فیلتر تلگرام

فیلتر تلگرام تصویب شده است؟!

فیلتر تلگرام در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است. دو نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر، گفتند تلگرام در آغاز سال 1397 فیلتر خواهد شد.

دو تن از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام را تصویب کرده است. این نمایندگان مدعی شده‌اند که تلگرام در آغاز سال 1397 فیلتر خواهد شد. هر چند برخی مسئولان این خبر را فعلا تکذیب می‌کنند، اما تاکنون دولت و وزارت ارتباطات هیچ واکنش رسمی به این موضوع نشان نداده‌اند.

تلگرام در سال 97 فیلتر می‌شود

سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین و محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای سال 1396 از فیلتر تلگرام در ابتدای سال 1397 خبر داده بودند. محمدرضا نجفی در روز شنبه، 26 اسفند 1396 گفت که اخیرا خبر فیلتر شدن تلگرام را شنیده و ظاهرا شورای عالی فضای مجازی فیلترینگ این پیام رسان را تصویب کرده است. پیش از آن و در تاریخ 21 اسفندماه، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که باید بدون نیاز به فیلتر تلگرام و با تقویت پیام رسان های داخلی کاری کرد که کاربران به سمت پیام رسان‌های بومی مهاجرت کنند.

همچنین سیده حمیده زرآبادی، عضو اصلاح‌طلب مجلس در خصوص احتمال ایجاد محدودیت برای تلگرام در سال جدید گفت:

طبق اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارم، فیلترینگ دائم تلگرام در سال 1397 به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده و اظهارات اخیر فیروزآبادی، به نوعی زمینه‌سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی بوده است.

تا به امروز، دولت روحانی و به خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت رسمی و شفاف، واکنشی به این مصوبه شورای عالی فضای مجازی نشان نداده‌اند. زرآبادی در این باره تاکید کرد که انتظار می‌رود دولت یا وزارت ارتباطات، اگر مخالف فیلتر تلگرام هستند، حداقل موضع خود را به صورت شفاف به مردم اطلاع بدهند و با رسانه‌ها مصاحبه کنند و بگویند با وجود مخالفت دولت، چنین اتفاقی در حال رخ دادن است.

علت فیلتر تلگرام

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد که فیلتر دائم تلگرام به دلیل مشکلاتی است که پس از اعتراض‌های دی‌ماه شکل گرفت. در زمان اعتراض‌ها، فیلتر تلگرام به صورت موقت انجام شده و این مساله در جلوگیری از گسترش ناآرامی‌ها بسیار موثر بود و مسئولان سعی دارند برای سال آینده، تلگرام را به طور دائمی فیلتر کنند.

فیلترینگ تلگرام

زرآبادی معتقد است فیلتر تلگرام تاثیری در استفاده کاربران از آن نخواهد گذاشت؛ چرا که با وجود ممنوعیت ماهواره، شهروندان هنوز به صورت گسترده از آن استفاده می‌کنند. در صورت فیلتر شدن تلگرام نیز کاربران با فیلترشکن‌ها همچنان از این پیام رسان استفاده خواهند کرد. نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت بر خلاف ادعای دبیر شورای عالی فضای مجازی، فیلتر تلگرام، مردم را به سوی استفاده از پیام رسان های داخلی سوق نخواهد داد، چون کاربران به دلیل وابستگی این پیام رسان‌ها به نهادهای دولتی، از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. به گفته زرآبادی، برای راه‌اندازی شرکت‌های پیام رسان باید تجهیزات از کشورهای خارجی خریداری شود، اما خریداری این تجهیزات به طور کامل در انحصار دو شرکت وابسته به نظام است.

لازم به ذکر است که اخیرا مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد تاکنون شورای عالی فضای مجازی هیچ مصوبه‌ای در مورد تلگرام نداشته است. با این حال، سید ابوالحسن فیروزآبادی در روز 27 اسفند 1396 با انتشار یادداشتی در سایت‌های داخلی، به شایعه فیلتر شدن تلگرام دامن زد. وی ادامه فعالیت تلگرام را به صلاح کشور نمی‌داند و بر این باور است که باید برای آن آلترناتیو داشته باشیم. با این اوصاف به نظر می‌رسد که فیلتر تلگرام بسیار جدی شده و اصلا بعید نیست که در روزهای آینده این پیام رسان محبوب در کشورمان به طور دائم فیلتر شود.