نقل قول های استیون هاوکینگ

شنیدنی‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین نقل قول های استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ یکی از برجسته‌ترین نوابغ تاریخ بشریت بود که در 14 مارس 2018 از دنیا رفت؛ در همین رابطه قصد داریم تا تعدادی از زیباترین نقل قول های استیون هاوکینگ را مرور کنیم.

مطمئنا تا این لحظه از خبر درگذشت فیزیکدان بزرگ،‌ استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) در سن 76 سالگی باخبر شده‌اید. بر اساس صحبت‌های فرزندان هاوکینگ، این دانشمند نابغه در ساعات اولیه 18 مارس از دنیا رفت و میراثی جاودان که در طول سال‌های متمادی دانش‌اندوزی کسب شده بود را از خود به جا گذاشت.

صحبت های استیون هاوکینگ که به واسطه تجهیزاتی پیشرفته و با ردیابی حرکات صورتش به شکل کلمات درمی‌آمدند، دیدگاه این محقق بزرگ را در مورد مسائل مهم و حیاتی زندگی نسل بشر، منعکس می‌کردند. هاوکینگ که بیشتر عمر خود را با بیماری نادری مربوط به ضعف عصب حرکتی سپری کرد، همیشه به عنوان سنبلی از مقاومت در مقابل شرایط سخت زندگی در نظر گرفته می‌شد و نظراتش دائما توجه رسانه‌ها و حجم بزرگی از اعضای جوامع را جلب می‌کرد.

در همین رابطه قصد داریم تا تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین صحبت های استیون هاوکینگ را بازگو کنیم؛ با ما همراه باشید.

شنیدنی‌ترین نقل قول های استیون هاوکینگ

نقل قول های استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در مورد کنار آمدن با ناتوانی جسمی‌اش گفته است:

«عصبانی بودن در مورد ناتوانی من وقت تلف کردن است؛ هر کسی باید به زندگی‌اش ادامه دهد و من هم در این کار به نوعی موفق بوده‌ام. اگر همیشه عصبانی باشیم و دائما شکایت کنیم، دیگر کسی با ما وقت نمی‌گذراند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«زندگی بدون طنز یک تراژدی است!»

نقل قول های استیون هاوکینگ

نظر هاوکینگ در مورد جایگاه انسان در کیهان:

«ما تنها نسلی ارتقا یافته از میمون‌ها بر روی یک سیاره نه چندان مهم هستیم که به دور ستاره‌ای معمولی در گردش است؛ با این حال انسا‌ن‌ها توانایی درک جهان اطراف را دارند و این توانایی ما را به شدت منحصر به ‌فرد می‌کند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

این نابغه بزرگ در سن 21 سالگی باخبر شد که به ضعف عصب حرکتی مبتلاست؛ در ادامه نظر او را در این رابطه می‌خوانیم:

«انتظارات من در سن 21 سالگی به صفر رسید و از آن زمان به بعد هر اتفاقی که افتاد نوعی پاداش بوده است.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«دفعه بعد که کسی از اینکه شما اشتباهی را مرتکب شده‌اید، شکایت کرد، به او بگویید که این اشتباه می‌تواند اتفاق خوبی باشد، چرا که نه من و نه شما بدون وجود نقص هرگز زنده نبودیم.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«هوش قابلیتی برای تطابق با تغییر است.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

یکی از جالب‌ترین نقل قول های استیون هاوکینگ به صحبت‌های او در مورد دیدگاه آلبرت انیشتین نسبت به سیاه چاله‌ها مربوط می‌شود:

«انیشتین در گذشته اشتباه گفته بود که خدا از تاس و احتمالات استفاده نمی‌کند؛ با توجه به سیاه چاله‌ها می‌توانیم بگوییم که نه تنها خدا از تاس استفاده می‌کند، بلکه او با انداختن این تاس‌ها در مکان‌هایی غیرقابل رویت، ما را سردرگم می‌کند!»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«گمان نمی‌کنم که نسل بشر تا هزار سال دیگر بتواند به حیات خود ادامه دهد، مگر اینکه قلمروش را در فضا گسترش دهد. در حال حاضر اتفاقات مرگبار و خطرناک بسیاری وجود دارند که می‌توانند حیات بر روی یک سیاره را از بین ببرند، اما از آنجایی که من انسانی خوش‌بین هستم،‌ باور دارم که در آینده مستقیما به ستاره‌ها دست خواهیم یافت.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

به واسط وضعیت جسمی بسیار دشوار استیون هاوکینگ، صحبت‌های او در مورد تسلیم نشدن بسیار شنیدنی هستند:

