بزرگترین موتور جت جهان

بزرگترین موتور جت جهان توسط جی ئی اوییشن آزمایش شد

بزرگترین موتور جت جهان با نام “GE9X” توسط جی ئی اوییشن (GE Aviation) آزمایش شد. این موتور غول‌پیکر می‌تواند پرواز هواپیماهای مسافربری را دگرگون کند. 

بزرگترین موتور جت جهان حدود 3.5 متر قطر دارد

همواره هواپیماهای مسافربری به منظور حمل مسافران بیشتر به ازای هر پرواز، در حال بزرگ‌تر شدن هستند که لازمه این موضوع، استفاده از موتورهای بزرگ است. اخیرا کمپانی جی ئی اوییشن که وظیفه طراحی و تولید موتورهای جت را بر عهده دارد، اولین آزمایش موتور “GE9X” که به عنوان بزرگ‌ترین موتور جت جهان معرفی می‌شود را انجام داده است. در بخش جلویی این موتور از یک فن بزرگ با قطر 11.2 فوت (3.4 متر) در کنار تیغه‌هایی از جنس فیبر کربن، نسل جدید کمپرسور فشار بالا و یک سیستم احتراق جدید استفاده شده که نیروی 100 هزار پوند تراست را به ارمغان می‌آورد. برای مقایسه، برخی از اولین موتورهای GE90 در بوئینگ 777 تنها قادر به تولید نیروی 74 هزار پوند بودند.

همه این نیروی اضافی لازم است. به گفته سازندگان، موتور GE9X در هواپیماهای جدید سری 777X بوئینگ به کار گرفته خواهد شد و حتی مدل کوچک‌تر Boeing 777-8X (با توانایی حمل 353 مسافر) و مدل بزرگ‌تر Boeing 777-9X (با توانایی حمل 407 مسافر) از آن بهره خواهند برد. حتی اخیرا زمزمه‌هایی از توسعه Boeing 777-10X با توانایی حمل 450 مسافر که با هواپیمای A380 ایرباس رقابت خواهد کرد نیز به گوش می‌رسد. اگر بوئینگ قصد رقابت در این کلاس با ارائه طراحی کارآمدتر را داشته باشد (این موتور 10 درصد بهینه‌تر از GE90 است)، مهندسان این شرکت باید توانایی‌های طراحی خود را افزایش دهند.

موتور GE9X احتمالا گواهی‌های لازم برای پرواز را در سال 2019 و زمانی که 777X اولین پراواز آزمایشی خود را انجام می‌دهد، دریافت خواهد کرد. در رابطه با خدمات تجاری کامل نیز بعید است تا دسامبر همان سال یا زودتر شاهد ارائه آن باشیم. زمانی که این موتور آماده شد، به راحتی می‌تواند سفرهای هوایی را با ایجاد رقابتی جدی‌تر در سفرهای طولانی‌تر، تحت تاثیر قرار دهد.

به هر صورت، احتمالا شما شرکتی را انتخاب خواهید کرد که هنگام سفر و زمان مورد نیازتان، صندلی‌های در دسترس بیشتری داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. هرچی تو جهان اول یه 100 سالی کار کرده تازه میاد تو ایران ازش استفاده میکنن مث همون هواپیمایی که نفهمیدیم چطور خورد به یه کوه

  2. نصف اینا رو مهندسای ایرانی درست کردن

  3. اینم امروز فرداس سقوط کنه