نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی توسط دانشمندان ردیابی شد

نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی توسط دانشمندان ردیابی شد

نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی (FRB) به تازگی توسط دانشمندان به ثبت رسید و این اتفاق باعث شده تا برخی سیگنال دریافتی را علامتی از سوی موجودات فضایی برای ارتباط‌گیری با انسان‌ها بدانند.

به صورت کلی مخاطبان در هنگام صحبت از سیگنال های رادیویی فضایی یا همان انفجارهای سریع رادیویی (Fast Radio Bursts) که به اختصار،‌ FRB هم نام گرفته‌اند،‌ به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ برخی می‌گویند که این پالس‌های عجیب و مرموز قابل‌ردیابی در کیهان از سوی موجودات فضایی و به قصد ارتباط‌گیری با تمدن‌های دیگر به وجود آمده‌اند. با این حال گروه دیگر دیدی علمی تخیلی به موضوع نداشته و سیگنال‌ها را پدیده‌ای طبیعی و صرفا ناشناخته تلقی می‌کنند.

با این تفاسیر، محققان اعلام کرده‌اند که نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی دیده‌شده تا به امروز، اخیرا به ثبت رسیده و این اتفاق مجددا بحث پیرامون ارتباط با موجودات فضایی را داغ کرده است؛ صاحب‌نظران با اعلام خبر، از احتمال پیدا کردن منشا سیگنال و روشن شدن ماهیت آن خوش‌حال‌ هستند و طرفداران نظریه‌های علم تخیلی هم اتفاق را مدرکی دیگر در اثبات باورهایشان می‌دانند. در ادامه قصد داریم تا موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

کشف نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی

پدیده مرموز FRB به صورت پالس‌هایی بسیار کوتاه و در عین حال نورانی بوده که از امواج رادیویی تشکیل شده و از یک دهه پیش تاکنون، به عنوان موضوعی جنجالی در میان محققان شناخته می‌شود؛ از زمان کشف اولین سیگنال رادیویی فضایی در سال 2008، ماهیت این پالس‌های چند میلی‌ثانیه‌ای مشخص نیست و همانطور که اشاره شد، ابهامات موجود به شکل‌گیری انواع نظریه‌های مختلف در این رابطه دامن زده است.

بر اساس آمار، از 2008 تعداد 33 پالس FRB توسط دانشمندان به ثبت رسیده و به علاوه این سیگنال‌ها، در جند روز اخیر سه مورد دیگر توسط دو گروه ستاره شناسی کشف شده است؛ سیگنال اول توسط برنامه “Breakthrough Listen” که گروهی از دانشمندان در قالب آن به جستجوی نشانه‌هایی از هوش فرازمینی می‌پردازند، ثبت شده و وجود دو پالس دیگر هم توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا گزارش شده است.

پیتر ویلیامز (Peter Williams)‌ یکی از دانشمندان شناخته‌شده حوزه سیگنال های رادیویی فضایی در رابطه با سیگنال‌های اخیر می‌گوید که هر سه پالس به کمک تلسکوپ پارکس (Parkes Telescope) استرالیا ردیابی شده‌اند و به نظر می‌رسد که چنین اتفاق نادری که وجود سه پالس FRB در فاصله‌ای کوتاه تایید شود، به دلیل خوش‌شانسی دانشمندان رخ داده است.

نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی توسط دانشمندان ردیابی شد

پیش از این عجیب‌ترین مورد از سیگنال های رادیویی فضایی با نام FRB 121102 شناخته می‌شد که پالس آن بیش از یک‌بار در آسمان تکرار شد و محققان گفته‌اند که محل ارسال آن به کهکشانی در فاصله سه میلیارد سال نوری زمین مربوط است؛ با این حال کشف نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی توسط تلسکوپی در استرالیا هم به نوبه خود شگفت‌انگیز بوده و امید به ارتباط با فرازمینی ها را در بسیاری از علاقه‌مندان بالا برده است.

آینده جستجو برای سیگنال های رادیویی فضایی

محققی برجسته به نام مائورا مکلافلین (Maura McLaughlin) از دانشگاهی در آمریکا گفته است که به احتمال قوی، در آینده ردیابی پالس‌های FRB بسیار راحت‌تر خواهد بود و از‌ آنجایی که با گذشت زمان توجه‌ها بیشتر و بیشتر به این موضوع جلب می‌شود، تعداد دانشمندان علاقه‌مند به پیدا کرد ردی از موجودات فضایی در آسمان‌ها هم افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک خبرهای شگفت‌انگیزی از طرف کارشناسان این حوزه خواهیم شنید.

نورانی ترین سیگنال رادیویی فضایی توسط دانشمندان ردیابی شد

در سال 2017 پژوهشگران در تحقیقی گزارش کردند که اگر یک فرستنده رادیویی ساخته شود که به کمک انرژی خورشیدی تابیده‌شده به سطحی دو برابر سطح کره زمین، انرژی خود را تامین کند، می‌توان با استفاده از این دستگاه سیگنالی را به فضا فرستاد که در فاصله‌های بسیار دور قابل رویت باشد.

برخی از کارشناسان می‌گویند که ممکن است موجودات فضایی با استفاده از این مقدار عظیم از انرژی و یا حتی مقادیر بیشتر، به سفرهای فضایی در میان کهکشان‌ها بپردازند و دلیل دریافت پالس‌های FRB هم به این سفرها مربوط است. با این حال، همچنان این امکان وجود ندارد که در مورد پدیده موردبحث با اطمینان کامل صحبت کنیم و همانطور که مکلافلین گفته است،‌ باید منتظر پیشرفت‌های تکنولوژیکی و دستاوردهای جدید دانشمندان بمانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مطلب بسیار عالى بود با آرزوى موفقیت هرچه بیشتر براى این دانشمندان عزیز