فناوری میکرو ال ای دی در اپل واچ آینده

فناوری میکرو ال ای دی چیست و چرا اپل می‌خواهد از آن استفاده کند؟

فناوری میکرو ال ای دی (microLED) چیست که اپل شدیدا به دنبال دستیابی به آن است؟ مزیت‌های این نمایشگر نسبت به ال سی دی و اولد چیست؟ در ادامه شما را با هرآنچه که باید در مورد نمایشگرهای میکرو ال ای دی بدانید آشنا خواهیم کرد.

اخباری که اخیرا به گوش رسیده، خبر می‌دهند که اپل مشغول ساخت نمایشگر برای محصولات خودش است. شگفت انگیز است که تکنولوژی مورد استفاده آن‌ها اولد و ال سی دی نیست. به جای آن اپل به فناوری نمایشگر نوظهوری چشم دوخته است که از نظر شفافیت، دقت رنگ و استقامت بهتر از هر دو تکنولوژی ذکر شده خواهد بود. ما در مورد فناوری میکرو ال ای دی صحبت می‌کنیم.

فناوری میکرو ال ای دی چیست؟

صنعت موبایل هم اکنون تحت سلطه نمایشگرهای ال سی دی (LCD) همراه دیودهای پس زمینه ساطع کننده نور یا همان ال ای دی ها است. گرچه این نوع پنل‌ها اغلب به عنوان ال ای دی نامیده می‌شوند، دیودها به سادگی نور پس زمینه را مهیا کرده که پس از آن از طریق تعدادی از لایه‌ها (بلور مایع، قطبنده‌ها، فیلترهای رنگ و غیره) اقدام به ساخت یک تصویر می‌کنند.

فناوری میکرو ال ای دی برتر از ال سی دی و ال ای دی

اما برخلاف ال سی دی ها، پنل‌های نمایشگر اولد (OLED) برای ساختن یک تصویر به نور پس زمینه نیازی ندارند. در عوض آن‌ها از یک فیلم ترکیب آلی بهره می‌برند که نور را در جواب یک الکتریک ساطع می‌کند. این قابلیت، روشنایی مجزای هر پیکسل را به همراه دارد که در نتیجه منجر به ارائه کنتراستی بهتر از ال سی دی می‌شود. در حالی که پنل‌های پس زمینه سنتی ال ای دی باید در تمام وقت کار کنند، این می‌تواند از رنگ سیاه قابل نمایش آن‌ها بکاهد، اما اولدها می‌توانند به سادگی با نورهای جداگانه برای هر پیکسل،‌ فقط آن‌ها را در مواقع استفاده روشن نگه دارند. این بدان معناست که رنگ مشکی واقعی و عمیقی دیده خواهد شد. از آن‌جایی که پنل‌های اولد نیازی به یک صفحه جداگانه نور پس زمینه نیز ندارند، باریک‌تر از ال سی دی هستند. به همین خاطر است که صنعت موبایل در حال حرکت به سمت استفاده از اولد است.

اما اوضاع در میکرو ال ای دی چگونه است؟ درست همانند اولد، تکنولوژی میکرو ال ای دی نیز از نور پس زمینه فاصله گرفته و به جای آن از ال ای دی های کوچکی استفاده می‌کند که هر کدام شامل 3 پیکسل دیگر می‌شوند و می‌توانند خود نور مورد نیازشان را تامین کنند. این بدان معناست که تکنولوژی مذکور می‌تواند همان نسبت ابعاد شگفت انگیز و رنگ مشکی واقعی به کار رفته در اولد را در یک راه حل طبیعی به ارمغان بیاورد. نمایشگرهای میکرو ال ای دی همانند همتای خود مستعد کهولت در اثر استفاده نیستند و در طول زمان منجر به زوال نمی‌شوند. ترکیب غیرمعدنی قطعات استفاده شده در این پنل‌ها GaN نام دارد و علاوه بر طول عمر بیشتر، روشنایی 30 برابر بیشتاز نمایشگرهای اولد را نیز به ارمغان میاورند.

مشکل فناوری میکرو ال ای دی

پس مشکل کجای کار است؟ چرا وقتی فناوری میکرو ال ای دی بهتر است، اما شرکت‌ها با تاخیر قصد ورود به آن را دارند؟ همانند هر فناوری دیگر در حال ظهوری، پاسخ ساده است: هزینه‌ی دستیابی به آن زیاد است. در حال حاضر تولید پنل‌هایی مجهز به این تکنولوژی بسیار گران و پیچیده است. اپل در سال 2014 شرکت تولیدی LuxVue را خریداری کرد و از آن زمان که 4 سال می‌گذرد، مشغول توسعه این تکنولوژی است. البته اگر نتوانیم انتظار عرضه یک آیفون مجهز به نمایشگر میکرو ال ای دی را در سال جاری داشته باشیم، ممکن است در سالیان آینده این اتفاق رخ دهد.

