وضعیت سلامت باتری اندروید

وضعیت سلامت باتری اندروید باید به شکل بلند مدت به اطلاع کاربران برسد

متاسفانه وضعیت سلامت باتری اندروید به شکل دقیق و کامل به کاربران این پلتفرم محبوب گزارش نمی‌شود و در این زمینه منتظر تغییرات بزرگی هستیم. در ادامه ابعاد و جزئیات این موضوع را به شکل دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گوشی های اندرویدی در زمینه امکانات و قابلیت‌های مختلف عملکرد بسیار خوبی دارند و حتی در برخی قسمت‌ها گوی سبقت را از پرچمداران اپل دزدیده‌اند. اما متاسفانه اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت باتری اندروید به خوبی در بخش تنظیمات در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد.

وضعیت سلامت باتری اندروید در بلند مدت

آیفون های اپل معمولا گجت‌هایی شناخته می‌شوند که تا چندین سال قابلیت کارایی مناسب دارند و عملکرد روان آنها تحت تاثیر قدیمی شدن قرار نمی‌گیرد، اما در سال 2017 یک اتفاق عجیب رخ داد؛ بسیاری از کاربران آیفون ها از کند شدن سرعت دستگاه خود خبر دادند. اپل هیچ واکنش رسمی نسبت به این موضوع نشان نداد تا اینکه پس از چند ماه و در اواخر سال میلادی قبل، تحقیقات یک کاربر در این زمینه راز اپل را فاش کرد. این شرکت جهت رفع مشکل خاموش شدن دستگاه‌ها و یا افت عمر شارژدهی آنها به هنگام استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها، سرعت آیفون را پایین می‌آورد. این یک کشف حقیقت غیرمنتظره از سوی کاربران محسوب میشد و نکته جالب در این زمینه نحوه واکنش اپل به موضوع افت سرعت بود.

کمپانی اپل ابتدا از کاربران خود عذرخواهی کرد و سپس دلیل خود برای اتخاذ چنین تصمیمی را به صورت کامل و صریح توضیح داد. علاوه بر این به کاربران قولی مبنی بر عرضه یک آپدیت جدید و ویژه داده شد که در آن توضیحات مربوط به جزئیات مصرف باتری در بلند مدت به اطلاع کاربران می‌رسد.

در نهایت اتخاذ یک تصمیم عجیب و مخفی از اپل و سپس کشف آن توسط یک کاربر به نفع همه دارندگان آیفون ها شد: آپدیت جدیدی که به زودی از راه می‌رسد و کاربر در آن از جزئیات دقیق مصرف باتری دستگاه مطلع خواهد شد.

متاسفانه حالا یک بازنده بزرگ نیز در این بازی وجود دارد. اپل را نمی‌توان بازنده خطاب کرد، بلکه حالا اندروید از غافله عقب مانده است. سیستم عامل محبوب گوگل سال‌هاست که با قابلیت‌های ویژه برای کاربران حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته است؛ تجربه واقعی مولتی‌تسک در این سیستم عامل فراهم شده است و قابلیت تقسیم صفحه که احتمالا هیچوقت به آیفون‌ ها نمی‌آید در پلتفرم گوگل در دسترس است. علاوه بر این تم‌ها و گزینه‌های مربوط به شخصی‌سازی، ویجت‌ها و موارد دیگر انعطاف‌پذیری اندورید به نسبت iOS را بسیار بالا برده است.

اما یک چیز که متاسفانه فقدان آن در سیستم عامل محبوب گوگل حس می‌شود و در بالا نیز به آن اشاره کردیم، گزارش دقیق و بلند مدت جزئیات مصرف باتری اندروید است. توجه ما در این مقاله بر روی کلیدواژه «بلند مدت» است. دیتایی که اندروید برای سلامت باتری در کوتاه مدت ارائه می‌کند مناسب است، اما چرا نباید وضعیت باتری در طی یک یا دو سال و یا حتی بیشتر به اطلاع کاربر برسد.

جزئیات مصرف باتری اندروید

متاسفانه در سال 2017 خبری از مشکلات گسترده یا رسوایی بزرگ برای باتری گوشی های اندرویدی نبود وگرنه احتمال عرضه آپدیت جدیدی برای کاربران با گزارش بلند مدت جزئیات مصرف باتری اندروید وجود داشت.

اما اهمیت این گزارش‌های بلند مدت از وضعیت سلامت باتری گوشی ها چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که مهمترین جنبه مربوط به تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ باتری می‌شود.

این اطلاعات می‌تواند به کاربر کمک کند تا تخمین دقیقی از وضعیت سلامت باتری دستگاه در بلند مدت داشته باشد. باتری‌های لیتیومی که ما معمولا در گوشی های هوشمند خود استفاده می‌کنیم معمولا پس از 500 چرخه شارژ افت فاحشی دارند. 500 چرخه معمولا در طی دو سال اتفاق می‌افتد، اما به هر حال این موضوع به نحوه استفاده کاربر از دستگاه مرتبط است و ممکن تا تا سه سال طول بکشد. نکته مهم اینجاست که بدون در اختیار داشتن اطلاعاتی از جزئیات مصرف باتری اندروید نمی‌توانید سلامت این بخش را مورد ارزیابی قرار دهید.

با اینکه هنوز نمی‌دانیم تعداد چرخه‌های شارژ باتری در آپدیت جدید اپل به اطلاع کاربران می‌رسد یا خیر، اما به نظر می‌رسد اپل می‌خواهد یک جنبه مهم دیگر را در بخش تنظیمات آیفون ها به اطلاع کاربر برساند: همانطور که در تصویر زیر می‌بینید در این بخش، میزان سلامت باتری آیفون به صورت درصدی به نسبت اولین استفاده از دستگاه نمایش داده می‌شود و در ادامه توضیحات تکمیلی در زمینه سلامت آن یا نیاز به تعویض باتری ارائه می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در این بخش ماکسیموم ظرفیت باتری 90 درصد ذکر شود که بدان معناست باتری آیفون هنوز در شرایط خوبی قرار دارد. هرچه این میزان کمتر شود، کاربر تاثیر آن را در کاربرد روزمره دستگاه خود مشاهده خواهد کرد.

جزئیات مصرف باتری اندروید

میزان سلامت باتری این گوشی به زیر 80 درصد رسیده است و نشان از افت کیفیت باتری دارد. همچنین در ادامه پیشنهاد شده است تا باتری این محصول در نمایندگی‌های مجاز اپل تعویض شود.

حالا باید امیدوار باشیم در آپدیت‌های آینده گوگل نیز چنین قابلیتی به بخش تنظیمات اضافه شود و وضعیت سلامت باتری اندروید به شکل دقیق و بلند مدت به اطلاع کاربر برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ای بابا مگر این که یا ای او اس یا گوگول یا اندروید این کارو کنن اون دوتای دیگه بخاطر این که کم نیارن اونا هم تکراار کنن