«فراموش نکنید که به جای نگاه کردن به جلوی پای خود، به ستاره‌های آسمان چشم بدوزید؛ سعی کنید که از هر چیزی که می‌بینیم سر دربیاورد و از خود بپرسید که جهان اطراف چگونه به وجود آمده است. کنجکاوی خود را حفظ کنید.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«می‌توان با اطمینان گفت که مفهوم هوش و آن چیزی که به‌عنوان اکتشافات علمی می‌شناسیم، تاکنون بقای نسل بشر را به عنوان یک نوع برتری، تضمین کرده است؛ با این حال دیگر ممکن نیست که با همین اطمینان در مورد آینده حرف بزنیم و باید در نظر داشته باشیم که یافته‌های علمی بعدی ممکن است نسل ما را منقرض کنند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«کسانی که در مورد آی کی یا همان ضریب هوشی‌شان به خود می‌بالند، افراد بازنده‌ای هستند.»

نقل قول های استیون هاوکینگ

«ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به صورت کامل قابل‌درک است، چرا که این جهان خاص تمامی شرایط لازم برای تکامل و رسیدن ما به فهم را دارد. با این وجود ممکن است که جهان‌های بسیار زیادی شبیه به دنیای ما وجود داشته باشد که تنها دارای تفاوت‌های اندکی هستند؛ در چنین وضعیتی دنیایی وجود دارد که در آن هیلاری کلینتون رئیس ‌جمهور شده و من رکورد جهانی ماراتون را به نام خود ثبت کرده‌ام!»

نقل قول های استیون هاوکینگ

در انتها به یکی از نقل قول های استیون هاوکینگ در مورد مرگ اشاره می‌کنیم که مختصرا و به خوبی شجاعت و فهم بالای این دانشمند را از مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر نشان می‌دهد:

«من از مرگ نمی‌ترسم،‌ اما عجله‌ای هم برای مردن ندارم!»

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

32 دیدگاه

  1. “با توجه به سیاه چاله‌ها می‌توانیم بگوییم که نه تنها خدا از تاس استفاده می‌کند، بلکه او با انداختن این تاس‌ها در مکان‌هایی غیرقابل رویت، ما را سردرگم می‌کند”
    ج: اگر اینطوره پس چرا وقتت را با فیزیک بختکی هدر میدی؟ چون پایۀ علم بر جستن ضوابطِ روابطِ بین اشیاست، حتّا اگر ظاهراً بی‌ربط/بی‌ضابطه باشند.

  2. ” تنها نسلی ارتقا یافته از میمون‌ها بر روی یک سیاره نه چندان مهم هستم” ج: از قیافه‌ات پیداست.
    هاف‌کینگ: “هر اتفاقی که افتاد نوعی پاداش بوده”
    سعدی: “هر نفسی که فرو میرود ممدّ حیاتست و چون برآید مفرّح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شُکری واجب”
    A: آدم بامرام میپرسه پاداش دهنده کیه؟ تا ازش تشکر کنم.
    “انیشتین گفته بود که خدا از تاس و احتمالات استفاده نمی‌کند؛ با توجه به سیاه چاله‌ها می‌توانم بگویم که نه تنها خدا از تاس استفاده می‌کند، بلکه او با انداختن این تاس‌ها در مکان‌هایی غیرقابل رویت، مرا سردرگم می‌کند!”
    ج: خدای ساختۀ ذهن تو هم بسیار حقیرتر از خدای حکیم انشتین است.
    ” یافته‌های علمی بعدی ممکن است نسل ما را منقرض کنند.” ج: آری، چون مثلاً علم به دست ملحدین افتاده. از قدیم گفته‌اند: بترس از کسیکه نترسد از خدا.

    • حیف اکسیژنی که تو حروم میکنی!!!

    • ببند این دهن نجستو ابرو همه را میبری سنگ خدا پرستی به سینه ات میزنی و از روی نفهمی میای دهن کثیفتو باز میکنی کثافت استفراغ میکنی این وسط بی خرد نادون.
      بی سواد برو دست کن توی دماغت نمیخواد جواب بدی با اون سطح جوابات آبرو اسلام و خداشناس ها را هم نبر…

  3. این چیطوری عالم گفته که تا هنوز به خدا به آخرت یقین پیدا نکرده ! یک انسان عادی میفهمه چیزی که وجود دارد حتما خالقی دارد. اگر کاینات با تصادف هم بوجود آمده باشد باز هم تصادف نیاز به عامل دارد. که خود همین اعتقاد نداشتن به خدا و آخرت نشان میدهد که علمش در چه سطحی است!

