اپلیکیشن روبیکا

پیگیری موضوع دسترسی اپلیکیشن روبیکا به اطلاعات تلگرام کاربران

برخی کاربران در شبکه های اجتماعی از دسترسی اپلیکیشن روبیکا و توسکا به اطلاعات تلگرام خبر داده‌اند. وزیر ارتباطات در صفحه توییتر خود، توضیحاتی را در مورد پیگیری ابهامات امنیتی این دو اپلیکیشن بومی ارائه کرده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه توییتر خود از پیگیری ابهامات امنیتی مطرح شده در مورد دو اپلیکیشن بومی با نام‌های روبیکا و توسکا خبر داد. اخیرا در شبکه‌های اجتماعی، مباحثی مبنی بر دسترسی این اپلیکیشن‌ها به اطلاعات شخصی کاربران از جمله اطلاعات تلگرام آن‌ها مطرح شده و حواشی زیادی در مورد جاسوسی روبیکا و توسکا از کاربران به وجود آمده است.

برخی کاربران در شبکه های اجتماعی مدعی شده‌اند که دو اپلیکیشن روبیکا و توسکا که از صدا و سیما تبلیغ می‌شوند، پس از نصب به اطلاعات تلگرام کاربر دسترسی پیدا می‌کنند. آذری جهرمی در صفحه توییتر خود از پیگیری این موضوع خبر داد و نوشت تولیدکنندگان اپلیکیشن روبیکا که این روزها از صدا و سیما تبلیغ می‌شود، پاسخی را در این باره ارائه کرده‌اند.

توضیح تولیدکنندگان اپلیکیشن روبیکا

استفاده از کدهای اپن سورس مرسوم است. تلگرام نیز اپل سورس است و ما در روبیکا بخشی از کد تلگرام را برای مدیریت بهتر صفحات برنامه استفاده کردیم (Base Fragment) تا روبیکا هم مثل تلگرام در گوشی های قدیمی روان اجرا شود. به دلیل کمبود وقت، فرصت حذف قسمت‌های اضافی کد تلگرام که نیازی نبود را نداشتیم که در ورژن بعدی حذف خواهند شد. از لحاظ فنی هم هیچ اپلیکیشنی امکان دسترسی به هیچ قسمت تلگرام کاربر را ندارد و تنها در صورتی که دسترسی به حافظه داشته باشد به فایل‌های دانلود شده تلگرام می‌تواند دسترسی داشته باشد.

روبیکا هم در هنگام نصب هیچ دسترسی حساسی از شما نمی‌خواهد و تنها دسترسی به حافظه گوشی را برای آپلود عکس پروفایل، آن هم در هنگام اجرا درخواست می‌کند و در صورتی که اجازه دسترسی ندهید، این اپلیکیشن امکان دسترسی به حافظه شما را هم ندارد. پس این که قسمتی از کد تلگرام در برنامه استفاده شود هیچ ارتباطی به جاسوسی از تلگرام ندارد.

وزیر ارتباطات همچنین نوشت گزارش مردمی و پاسخ فنی تولیدکنندگان اپلیکیشن روبیکا به یکی از مراکز آپا برای بررسی دقیق فنی ارسال شده و نتایج این بررسی را مرکز ماهر اعلام خواهد کرد. همین‌طور به زودی اپلیکیشن توسکا نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این مورد هم توضیحاتی ارائه داده خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. هرچی بیشتر تبلیغ این برنامه ها می شه بیشتر پی می برم که به شدت زیر نظر یه نهادی کار می کنن.

  2. “تنها در صورتی که دسترسی به حافظه داشته باشد به فایل‌های دانلود شده تلگرام می‌تواند دسترسی داشته باشد”
    “روبیکا هم در هنگام نصب هیچ دسترسی حساسی از شما نمی‌خواهد و تنها دسترسی به حافظه گوشی را برای آپلود عکس پروفایل، آن هم در هنگام اجرا درخواست می‌کند”
    A: دو جملۀ فوق، ناقض یکدیگر و مؤید فرضیّۀ جاسوسی از مشترکین‌اند.
    میگه: تنها اگه بله رو بگی 9ماه باردار میشی؛ خب، بله رو هم که میگی و …

  3. ای تو روح آدم دروغ گو!

  4. قضیه اینه که اعتماد به برنامه های ایرانی کمه
    بخصوص که این برنامه بشدت داره تبلیغ میشه.تلویزیون،مردان آهنین،پایتخت…همه جا
    ترجیح میدم به این برنامه اعتماد نکنم
    البته هر کسی نظر خودشو داره