آیا خوردن گوشت مصنوعی انسان می‌تواند کار درستی باشد؟!

آیا خوردن گوشت مصنوعی انسان می‌تواند کار درستی باشد؟!

تغذیه از گوشت انسان موضوعی جنجالی و تابویی ترسناک بوده که از بسیاری جهات غیرقانونی و غیراخلاقی است؛ با این تفاسیر، دانشمندان این سوال شیطنت‌آمیز را مطرح کرده‌اند که آیا خوردن گوشت مصنوعی انسان هم مشکل دارد؟!

در تاریخ 3 مارس زیست شناسی انقلابی و برجسته به نام ریچارد داوکینز (Richard Dawkins) در حساب توییتری خود سوال جالب و عجیبی مطرح کرد؛ او با اشاره به تحقیقات علمی صورت گرفته در مورد تجاری کردن گوشت مصنوعی پرسید که آیا تولید گوشت مصنوعی انسان می‌تواند تابوی مربوط به آدم‌خواری را از بین ببرد؟!

گوشت مصنوعی به نوعی از گوشت گفته می‌شود که در‌ آزمایشگاه و بدون کشتار جانداران تهیه شده و گفته می‌شود که احتمال عرضه این محصول به مصرف‌کنندگان، تا پایان سال 2018 کم نیست. با این تفاسیر، داوکینز معتقد است که بررسی مسئله گوشت آزمایشگاه انسان مثالی مناسب و روشی هوشمندانه برای صحبت بیشتر در مورد تابوی آدم‌خواری است و می‌توان از این طریق موضوع پیشرفت‌های تکنولوژی و تغییر مسائل اخلاقی پیش روی بشر را به بیشتر باز کرد.

آیا خوردن گوشت مصنوعی انسان می‌تواند کار درستی باشد؟!

سوال داوکینز چندان جدید نیست و از زمان شروع صحبت در مورد ساخت گوشت آزمایشگاهی دانشمندان اظهار کرده‌اند که متقاعد کردن مصرف‌کنندگان برای خوردن گوشتی که به دست بشر ساخته شده چالشی بزرگ بوده و در همین رابطه، می‌توان گفت که خوردن گوشت مصنوعی انسان مشکلات را یک درجه حادتر می‌کند!

گوشت آزمایشگاهی

گوشت مصنوعی که با نام‌های گوشت آزمایشگاهی و یا گوشت تمیز هم شناخته می‌شود، با استخراج چند سلول بنیادی از بدن حیوانات زنده ساخته شده و اولین مورد مصرف آن به سال 2013 و کنفرانسی جنجالی در لندن مربوط می‌شود؛ داوطلبان که با مصرف این محصول مصنوعی مشکلی نداشتند و گوشت را به شکل همبرگر خوردند، تنها از خشکی غذا شکایت کرده بودند.

با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهند که عموم مردم علاقه کمتری به خوردن گوشت مصنوعی دارند؛ مدتی پیش مقاله‌ای در ژورنال “PLOS ONE” به چاپ رسید که بیش از 60 درصد شرکت‌کنندگان نظرسنجی مربوط به آن گفتند که حاضرند چنین محصولی را برای یک‌بار امتحان کنند، اما تنها یک سوم افراد با مصرف دائمی گوشت آزمایشگاهی مشکلی نداشتند.

آیا خوردن گوشت مصنوعی انسان می‌تواند کار درستی باشد؟!

متی ویلکس (Matti Wilks)، از محققان روانشناسی دانشگاهی در استرالیا که در تهیه این پژوهش نقش داشت، معتقد است که خوردن گوشت مصنوعی نوعی آلترناتیو برای گوشت‌خواری سنتی به حساب می‌آید و به طور معمول افراد باور دارند که مصرف این محصولات به دلیل آسیب نرسیدن به جانداران دیگر، اخلاقی‌تر است. با این وجود، چنین گوشتی یک غذای غیرطبیعی به حساب می‌آید و این موضوع خود باعث کمتر شدن تمایل مردم برای خوردن محصول می‌شود.