    • هرکس دیس میده جواب قانع کننده بده تا من هم قانع شوم دیس دادن معنی نداره اگر برای رد نظرم دلیل نداشته باشین!

    • دوست عزیز میگی هرچیزی که وجود داره خالقی داره.
      خب همین خالق هم وجود داره دیگه.
      خالق این خالقی که میگی کیه؟
      داری روی کاه،استدلال بنا میکنی.
      اول به اصل موضوع فکر کن ببین به کجا میرسی بعد جوری از آخرت حرف بزن انگار یه چیز واقعیه!!!!!
      راستی خود هاوکینگ میگه که خالق این خالقی که داری براش یقه جر میدی ما انسان ها هستیم.یعنی تو تخیلات خودمون یه خالقی رو خلق کردیم.
      یکم فکر کن

      • دوست عزیز کاملا مشخصه از صحبت هات که هیچ فکری نکردی در مورد جهان هستی، حساب و کتابش و اتفاقاتی که افتاده و ممکنه بیفته
        اگر دنیای دیگه ای نباشه زندگی انسان ها بی معنی و پوچ میشه.اینو من نمیگم کافیه یه کم مطالعه داشته باشی

        بعد این مدل بحث کردنت کلا غلطه!

        خداوند یکتا هست و مثل نداره،قدرتش نامحدوده و هر کاری بخواد میکنه.قبل از هر چیزی شما باید به وجود خالق ایمان بیاری که اون یه مقوله جدا هست کاری نداریم
        ولی وقتی میگیم خدا هست،یعنی فقط یکی هست.حالا شما بیا بگو که خود خدا هم خالق داره. خب این بی معنی میشه چون داری با این کار صفت خدا رو نقض میکنی.
        مثل این میمونه که بگی در عین حالی که روز هست، شب هم باشه.خب این معنی نمیده که

        اینو گفتم برای اینکه اون دوستمون اومده گفته هر انسان عادی میفهمه خالق هست، دروغ نمیگه، راست گفته. حالا شما انقدر بسته به قضیه نگاه میکنی میخوای مثل هاوکینگ همه چیزو این دنیا رو با فیزیک اثبات کنی به ایشون میگی فکر نمیکنی،بقیه هم منفی میدن دلیلش این نیست که فکر کنی درست میگی!!!!

        • آقای محترم چرا مثل بچه های کوچولو از بی معنی بودن زندگی میترسی؟ حتما باید به خودت بگی که معنی داره؟ وحشت داری از بی معنا بودنش به خاطر همین یکی که به قول خودت یکتا هست و قدرت نامحدود داره رو مثل نویسنده های داستانهای تخیلی به وجود میاری؟
          بعدش میگی صحبت من صفت خدا رو نقض کرده. خب عزیزم صفت خدا رو شما بهش دادی! نقض شدنش هیچ مشکلی نداره! مثل اینه بگم که پرتقال مربعی شکل هست. بعد یه نفر بگه نه این پرتقال گرده!‌اون وقت من بیام بگم که نمیشه بگی پرتقال گرده چون داری صفتش رو نقض میکنی!!
          ساخته ی ذهن خودت رو به عنوان یه حقیقت مجزا به بقیه قالب نکن.

          • دوست عزیز من گفتم قبلش هم،شما کلا بحث کردن رو بلد نیستی.

            تمام گفته هام وقتی درست هست که شما خدا رو قبول داشته باشی.مثالی هم که در مورد روز و شب زدم کاملا واضح هست چون در مورد محال بودن و نبودنه.درواقع محاله که همزمان هم روز باشه هم شب. حالا شما مثال پرتقال رو میزنی دیگه به اندازه برداشت خودت از صحبت هام هست. انتظار نداری که اینجا خدا رو اثبات کنم؟!شما اگر طالب حقیقت بودی در این زمینه به اندازه کافی کتاب هست میتونی مطالعه کنی.

            در ضمن،من چیزی رو به کسی قالب نکردم.یکی از کاربرا نظرش رو بیان کرد،به کسی هم کاری نداشت. شما از راه رسیدی مثل روشنفکرا یقش رو گرفتم.

            و اینکه فکر نکن حالا جناب هاوکینگ چون دانشمند بوده هرچی بگه درسته که بعد شما با استفاده از حرفاش با بقیه بحث کنی.

