دانمارک خوشحالترین کشور دنیا

چرا دانمارک خوشحالترین کشور دنیا است؟

مقام خوشحالترین کشور دنیا باز هم به لطف مفهومی با نام Hygge به کشور دانمارک رسید. اما منظور از این مفهوم چیست و چرا سبب شده دانمارک برای هفتمین سال متوالی در بالای لیست خوشحالترین کشورهای دنیا قرار بگیرد؟

بر اساس جدیدترین گزارش World Happiness Report، دانمارک مجددا توانست از بین سه مورد از خوشحالترین کشورهای دنیا، مقام اول را به خود اختصاص بدهد. این مرتبه 155 کشور در ارزیابی شرکت داده شده بودند. این برای هفتمین سال پیاپی است که دانمارک به عنوان خوشحالترین کشور جهان شناخته می‌شود! در رتبه‌بندی سال جاری، کشور ایالات متحده آمریکا از رتبه چهاردهم در فهرست سال 2017 به رتبه هجدهم سقوط کرد.

نکته جالب اینجاست که مقام نخست دانمارک در بین خوشحالترین کشورهای دنیا همواره ثابت بوده و فارق از شرکت برگزارکننده نظرسنجی، باز هم اولین جایگاه به این کشور اختصاص پیدا می‌کند که نشان‌دهنده دقیق بودن این انتخاب است.

انتخاب خوشحالترین کشور جهان

دانشمندان اغلب برای رسیدن به یک معیار به منظور اندازه‌گیری یک چیز مشخص، با یکدیگر بحث و مشاجره می‌کنند، اما وقتی موضوع شاد و سرزنده بودن مطرح می‌شود، به نظر یک توافق عام میان آن‌ها وجود دارد. اگرچه بسته به گستره و هدف پژوهش، اندازه‌گیری خوشحالی متفاوت خواهد بود، اما همواره تعدادی از شاخص‌های عینی همچون اطلاعات جرم، میزان درآمد، مشارکت مدنی و سطح سلامتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دانمارک خوشحالترین کشور دنیا

برای تعیین خوشحالترین کشور دنیا از روش‌های ذهنی نیز استفاده می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به نظرسنجی مستقیم از مردم کشورها اشاره کرد که طی آن از یک جامعه آماری مشخص درخواست می‌شود تعداد دفعات داشتن احساس مثبت و احساس منفی درون خود را بیان کنند. اما چرا مردم دانمارک در مقایسه با ساکنان سایر کشورهای دنیا دید مثبت‌تری نسبت به زندگی دارند؟

کشور دانمارک دارای یک دولت با ثبات و فساد عمومی بسیار کم بوده و مردم این کشور به یک سیستم آموزشی و بهداشتی فوق‌العاده باکیفیت دسترسی دارند. نکته بسیار جالب اینجاست که در کل جهان، دانمارک بیشترین مالیات را مردم خود دریافت می‌کند، اما مردم این مبالغ را با رضایت تمام می‌پردازند. آن‌ها به این عقیده رسیده‌اند که پرداخت مالیات بیشتر به دولت، به معنی داشتن یک زندگی اجتماعی بهتر است، چرا که مالیات هزینه زندگی اجتماعی آن‌ها بوده و دولت در صورت دریافت وجه بیشتر، رفاه اجتماعی بیشتری برایشان فراهم می‌کند.

دانمارک خوشحالترین کشور دنیا

مردم دانمارک دارای یک ساختار فرهنگی با نام هیج (Hygge) هستند. دیکشنری آکسفورد این لغت را در سال 2017 به فهرست خود اضافه و از آن به عنوان «تعاملات اجتماعی با کیفیت بالا» یاد کرد. از این کلمه می‌توان به عنوان اسم، صفت و یا فعل استفاده کرد. رویدادها و مکان‌ها نیز می‌توانند دارای چنین صفتی باشند.

صمیمیت و شادی، جزوی از فرهنگ دانمارک

در برخی مواقع کلمه Hygge را به Cozy ترجمه می‌کنند که در زبان انگلیسی به معنی «دنج و راحت» است، اما اگر بخواهیم تعریفی بهتر و دقیقتر از آن داشته باشیم، باید «صمیمیت ارادی» را بیان کنیم. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که افراد جامعه دارای تجربه‌های ایمن، متعادل و هماهنگ باشند؛ نوشیدن یک فنجان قهوه همراه با یک دوست در مقابل آتش و یا رفتن به دل طبیعت در تابستان، باید جزو لذت‌بخش‌ترین اتفاقاتی باشند که در زندگی‌تان رخ می‌دهند. چنین چیزهایی چقدر شما را خوشحال می‌کند؟

یک خانواده می‌تواند یک دورهمی Hygge داشته باشد و افراد طی آن به انجام بازی و رفتارهای شاد بپردازند. مشابه این رویداد برای یک جمع دوستانه می‌تواند جمع شدن دور هم، ایجاد محیطی با نور بسیار کم، صرف غذا و خنده و شادی فروان باشد. یک مهمان می‌تواند در صورتی که شبی خاطره‌انگیز و بسیار شاد را در منزل میزبان تجربه کرد، در انتها ضیافت آن‌ها را Hyggeligt خطاب کند.

دانمارک خوشحالترین کشور دنیا

محققان بر روی بحث Hygge به این نتیجه رسیدند که در دانمارک به عنوان خوشحالترین کشور دنیا، این لغت به معنی رفاه عمومی مردم است. داشتن این احساس برای مردم به عنوان ضد استرس عمل کرده و حسی گرم و عاشقانه درونشان به وجود می‌آورد. در کشورهای دارای سطح بالای Hygge همچون دانمارک، عدالت و برابری به بهترین وجه ممکن پیاده می‌شود.

