سیگار کشیدن باعث از دست رفتن قوای شنوایی می‌شود!

سیگار کشیدن باعث از دست رفتن قوای شنوایی می‌شود!

اخیرا مقاله‌ای جالب‌توجه به چاپ رسیده که به لیست بلندبالای مضرات سیگار کشیدن و استعمال دخانیات، ضعیف شدن شنوایی را هم اضافه کرده است.

مطمئنا تاکنون از خطرات بسیار زیاد سیگار کشیدن برای سلامتی مطلع شده‌اید و حداقل به صورت کلی می‌دانید که استعمال دخانیات به عنوان عادتی فوق‌العاده مضر، در جوامع مختلف شناخته شده است؛ در همین رابطه جالب است بدانیم که محققان در قالب پژوهشی نسبتا گسترده، با بررسی وضعیت سلامتی 50,195 شهروند ژاپنی در طی مدت هشت سال، افزایش خطر ناشنوایی را به مجموعه مضرات سیگار اضافه کرده‌اند.

به بیان دقیق‌تر محققان با بررسی شرایط سلامتی داوطلبان، در مقاله خود که به تازگی منتشر شده اعلام کردند که احتمال بروز ضعف شنوایی در افراد سیگاری به طور حداکثری 70 درصد بیشتر از سایر افراد است. با توجه به جامعه آماری و مدت زمان نسبتا طولانی صرف شده برای دستیابی به این نتایج، کار تحقیقاتی تیم دانشمندان ژاپنی به شدت موردتوجه قرار گرفته است.

با در نظر گرفتن موارد ذکرشده و این حقیقت که پژوهشگران برای تحقیق خود عوامل دیگری مانند شاخص توده بدنی و یا بیماری‌هایی مثل دیابت را در نظر گرفتند، می‌توان گفت که تا پیش از این مدرکی معتبرتر در خصوص ارتباط سیگار کشیدن و ضعف شنوایی ارائه نشده بود.

هوان‌هوان هو (Huanhuan Hu)، یکی از محققان این مطالعه گفته است که هرچه فردی بیشتر سیگار بکشد، شانس از دست رفتن شنوایی در او بیشتر شده و ترک سیگار مقدار قابل‌توجهی از خطر ناشنوا شدن را از بین می‌برد؛ حتی اگر مصرف‌کننده برای مدت زمان کوتاهی از این عادت دست بکشد و یا تا آنجایی که ممکن است سیگار کشیدن خود را کم کند، باز هم آثار مثبت این کار در رابطه با حس شنوایی فرد مشهود خواهند بود.

جزئیات تحقیق جدید در مورد سیگار کشیدن و شنوایی

داده‌های مورداستفاده برای این کار پژوهشی از طریق چکاپ‌های سلامتی سالانه که در ژاپن انجام می‌شوند، جمع‌آوری شد و هر دو نوع شنوایی فرکانس پایین، مربوط صداهای پس‌زمینه مانند روشن بودن موتور یک خودرو و شنوایی فرکانس بالا، مانند زمانی که فردی با ما صحبت می‌کند، موردبررسی قرار گفت. تحقیقات نشان داد که برای کسانی که روزانه 10 عدد سیگار مصرف می‌کنند، افزایش شانس ضیف شدن شنوایی فرکانس بالا به میزان 40 درصد بوده و در مورد نوع دیگری از فرکانس، خطر ضعف شنوایی 10 درصد افزایش می‌یابد.

در افرادی که روزانه بین 11 تا 20 نخ سیگار می‌کشند، اعداد موردنظر برای دو فرکانس بالا و پایین به ترتیب 60 و 20 درصد بود و در مواردی هم که فرد بیش از 20 بار در روز سیگار می‌کشید، افزایش ریسک بروز دو نوع ضعف شنوایی به ترتیب 70 و 40 درصد گزارش شد.

سیگار کشیدن باعث از دست رفتن قوای شنوایی می‌شود!

