ستاره شناسان ژاپنی یک ابر سیاره با شرایطی بسیار شبیه به زمین کشف کردند

ستاره شناسان ژاپنی یک ابر سیاره با شرایطی بسیار شبیه به زمین کشف کردند

دانشمندان ژاپنی به تازگی خبر کشف 15 سیاره فراخورشیدی را منتشر کرده‌اند که در میان آن‌ها، یک ابر سیاره با ویژگی‌هایی بسیار شبیه به زمین وجود دارد.

سیاره فراخورشیدی به اجرام آسمانی گفته می‌شود که برخلاف سیاره‌های منظومه شمسی، به دور ستاره‌ای غیر از خورشید گردش می‌کند؛ در همین رابطه دانشمندانی از کشور ژاپن به تازگی خبر کشف 15 سیاره فراخورشیدی که به دور ستاره‌هایی با نام کوتوله ‌های سرخ گردش می‌کنند را اعلام کرده‌اند. در میان این سیاره‌ها یک ابر زمین (Super Earth) یا همان سیاره‌ای با ابعاد کمی بزرگ‌تر از زمین هم وجود دارد که ویژگی‌های آن بسیار جالب‌توجه هستند.

این ابر سیاره که به اسم “K2-155d” نام‌گذاری شده، با سیاره ما 200 سال نوری فاصله دارد و اینطور که به نظر می‌رسد، ابعاد آن 1.6 برابر زمین است. در ادامه به بررسی کشف اخیر محققان ژاپنی خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

کشف ابر سیاره K2-155d و سیارات فراخورشیدی دیگر

ابر سیاره تازه کشف‌شده به واسطه قرارگیری در منطقه قابل سکونت منظومه‌اش بسیار خبرساز شده است؛ منطقه قابل سکونت یا همان کمربند حیات به بخشی از یک سیستم ستاره‌ای گفته می‌شود که شرایط لازم برای میزبانی حیات بر روی جرم‌های آسمانی قرارگرفته در آن وجود دارد.

ترویوکی هیرانو (Teruyuki Hirano)، سرپرست تیم تحقیقاتی کشف این سیاره های فراخورشیدی از موسسه تکنولوژی توکیو با اشاره به ابعاد کوچک و حرارت کم کوتوله‌ های سرخ می‌گوید که نتایج اخیر نشان می‌دهند که چنین ستاره‌هایی پتانسیل آماده کردن اجرام آسمانی مختلف برای میزبانی حیات فرازمینی را دارند.

ستاره شناسان ژاپنی یک ابر سیاره با شرایطی بسیار شبیه به زمین کشف کردند

تعدادی از سیاره های فراخورشیدی که تا به امروز کشف شده‌اند و شرایط نسبتا مناسبی برای شکل‌گیری حیات بر روی خود دارند.

جالب است بدانیم که در گذشته دانشمندان تمرکز خود را بر روی پیدا کردن سیاره‌های شبیه به زمین، در اطراف کوتوله ‌های سرخ نمی‌گذاشتند، چرا که کمربند حیات این سیستم‌های ستاره‌ای بیش از حد کوچک بوده و احتمال شکل‌گیری حیات فرازمینی در اجرام آسمانی اطراف ستاره‌ های کوتوله قرمز، به واسطه شرایط محیطی سخت بسیار پایین است. با این حال نتایج جدید و بررسی‌های سال‌های اخیر این باورها را به چالش کشیده‌اند.

در همین رابطه، دانشمندان ژاپنی به کمک داده‌های تلسکوپ کپلر (Kepler) ناسا توانستند امکان وجود آب در شکل مایع را بر روی ابر سیاره K2-155d تایید کنند و بر اساس اظهارات تیم هیرانو، بررسی‌های بیشتری برای تعیین دقیق قطر و دمای سطحی کوتوله قرمز K2-155 و در نظر گرفتن آن به عنوان منبعی از انرژی برای وجود زندگی در ابر زمین موردنظر لازم است.

ستاره شناسان ژاپنی یک ابر سیاره با شرایطی بسیار شبیه به زمین کشف کردند

هیرانو در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است که در شبیه‌سازی‌های انجام‌شده توسط همکاران او، این ابر سیاره با درصد احتمال قابل قبولی شبیه به زمین در نظر گرفته شده و نباید این احتمال را کاملا رد کرد که اتمسفر و ساختار ابر زمین K2-155d شبیه به سیاره ما نباشد.

ابر سیاره K2-155d در فاصله فوق‌العاده دوری از زمین قرار گرفته است!

از طرف دیگر حتی اگر وجود آب و یا حیات فرازمینی بر روی این سیاره تایید شود، با تکنولوژی‌های حال حاضر امکان رفتن به K2-155d برای بررسی‌های دقیق‌تر و یا ارسال فضاپیما وجود ندارد، اما محققان اظهار امیدواری می‌کنند که با ساخت تجهیزات پیشرفته‌تر در آینده نزدیک، این امکان فراهم شود.

نکته جالب‌توجه این است که کاوشگر نیوهورایزنز (New Horizons) ناسا، هم‌اکنون به عنوان سریع‌ترین فضاپیمای موجود شناخته می‌شود و در حال حاضر با سرعت شگفت‌انگیز 51,500 کیلومتر بر ساعت در فضا حرکت می‌کند؛ این در حالیست که برای رسیدن نیوهورایزنز به سیاره فراخورشیدی K2-155d، با سرعت فعلی، 4 میلیون سال زمان لازم است!

دانشمندان می‌گویند که ستاره‌های از نوع کوتوله سرخ رایج‌ترین نوع ستاره در کهکشان راه شیری به شمار می‌روند و به واسطه دمای کم و روشنایی پایین، دیدن آن‌ها بر روی زمین و با چشم غیر مسطح به هیچ وجه ممکن نیست. هیرانو در این رابطه می‌گوید که تعداد سیاره‌های اطراف چنین ستاره‌هایی بسیار کم بوده و بررسی سیارات فراخورشیدی اطراف کوتوله های سرخ به نسبت موضوع جدید و کشف نشده‌ای به شمار می‌رود.

ستاره شناسان ژاپنی یک ابر سیاره با شرایطی بسیار شبیه به زمین کشف کردند

در انتها باید به ماهواره جدید ناسا به نام “TESS” که در آوریل 2018 شروع به کار می‌کند و هدف اصلی آن رصد سیاره های فراخورشیدی است، اشاره کنیم؛ دکتر هیرانو در کنار بسیاری از ستاره شناسان جهان منتظر راه‌اندازی این ماهواره پیشرفته هستند و گفته شده که TESS پیدا کردن سیاره‌های قابل سکونت دیگر در سراسر کهکشان را بسیار ساده‌تر می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بسیار عاللللللللى با آرزوى موفقیت براى این دانشمندان عزیز
    🙂