      • مریم// اگر زنده گی و مرگ وجود دارد خوب تردیدی نیست که آخرت وجود دارد.
        ثانیا یکی زا مشخصات خالق باید همین باشد که مخلوقاتش به پیدایشش به قدرتش دسترسی نداشته باشند.
        هنوز این آدم در مورد خالق خود متیقین نشده شروع میکنه به تحقیق مورد خالق خالق خود!
        هنوز خالق خودرا نشناخته چطور در مورد خالق خالق خود تحقیق میکنه !

      • خدای متعال خواهی/نخواهی، هست؛ دانی/ندانی، هست؛ باشی/نباشی، هست!
        این تویی که نیستی؛ تویی که از بی‌معنایی شدیداً رنج میبَری؛ چون همه چیزت را برباد داده‌ای! آنکه ایمان ندارد البته حیا هم ندارد؛ نان خدا خوری، عبادت شیطان کنی؟
        شگفتا! باد معده را یک‌ساعت نگه نمیتوان‌داشت، باد نخوَت را چگونه یک‌عمر، در سر نگه‌میدارد؟
        امّا برای آنانکه اندکی عنادشان کمتر است:
        آفریننده ≠ آفریده، بی‌نیاز ≠ نیازمند، تک&بیتا ≠ بسیار، باید ≠ شاید و… این مفاهیم غیرقابل جمع‌اند.
        نمیشود هم خدا باشد هم نباشد؛ نمیشود جهانی به این عظمت، هم خالق داشته باشد هم نداشته باشد؛ بفرضِ محال که نداشته، موحّدین را چه زیان؟ امّا وای بر احوال ملحدین/مشرکین/منافقین اگر فردایِ خیلی‌نزدیک، وجود خالق یکتای بیتای هستی بر آنان اثبات شود، آنروز دیگر برای اقرار و اعتراف، خیلی‌دیر است! آن علم مؤخر را چه سود؟
        ما امروزه از لحاظ علمی هنوز به انسانهای نخستین نزدیکتریم تا عصر شکوفایی دانش [خدا را چه دیدی] شاید همین فردا دانشمندی مبرّزتر ازین پیدا شده، وجود خدا را به هزار و یک دلیلِ فیزیکی/ریاضی، مبرهن نمود؛ پس بخاطر توهّم بوزینه‌زاده‌ای، بر کلّ دار و ندارت قمار مکن!
        وانگهی، همین من [که دنیا را به لجن کشیده] با وجود باد نخوَتی که در سر داشته و اعتراف نمیکند، خوب میداند که در مواقع خطر [آنجا که پای جان در میانست] به چه چیز التماس میکند!

      • خالق این خالقی که میگی کیه؟

        شما فرض قضیه ی خالق و مخلوق را اشتباه گرفتی کلا…

  4. روحش شاد واقعا آدم فوق العاده ای بود♥

  5. دیدگاهتان در انتظار تایید مدیریت است 

    بمیر و از نو متولد شو پدر علم فیزیک مدرن بشریت تا ابد مدیون دستاوردها و عشق تو خواهد بود

  6. مردنش یه شوک بزرگ بود واقعا

  7. فراموش نکنید که به جای نگاه کردن به جلوی پای خود، به ستاره‌های آسمان چشم بدوزید؛ سعی کنید که از هر چیزی که می‌بینیم سر دربیاورد و از خود بپرسید که جهان اطراف چگونه به وجود آمده است. کنجکاوی خود را حفظ کنید.

    جامعه ما که سر کردن توی برف! فقط می خوان از پیج بقیه، زندگی شخصی یکی دیگه و… سر در بیارن

  8. اینو بردن فضا آخه چیکار کنه بیچاره

  9. آدم بزرگ از حرف زدنش مشخصه که چه شخصیت بزرگی داره

  10. بعضی از نقل قول ها باعث میشه آدم بغض کنه

  11. چرا راستی فلج شده از همون اول اینجوری بود؟

  12. شخصیت دوست داشتنی و فراموش نشدنی ای بود
    روحش شاد

  13. خیلی حرفاش تاثیر گذار بود با این وضعیت یک دانشمند نابغه بودن واقعا تصور کردنی نیست

    • اگه قهرمان دو با مانع میشد تصور کردنی نبود
      دانشمند فقط لازمه بشینه یه گوشه و مطالعه و تحقیق کنه و تفکر
      مغزش سالم بود تنها چیزی که دانشمند نیاز داره مغزه

  14. من از مرگ نمیترسم، فقط عجله ای برای مردن ندارم!

    عالی بود

  15. «زندگی بدون طنز یک تراژدی است!»

    البته! بدون شک منظورش از طنز جوک های کانال های تلگرامی نبوده!!