اپل در حال حاضر تصمیم گرفته تا از یک نمایشگر microLED در یکی از اپل واچ های نسل آینده خود استفاده کند، زیرا اندازه آن‌ها کوچک است و سپس تولید آن‌ها نیز ساده‌تر می‌شود. مشکل این نمایشگرها این است که پنل‌ها باید در یک زمان در یک ساب پیکسل جمع شوند. به طور مثال برای قرار گرفتن در یک نمایشگر Full HD، حدود 2.1 میلیون پیکسل جمع می‌شود! ضرب آن در سه به 6.3 میلیون ساب پیکسل می‌رسد و هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه‌ای جمع می‌شوند. بدیهی است که در این وهله از زمان، ساختن پنل‌های میکرو ال ای دی در مقیاس‌های کنونی امکان پذیر نیست.

اپل می‌خواهد با ارائه چنین تکنولوژی که از مزیت‌هایی فراتر از ال سی دی و اولد برخوردار است، بازی را تغییر دهد. همانطور که احتمالا می‌دانید آیفون ایکس اپل از پنل اولد ساخت سامسونگ (رقیب اصلی این شرکت در بازار موبایل) استفاده می‌کند، در حالی که شنیده می‌شود آیفون های سال 2018 قرار است از پنل‌های ترکیبی ساخت شرکت ال جی و سامسونگ بهره‌مند باشند. اپل همچنین از نمایشگرهای ساخت ال جی و سامسونگ در مک بوک ها و آی مک های خود نیز استفاده می‌کند که باعث وابستگی هر چه بیشتر به رقبا می‌شود.

همانطور که گفته شد اپل احتمالا برای نخستین بار از این پنل‌ها در یکی از نسل‌های آینده اپل واچ استفاده خواهد کرد. اگر این قضیه موفقیت آمیز باشد، اپل قطعا تولید این نمایشگرها را افزایش خواهد بخشید. با این حال تا زمانی که تولید نمایشگرهای microLED به مقیاس کافی برای برآورده شدن تقاضای سالانه اپل برسد، فاصله نسبتا زیادی وجود دارد. اپل در حال حاضر حدود 270 میلیون نمایشگر اپل برای سال 2018 سفارش داده است که نیمی از آن‌ها OLED هستند.

نتیجه گیری

اپل تنها بازیکن در این حوزه نیست. سامسونگ اخیرا از یک نمایشگر عظیم الجثه 146 اینچی میکرو ال ای دی به نام Samsung The Wall microLED TV پرده برداری کرده است که در سال جاری به عرضه درخواهد آمد. البته قیمت این تلویزیون بسیار گران بوده و در تعداد محدودی تولید خواهد شد. شاید این تنها یک پیشنمایش از آینده‌ی فناوری میکرو ال ای دی و سمت و سویی باشد که صنعت صفحه نمایش در حال قدم برداشتن به سمت آن است. به گفته تحلیلگران 4 تا 5 سال فاصله باقی مانده است تا قیمت این محصولات کاهش پیدا کرده و مردم بیشتری بتوانند از نمایشگرهای microLED بهره‌مند شوند.

فناوری میکرو ال ای دی در تلویزیون Samsung The Wall

تلویزیون میکرو ال ای دی The Wall سامسونگ

اما برای اهداف اپل، ساخت چنین نمایشگرهایی در ابعاد کوچکتر برای استفاده در اپل واچ، می‌تواند گام بسیار خوبی برای رسیدن به استقلال از تامین کنندگانش باشد. اپل از سال 2015 که اپل واچ را عرضه کرد، از نمایشگر اولد بر روی آن‌ها استفاده کرد و تا زمان عرضه آیفون 10 در سال 2017 نیز به استفاده این نمایشگرها در محصولاتش نیازی نداشت. بنابراین احتمالا 2 تا 3 سال بعد بتوانیم حتی یک آیفون مجهز به نمایشگر میکرو ال ای دی را نیز ببینیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. مطلب مفیدی بود خسته نباشید

  2. اونوقت ما هنوز ساعت مچی پلاستیکی دستمون کردیم

  3. اپل همیششه به دنبال رضایت مشتریاشه

  4. اپل کلا به دنبال تکنولوژی‌ های جدیده مخصوصا مواردی که باعث میشه قیمت موبایل سه برابر شه