آیا خوردن گوشت مصنوعی انسان می‌تواند کار درستی باشد؟!

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف گوشت مصنوعی انسان چندان موردقبول مردم نیست

از طرف دیگر تنها 16 درصد شرکت‌کنندگان در تحقیق ویلکس گفتند که حتی در صورت گران بودن گوشت آزمایشگاهی ترجیح می‌دهند که چنین ماده‌ای را مصرف کنند که خود این آمار نشان‌دهنده کمرنگ بودن اهمیت جنبه اخلاقی و محیط زیستی پرورش و کشتار دام است.

به علاوه، بررسی تیم ویلکس نشان داد که افراد گیاه‌خوار هم جزو مخالفان مصرف گوشت ساختگی بودند و به همین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که احتمال علاقه خریداران به مصرف گوشت مصنوعی انسان هم باید پایین باشد، چرا که افراد به صورت کلی کوچک‌ترین نظر خوبی نسبت به آدم‌خواری ندارند و متقاعد کردن آن‌ها به مصرف گوشت انسان که حاصل کشت سلولی است هم کار بسیار دشواری خواهد بود.

جنبه اخلاقی مصرف گوشت آزمایشگاهی انسان

اوون شافر (Owen Schaefer)، پروفسور مرکز اخلاق زیست پزشکی دانشگاه ملی سنگاپور معتقد است که با وجود نتایج تحقیقات و نظرسنجی‌های مختلف، تعداد قابل‌توجهی از افراد هستند که حداقل یک‌بار گوشت مصنوعی انسان را امتحان خواهند کرد؛ حال سوال اخلاقی پیش‌آمده این است که آیا باید ساخت چنین محصولی را ممنوع کرد و مردم را از مصرف آن بازداشت؟

در سال 2014، شافر و همکارش جولیان ساولسکو (Julian Savulescu) مقاله‌ای را در ژورنال “Applied Philosophy” به چاپ رساندند که در آن جنبه اخلاقی و فلسفی موضوع مطرح‌شده در توییت داوکینز، بررسی ‌شده بود. در این پژوهش اظهار شده که شافر و ساولسکو نتوانستند هیچ استدلال فلسفی قابل قبولی را پیدا کنند که غیراخلاقی بودن خوردن گوشت مصنوعی انسان را تایید کند؛ داوکینز در یکی از توییت‌هایش به بحث نتیجه گرایی قضیه و توجیه شدن وسیله به واسطه هدف اشاره کرده است و در این رابطه می‌توان گفت که با وجود صدمه ندیدن بدن هیچ انسان زنده و یا غیرزنده‌ای در ساخت محصول موردنظر، نتایج مقاله شافر درست است.

آیا خوردن گوشت مصنوعی انسان می‌تواند کار درستی باشد؟!

در مقاله شافر موضوع از جنبه عکس نتیجه گرایی و اهمیت دادن به وسیله‌های رسیدن به هدف هم بررسی شده، اما مجددا هیچ دلیلی برای غیراخلاقی دانستن مصرف گوشت آزمایشگاهی انسان پیدا نشده است. البته برخی می‌گوید که ساخت چنین محصولی ممکن است تصور انسان‌ها نسبت به همنوعانشان را تغییر دهد، اما احتمال وقوع چنین اتفاقی هم چندان بالا نیست.

با اینکه بررسی موضوع گوشت مصنوعی انسان از جنبه‌های مختلف داغ و به اعتقاد بسیاری جذاب به نظر می‌رسد، پرسش مهم‌تر به تاثیر تجاری شدن گوشت آزمایشگاهی به عنوان جایگزینی برای گوشت معمولی مربوط است؛ به گفته ویلکس، اگر قرار باشد که محصولی با تمامی خواص، طعم و مشخصات گوشت حیوانی در آزمایشگاه‌ها ساخته شود که قیمت کمی نسبت به سایر گوشت‌های داشته و تهیه آن هم نیازمند زجر کشیدن حیوانی نبوده باشد،‌ احتمال جهانی شدن و بالا رفتن تقاضا برای این گوشت بسیار بالا است.

