کوچکترین کامپیوتر دنیا

آی بی ام کوچکترین کامپیوتر دنیا را معرفی کرد

آی بی ام کوچکترین کامپیوتر دنیا را معرفی کرد. هزینه ساخت این تراشه بسیار پایین است، به این معنی که به پرداخت مبلغ زیادی برای خرید آن نیاز نیست.

امروزه کامپیوترها به منظور داشتن قدرت پردازشی زیاد، نیازی به داشتن ابعادی بسیار بزرگ ندارند. زمانی که دنیای تکنولوژی به این موضوع پی برد، پنجره‌ای تازه رو به جهان دیجیتال باز شد. نتیجه، ارائه گجت‌هایی بسیار هوشمند در ابعادی کوچک بوده است که هر کدام همانند یک کامپیوتر، قادر به پردازش تعداد زیادی مسئله پیچیده به صورت همزمان هستند.

آی بی ام به تازگی محصول جدیدی ارائه کرده که به ادعای شرکت، کوچکترین کامپیوتر دنیا محسوب می‌شود. این وسیله حتی از یک دانه نمک نیز کوچکتر است! شرکت تصمیم دارد این محصول را در اولین روز کنفرانس IBM Think 2018 معرفی کند.

کوچکترین کامپیوتر دنیا

به گفته آی بی ام، کوچکترین کامپیوتر دنیا حتی از یک دانه نمک نیز کوچکتر بوده و قدرت پردازشی آن به اندازه چیپ‌های 32 بیتی ساخته شده از سال 1990 است. بدون شک توانایی یک چیپ 32 بیتی متعلق به بیست سال پیش، حتی برای برخی از اعمال روزانه کاربرها با کامپیوترهای شخصی نیز کافی نیست، اما نباید فراموش کرد هدف از ساخت کوچکترین کامپیوتر دنیا انجام این دسته از پردازش‌ها نبوده است.

هزینه ساخت کوچکترین کامپیوتر دنیا

به گفته آی بی ام، چیپ آن‌ها از چند صد هزار ترانزیستور متشکل شده و هزینه ساختش برای شرکت کمتر از ده سنت است! کوچکترین کامپیوتر دنیا قادر به مانیتور کردن، آنالیز کردن و حتی انجام اعمال مختلف بر روی دیتا است. انجام برخی اعمال نیازمند هوش مصنوعی در ابتدایی‌ترین حالت ممکن، از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌آید.

از آنجایی که محققان آی بی ام در حال حاضر مشغول آزمایش نسخه اولیه کوچکترین کامپیوتر دنیا هستند، هنوز زمان عرضه آن به عنوان محصولی تجاری مشخص نیست، اما با توجه به هزینه ساخت حدود ده سنتی آن می‌توان مطمئن بود قیمت زیادی نخواهد داشت. آیا در سال 2018 و زمان رویارویی با دیتاهای بزرگ و اپلیکیشن‌های نیازمند قدرت پردازشی بالا، چنین تراشه‌ای کاربردی خواهد داشت؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. خخخ ینی یکی بگه به چه منظوری ساخته شده خیلی خوبه

  2. این مسخره بازیا چیه

  3. چطور میتونه آخه کاربردی باشه

  4. فقط هدفش رکورد زدن بوده میخواسته رکورد گینسو بزنه

  5. “آیا در سال 2018 و …، چنین تراشه‌ای کاربردی خواهد داشت؟” ج: البته، چون پاشنۀ آشیل فنآوری، قیمتِ تمام شده است!