گفتنی است Hygge، اکنون به عنوان بخشی از فرهنگ دانمارک شناخته شده و از مردم آن جدا نمی‌شود. اکنون روز به روز در حال گسترش محبوبیت این پدیده هستیم. آمازون به عنوان بزرگترین کتابفروشی دنیا، در حال حاضر بیش از 900 کتاب پیرامون بحث Hygge به فروش می‌رساند. با یک جستجو در اینستاگرام، سه میلیون پست با هشتگ hygge# مشاهده خواهید کرد. بر اساس دیتاهای به دست آمده از گوگل ترندز، از اکتبر سال 2016 به بعد، میزان جستجوی این عبارت در موتور جستجوی شرکت همینطور در حال افزایش است.

دانمارک خوشحالترین کشور دنیا

دانمارک تنها کشوری نیست که مردم کشورش بر اساس یک مفهوم، همیشه شاد و سرزنده نفس می‌کشند. مشابه آن برای مردم نروژ مفهوم “Koselig”، برای مردم سوئد “Mysig”، برای مردم هلند “Gezenlligheid” و برای آلمان مفهوم “Gemütlichkeit” است.

برای مردم آمریکا هیچ مفهومی که با Hygge برابری کند وجود ندارد. درآمد به عنوان یکی از شاخصه‌هایی است که با میزان خوشحالی در ارتباط است. اگرچه میزان تولید ناخالص ملی آمریکا در حال افزایش بوده و سال به سال از تعداد بیکاران این کشور کاسته می‌شود، اما همچنان شاهد کاهش رتبه آن در فهرست خوشحالترین کشورهای دنیا هستیم. اما مشکل کجاست؟

نابرابری درآمد همچنان یک مشکل بزرگ تلقی می‌شود. کاهش میزان اعتماد بین فردی و مخصوصا اعتماد افراد به موسسه‌های مختلف، دولت و رسانه‌ها، سبب بروز حسی منفی در مردم ایالات متحده آمریکا شده‌ است، به همین دلیل روز به روز فرصت خوشحال بودن از آن‌ها بیشتر گرفته می‌شود.

همانطور که گفتیم وضعیت اعتماد و رابطه میان فردی بین مردم آمریکا در سراشیبی قرار دارد، به طوری که تعداد زیادی معتقدند در زمان نیاز، کسی برایشان وجود ندارد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های بررسی میزان خوشحالی بوده و دانمارک به عنوان خوشحالترین کشور دنیا وضعیت خوبی در آن دارد. 95 درصد مردم دانمارک عقیده دارند در زمان نیاز، فردی وجود دارد که به کمک آن‌ها بشتابد! روی هم رفته مفهوم «هیج» درباره ساخت صمیمیت و اعتماد به دیگران صحبت می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. دانمار و سوعد و نروژ مهده رفاه ازادی بیان خیانت به همسر

  2. من نفهمیدم این مطلب در مورد دانمارک بود یا آمریکا هرچی میشه میگن آمریکا بده باشه شما خوبین

  3. جالب توجه است که هم دانمارک و هم سه کشور از چهار کشور دیگری که ذکر شد (نروژ ، سوئد و هلند) همگی دارای سیستم «پادشاهی» هستند و کلا در لیست شادترین و مرفه ترین و امن ترین کشورها ، اغلب کشورهای بالای لیست دارای نظام پادشاهی هستند.

  4. چرا معیارهای مورد سنجش نگفته؟
    بریم دستکاریش کنیم با تخصصمون تقلب ، ایرانو بهترین کنیم

  5. واقعا بگم چرا خوشحالن یا میدونید؟؟
    دیگه نیازی به گفتن نیست
    توی یه کلمه چون مثل ما نیستن

  6. اصلا این امارو کی داده ؟؟ حتما امریکا هه باید پی ببرید به نقشه هاش

  7. همش لذت های زود گذر شما وقتی نماز میخونید حس نزدیکی به خدا رو ندارید که اینجوری میگید دانمارکککک خوشحالن؟؟؟

  8. آسیای شرقی بهترن جا واسه زندگیه

  9. چون هیچی کم ندارن ن اجباری هست ن وضعیت اقتصادی بدی

  10. در عین حال یه سرچ بکنین میبینین دانمارک بالا ترین اماره سرطان رو داره خوشبختی با این چیزا نیست ما تو ایران خوشبخت کم نداریم

  11. الحق که کابران حرف دل ادم رو میزنن الان ما تو این مملکت نمیتو نیم برنامه ریزی زندگی بر ازدواج وتسکیل خانواده بدیم من الان ۳۷ ساله هستم ومجرد با این گرونیهای روز افزون و بی ثباتی امیدی به اینده ندارم تازه شاغل هستگم با تشکر از همراهان گرامی

  12. الان خیلیا آرزو دارن برن آمریکا یا انگلستان ولی من دوست دارم برم کشورایی مثل دانمارک که توش هرکی داره کار خودش رو میکنه
    تنها چیزی که میخوام مقداری آرامش هست. بشینی زندگیتو بکنی و نگران نباشی که هفته آینده ممکنه فلان کشور یه بمب اتم بزنه بهت یا اینکه بخاطر تحریم نمیتونی از فلان شرکت خدمات بگیری

  13. واقعا خوشبحالشون