانی که او این تصمیم را گرفت سال 1967 بود و او به شکل رویایی 500 هزار دلار کراوات فروخت. او سال بعد شرکت Polo را بنیان نهاد.

Shaid Khan – دارنده چند تیم ورزشی و شرکت Flex-N-Gate

Shahid Khan

دارایی خالص: 7.2$ میلیارد

او هم اکنون یکی از ثروتمندترین افراد جهان است اما هنگامی که از پاکستان به آمریکا آمد، در ازای ساعتی یک دلار و بیست سنت ظرف می شست. او به دانشگاه ایلینویز رفت و سپس شرکت Flex-N-Gates را مالک شد که یکی از شرکت های بزرگ خصوصی آمریکاست. تیم فوتبال NFL’s Jacksonville Jaguars و کلاب ورزشی Fullham نیز از دارایی های او محسوب می‌شود.

George Soros – آقای شانس!

George Soros

دارایی خالص: 8$ میلیارد

در ایام نوجوانی، به عنوان پسر تعمیدی یک کارمند وزارت کشاورزی مجارستان به فرزندی پذیرفته می شود تا در مقابل اشغال و حمله نازی ها در امان بماند. در سال 1947 او از آن کشور فرار می کند تا با خویشاوندانش در انگلیس زندگی کند. او در مدرسه آن جا اقتصاد می‌خواند و به عنوان میزبان و کارگر راه آهن استخدام می شود.

پس از فارغ التحصیلی سوروس در یک مغازه سوغاتی فروشی کار کرد و به عنوان کارمند بانک در نیویورک استخدام شد. در سال 1992 شرط بندی معروف او، 1 میلیارد دلار برای او به همراه داشت. شانس این فرد ستودنی است!

در بخش دوم این مقاله، به ثروتمندانی خواهیم پرداخت که گرچه آن ها نیز در فقر به دنیا آمدند اما به نوعی صنایع مختلف را دگرگون و مدرن کردند. با ما همراه باشید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. کاش راز میلیاردرای خودمونم مینوشتین با اینکه رازشونو میدونیم ولی مطالبش جالب می بودن

  2. الا چه راضی گفته نویسنده؟
    فقط دارایی هاشو به رخ ما کشیدی؟
    با این اسم های پستتون

  3. تو ایران فقط باید ژن ات خوب باشه

  4. اکثرا رو اصلا نمیشناختم

  5. راز پول دار شدن در ایران :

    عضویت در سازمان … (خودسانسوری)

    و همچنین داشتن کارت عضویت فعال در همان سازمان

    همین 2 کار!

    استخدام فوری و بدون شایستگی و حتی قاعده ای!

    طی نمودن پله های ترقی و مدیر شدن در عرض 2 سال

    و نجومی گرفتن

    و رانت

    و حق خوری

    واردات آیفون

    فرار از مالیات

    و …

    پولداز شدن فقط یک کارت فعال می خواد و بس

    من که تن به این خفت نمی دم و از این پول های حروم نمی خورم

    با تشکر

  6. اینا همه ش مال خارجه! نمیگم توی ایران نمیشه موفق شد، نه میشه ولی خیلی سخت تر

    مثل اینه با پراید سعی کنید به اندازه 207 مثلا سرعت برید (ماشین بهتری مثال نزدم!) میشه اونقدر سرعت رفت اما امنیت، کیفیت کار و همه چیز پایین تره و در نتیجه سختی کار بیشتر

    وقتی شما هم توی قصد داشته باشید توی ایران به خواسته هاتون برسید مثل مثال بالائه

  7. در کنار تمامی این‌ها شانس و ارثیه هم لازمه

  8. زیاد دنباله پول برای خوشبختی نباشین

  9. من نمیفهمم اینا چه رازهای موفقیتی هستن که همه میدونن کجاش رازه 😐