البته با در نظر گرفتن قیمت همبرگرهای مصنوعی سال 2013 که هرکدام 300 هزار دلار هزینه داشتند، پایین آوردن قیمت گوشت مصنوعی هنوز چالش بسیار بزرگی است، اما همانطور که ویلکس می‌گوید، برطرف کردن این مشکل و عرضه حجم زیادی از این محصول به بازار، تصور مردم در مورد گوشت مصنوعی به عنوانی غذایی تکنولوژیکی و مربوط به آینده را تغییر خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

53 دیدگاه

  1. اونایی که میگن خوردن گوشت مصنوعی انسانی تره وقطی بعد از چند سال ۱۰۰۰ جور مرض گرفتین حالیتون میشه

  2. موضوع خیلی سنگینیه ، حرفم پس میگیرم از لحاضی خوردن گوشت مصنوی که از سلول انسان تولید شده واقعا ترسناک و غیر قانونی و غیر اخلاقی

  3. خیلی جالبه موضوع درباره خوردن گوشت مصنوعی که از موجودات مثل گاو که تو آزمایشگاه تهیه شده یا خوردن گوشت انسان یعنی گوشتی که از سلول های انسان ساخته شده ، اگر از موجودات مثل گاو باشه بنظرم مشکلی نداره ولی اگر از سلول بنیادی انسان درست شده باشه این یک قضیه دیگست و بنظرم غیر اخلاقی نیست ولی درست نیست که همجنس خوار باشیم

  4. “شافر و ساولسکو نتوانستند هیچ استدلال فلسفی قابل قبولی را پیدا کنند که غیراخلاقی بودن خوردن گوشت مصنوعی انسان را تایید کند” ج:
    1- ام الفساد داعش را راجع به گوشت سگ پرسیدند؛ گفت: آیه‌ای نیافتم که خوردنش را منع کند!
    2- چیزیکه وجدان/فطرت/عقل سلیم ذاتاً به آن گرایش نداشته یا سابقاً چنین گرایشی نداشته، اثبات میخواهد نه بالعکس!

  5. 1- ای کسیکه منافقانه دَم از حقوق حیوانات می‌زنی، مگر آدم از لحاظ زیستی جزو طبقۀ حیوانات تقسیم‌بندی نمیشه؟ پس لاأقل به اندازۀ همان سگ و گربه از حقوقش دفاع کن!
    چرا در برابر کشتار روزانۀ انسانهای بیچاره، ساکتی؟
    2- اگر میخواهی گوشت مصنوعی بخوری، نوش جانت! ولی با وجود اینهمه حیوان خوشمزه (آهو/تیهو …) اگر روان‌پریش نیستی چرا بجای گوشت شبه‌آهو، دنبال شبه‌انسان میگردی؟
    3- اگر مَردی برو فرمولِ ساختش را بیار، آنوقت من با سرمایه‌گذاری شخصی، گوشت خر مصنوعی میسازم و خوراکِ مغزش را هدیه‌ات میکنم، سرکار.

  6. بسه دیگه اینقدر مطلب موبایل و ماشین.از این چیزای باحال کارکنین.
    تشکر
    سال نو مبارک

  7. کاش زود تر بسازن از این گوشتا.ارزون و بی دردسر که هم گرسنه های کل دنیا از گشنگی تلف نشن و هم بسات پرورش گاو گوسفند جم بشه
    مرسی گجت عزیزم

  8. دادا ایول عکس هانیبال عششششششق

  9. حالم بهم خورد دیگه گوشت قرمز نمیخورم با این عکسایی که گذاشتین

  10. فقط اسم دانشمند رو حمل می کنه.
    قدیما طرف شیشه میزد، توهم میزد که نزدیکاش گوسفند و گاون ذبحشون می کرد. الان دوره زمونه عوض شده.

