دستیار داور ویدیویی

فیفا استفاده از دستیار داور ویدیویی در جام جهانی 2018 را تایید کرد

دستیار داور ویدیویی در جام جهانی 2018 مسکو روسیه به کار خواهد رفت. اما استفاده از ویدیو چک در جام جهانی فوتبال تا چقدر عملی است؟ آیا می‌توان به دقت دستیار داور ویدیویی اعتماد کامل داشت؟

سیستم دستیار داور ویدیویی قرار است به زودی در معرض بزرگترین تست خود قرار بگیرد. بر اساس گفته‌های فدراسیون جهانی فوتبال، در جام جهانی آتی که تابستان سال آینده در کشور روسیه برگزار خواهد شد، از VAR (Video Assistant Referees) استفاده می‌شود.

با استفاده از این دستیار می‌توان در لحظات سرنوشت‌ساز همچون رد کردن و یا تایید گل‌ها، گرفتن پنالتی، تشخیص خطاهای مهم منجر به از دست رفتن موقعیت‌‌های طلایی، تشخیص صحیح زرد یا قرمز بودن کارت بعد از خطا کردن یک بازیکن و دیگر موارد، از این سیستم کمک گرفت. به لطف دستیار داور ویدیویی احتمال این که یک تیم ملی به ناحق زودتر از زمان واقعی به کشورش بازگردد کاهش پیدا می‌کند، همان اتفاقی که در جام جهانی پیشین شاهد رخ دادن آن بودیم!

مشکلات دستیار داور ویدیویی

بر اساس چند استفاده قبلی از دستیار داور ویدیویی می‌توان ایرادهایی به آن گرفت. اگرچه به عقیده سازندگان، اکنون زمان ارتباط بین تیم داوری و سیستم به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است، اما منتقدان همچنان عقیده دارند استفاده از دستیار داور ویدیویی سبب افزایش زمان مسابقه فوتبال به میزان بسیار زیادی خواهد شد.

دستیار داور ویدیویی

از طرفی دیگر، با توجه به دستکاری این سیستم در زمان تست آن در لیگ کشور آلمان، نگرانی‌هایی از بابت هک کردن آن توسط برخی افراد وجود دارد. نتیجه، اتخاذ تصمیمات 100 درصد غلط و پایمال شدن حق برخی تیم‌ها خواهد بود، در حالی که اشتباه کردن داوران، تنها یک احتمال است. همچنین دستیار ویدیویی به اندازه‌ای دقیق و کامل نیست تا بلکه بتواند در تمامی صحنه‌ها اظهار نظر کند.

به نظر اکنون فیفا روال کاملا بالعکسی را در پیش گرفته است. یک سیستم حساس همچون دستیار داور ویدیویی می‌بایست از سال‌ها قبل در برخی لیگ‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گرفت تا بلکه برای مسابقه‌های حساس همچون جام جهانی آماده شود. اما اکنون فیفا تصمیم دارد از آن برای نخستین مرتبه به صورت جدی در جام جهانی استفاده کند تا در صورت گرفتن نتیجه خوب، رفته رفته شاهد ورود دستیار داور ویدیویی به لیگ‌های کشورهای مختلف باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. چه عجب بالاخره اینم اوکی شد

  2. ایول اینجوری بهتره اگه دوره قبل بودن اون پنارتی واسمون میگرفتن

  3. به نظر من که ویژگی خوبیه ولی چجور میشه به صورت آنی ازش استفاده کرد؟

  4. ویدیو چک به فوتبال هم سرایت کرد

  5. آدم شاخ در میاره از بعضی چیزا

  6. فیفا به ۷ جدو ابادش خندید یعنی نمیفهمه اینطوری هم مشکله حک شدن هست هم تقلب؟ کی به عنوانه اپراتور میشینه پشته دستگاه؟؟؟؟