با این تفاسیر محققان درگیر پژوهش اعلام کرده‌اند که نتایج ارائه‌شده اثبات‌کننده ارتباط مستقیم و صد درصدی بین ناشنوایی و سیگار کشیدن نیستند و برای چنین کاری مطالعات بیشتر نیاز است. پیش از این هم تحقیقات مشابهی در این رابطه صورت گرفته بود، اما همانطور که اشاره شد، هیچ‌کدام از کارهای قبلی به اندازه بررسی جدید دانشمندان ژاپنی معتبر و قابل استناد نبوند و هیچ‌یک آمار نسبتا دقیقی را در مورد ارتباط تعداد سیگارهای مصرف‌شده و درصد خطر ضعف شنوایی ارائه نداده بودند.

البته لازم است که به محدودیت‌های این تحقیق هم اشاره کنیم؛‌ به عنوان مثال یکی از فاکتورهای نه چندان خوش‌آیند کار پژوهشی اخیر این است که افراد سیگاری خود تعداد دفعات استعمال دخانیات در روز را اعلام کرده بودند و این کار برخلاف حالت ایدئال که داوطلب به صورت مستقل موردبررسی قرار می‌گیرید،‌ بود. از طرف دیگر فاکتور قرار داشتن در معرض سر و صداهای مزاحم در محل کار هم برای اشخاص مورد آزمایش لحاظ نشده بود.

علت کاهش قوای شنوایی با استعمال دخانیات

جالب است بدانیم که هنوز توضیح دقیق و قطعی در مورد ارتباط ضعف شنوایی و سیگار کشیدن ارائه نشده است و در حالی که برخی، سموم داخل دود سیگار را عامل آسیب‌رسان به قسمت داخلی گوش معرفی کرده‌اند، سایر متخصصان احتمال می‌دهند که به دلیل کاهش اکسیژن خون به واسطه نیکوتین و کربن دی اکسید دخانیات، عملکرد سیستم شنوایی افراد مختل می‌شود.

سیگار کشیدن باعث از دست رفتن قوای شنوایی می‌شود!

صرف‌نظر از دلیل بیولوژیکی این پدیده،‌ داده‌های مربوط به وضعیت سلامتی بیش از 50 هزار فرد مورد آزمایش، ضعف شنوایی را هم به صورت قطعی به فهرست ضررهای سیگار اضافه می‌کند و همانطور که هو اظهار کرده است، با بررسی جامعه آماری بزرگ‌تر و صرف زمان بیشتر می‌توان با موفقیت سیگار کشیدن را به عنوان عاملی مستقل و مستقیم در از دست رفتن شنوایی معرفی کرد.

مقاله تیم تحقیقاتی در ژورنال “Nicotine & Tobacco Research” به چاپ رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. سیگار خوب نیست قلیون خوبه برید قلیون بکشید

  2. کاش فقط ضررش همین بود

  3. تازه باعث سرطانم میشه 😐

  4. سیگار با مشروب
    یعنی فراموشی فراموشی فراموشی

  5. سیگار کشیدن این همه ضرر داره کسی گوش نمیده بذار ناشنوا هم بشن بازم گوش نمیدن

  6. ازدواج با دختر سیگاری + بزنید
    عدم ازدواج با دختر سیگاری – بزنید

    با تشکر

  7. نکشید! روز به روز سن اعتیاد به سیگار داره توی مملکت پایین میاد و دانش آموزای دبیرستانی از هر 10 تا 3 تا معتاد سیگارن 😐

    همه ش ضرره این لعنتی و دری برای دنیای اعتیاد و بدبختیه

    • علت نفوذ سیگار تو کشور ما و عدم رویکرد با سیگار در جوامع غربی چیه؟

      حسن روحانی از کشور ایران هیچی باقی نزاشته

      دوستان، شما یادتون هست یک زمانی می گفتند ما (ایران) سومین سدساز برتر جهانیم!
      با لج و لجبازی میره قرارداد 6 میلیارد دلاری برای ایجاد سد با کره جنوبی می بنده؛ چرا؟ تا نه تنها ارز کشور رو نابود کنه، بلکه بزنه تو سر مهندسین داخلی

      با تشکر

  8. سیگار علت 70 تا مرض و بیماریه، ولی همین سیگار وقتی حال و حوصله ت گرفته س، بر هر درد بی درمانی دواس!