  11. اینا که میتونن گوشت مصنوعی بسازن حالا چرا گوشت ادم مگه گوشت حیوان رو نمیتونن بسازن

  12. مقاله جالبی بود… امروز اتفاقا داشتم بهش فکر میکردم و فکر کنم قانون جاذبه عمل کرد
    شخصا بدم نمیاد امتحان کنم گوشت مصنوعی انسان رو حداقل برای یک بار

  13. شیطان پرستان انسانو به خورده انسان میدن

  14. Be in migan khalaghiat. Beh Aghleg mn yeki ke nemiresid gooosht sakhtegi, vali mazash bayad khoob bashe, BIG like👍👍👍👍👍

  15. درود به شرف این دانشمندها. دنیا با علم میچرخه نه خرافات. گوشت مصنوعی هم اوکیه. با این وضع محیط زیست مجبوریم غذا مصنوعی بخوریم. خیلی هم دلمون بخواد.

  16. چون میگذرد غمی نیست

    جلال خالق!!!! دنیا داره به چه سمتی میده اونوقت ما هنوز تو ساخت پیامرسان داخلی موندیم 😐
    بی خود نمیگن جهان سوم

  17. من دیگه حرفی ندارم واقعا

  18. هرکی مخالف کشتن حیووناست مثبت بزنه بقیه هم منفی
    میسی

  19. ینی چی کار خوبی باشه خوردن گوشتت ادم خواریی همجنس خواریی
    ادم یه چیزایی میبینه میخاد شاخ در بیاره

  20. بابا بعضیاچرا اینقدر خلللن؟ خب گوشت الکی بوخوری بهتره یا حیون زبون بسته رو بکشی سلاخیش کنی که باهاش آبگوشت درست کنی؟؟؟ کلا اینگار بعضیا دوست دارن حیونارو عازار بدن یا میگن گوشتش الکیه یا میگن ساختگیه یا میگن از فلان جا اومده. یکم فک کنید بلیززززززز

  21. خدایی دمتون گرم عجب چیزای باحالی مینویسین .حداقل تو این عیدی حوصلمون سر نمیره
    درورد. بیشر از اینا بزارین.سپاس فراوان

  22. “مصرف این محصولات به دلیل آسیب نرسیدن به جانداران دیگر، اخلاقی‌تر است”
    [پایۀ اخلاق بر ایمان به خدای راستین استوار است که بعضیها قورتش داده‌اند]
    س- کدام اخلاق؟! اخلاق بمبهای خوشه‌ای؟ اخلاق بمبهای هسته‌ایِ سایز کوچک؟ اخلاق بمبهای شیمیائی؟ یا اخلاقِ بمبهای زیستی؟
    کشورهای مدّعی حقوق بشر [اربابان زر و زور و تزویر] با مشارکتِ مستقیم در کشتار روزافزون ملّتهای مستضعف بیگناه، ناقض اوّلِ منشور سازمان ملل و سازمانهای باصطلاح حقوق بشری هستند که خودشان مزوّزانه تأسیس کرده‌اند.
    بیشتر از مترجم مقاله برای خودم متأسفم!
    از تکنولوژیهای دست اوّل، هرگز چیزی نصیب جهان سوّم نخواهدشد؛ لاأقل با زباله‌گردی، صفحاتِ خالی را پُر نکنید.

    • وای خدا باز این برادر ارزشی حرف زد
      بابا اینجا جای تو نیست چرا نمیفهمی!!!!؟

      • شما از حقوق حیوانات دفاع میکنی بعد درباره جون انسان صحبت میشه میگی ارزشی حرف زد؟!
        واقعا وات د فاز؟!
        ببشتر این ادا اصولاتون ژسته تا یه اعتقاد محکم…
        متاسفانه یه سریا لازم عقب نموندن از علم و تفکر و دور شدن از دین میدونن…
        کاری ندارم کی تبلیغ از دین کرده، اما دین من دینیه که پیامبر و خداش ببشتر از عبادت برای تفکر ارزش قائل شدن!
        پس فک نکنین فقط شما ها میفهمین و افراد اهل دین هیچ چیزی نمیفهمن… چون این طور خط کشی ها و دسته بندی ها فقط نشون دهنده جهله و نشون میده در تفکر سطحی موندین و این اداهاتون بیشتر نشون دهنده آلرژی به دینه تا دوست داشتن علم…
        البته واقعا متاسفم برای یه سری مبلغ که کاری جز بیزار کردن مردم از خدا و دینش ندارن ؛دقیقا حکایت این آدما شده یه دیالوگ جالب از جانی دپ:انسان تنها موجودیه که حرف از اعتقاد به خدا میزنه و در عمل هیچ اعتقادی به خدا نداره…

    • چون میگذرد غمی نیست

      بچه ها دقت کردین این دوستای خشکه مقدرس که همش از دین صحبت میکنند چقدر نچسبن؟ 😁
      با چند من عسل هم نمیشه خودشون. با عالم و آدم دعوا دارن و به شرق و غرب حمله می‌کنند. فازشون چیه به نظر تون؟

    • یه جوری میگی جهان سوم انگار خود به خود شدیم جهان سوم؟خوب چهارنفره مثل تو کشور رو کردن جهان سوم. تعارف که نداریم؟

      • جهان سومی هستیم بخاطر شعار زده بودن! بخاطر لب و دهن بودن!
        جهان سومی هستیم بخاطر وقتی زیادی که توی این محیطا میگذرونیم…
        جهان سومی هستیم بخاطر بی سوادی! بخاطر اعتماد به نفس آدمای بی سواد که جرات اظهار نظر و تعیین تکلیف برای مردمو به خودشون میدن!

    • برادر A چرا آسمون رو به ریسمون میبافی .. چرا قیمه ها رو میریزی تو ماستا .. هوش جمعی اشتباه نمیکنه فردا شاید بشریت مجبور بشه از حشرات بخوره برای جلوگیری از قحتی اونوقت کسی نمیاد ایات و روایات رو نگاه کنه
      گوشت مصنوعی هم یه راهییه برای سیر کردن خیل عظیمی از گرسنه ها چه داعش باشه چه نباشه

  23. اه حالم از هرچی گوشته دیگه بهم خورد

  24. “مصرف این محصولات به دلیل آسیب نرسیدن به جانداران دیگر، اخلاقی‌تر است”
    [پایۀ اخلاق بر ایمان به خدای راستین استوار است که بعضیها قورتش داده‌اند]
    س- کدام اخلاق؟! اخلاق بمبهای خوشه‌ای؟ اخلاق بمبهای هسته‌ایِ سایز کوچک؟ اخلاق بمبهای شیمیائی؟ یا اخلاقِ بمبهای زیستی؟
    کشورهای مدّعی حقوق بشر [اربابان زر و زور و تزویر] با مشارکتِ مستقیم در کشتار روزافزون ملّتهای مستضعف بیگناه، ناقض اوّلِ منشور سازمان ملل و سازمانهای باصطلاح حقوق بشری هستند که خودشان مزوّزانه تأسیس کرده‌اند.
    بیشتر از مترجم مقاله برای خودم متأسفم!
    از منابع تکنولوژیکی دست اوّل، هرگز چیزی نصیب جهان سوّم نخواهدشد؛ لاأقل با زباله‌گردی، صفحاتِ خالی را پُر نکنید.

  25. عجب دنیایی شده این همه گوشی و مواد خوارکی حالا چرا گوشت انسان

  26. ای بدبختی این دیگه چیه
    آدم خوارییی ینی چی مردم دیوانه شدن

  27. گوشت آزمایشگاهی انسان دیگه چیه بابا حالم بد شد

  28. گوشت مصنوعی انساااااان؟ :|:|