چگونه سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین را در 11 تا 12 فروردین ردیابی کنیم؟

چگونه سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین را در 11 تا 12 فروردین ردیابی کنیم؟

برآوردها نشان می‌دهند که سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین، در 11 یا 12 فروردین رخ خواهد داد؛ در ادامه روش‌های ردیابی محل افتادن این تجهیزات فضایی چند تنی را بررسی می‌کنیم.

گفته شده که ایستگاه فضایی چین که با نام تیانگونگ 1 (Tiangong-1) شناخته می‌شود،‌ در هفته جاری کاملا از مدار گردش زمین خارج شده و در سقوطی دیوانه‌وار و بدون کنترل به زمین می‌افتد؛ البته احتمال برخورد قطعات ایستگاه فضایی تیانگونگ با مردم و صدمه دیدن ساکنان محل سقوط بسیار کم است، چرا که این فضاپیمای چند تنی با گذر از لایه‌های مختلف اتمسفر آتش می‌گیرد و تنها بقایای کوچک و سوخته آن به سطح زمین خواهد رسید.

چگونه سقوط ایستگاه فضایی چین در 11 تا 12 اسفند را ردیابی کنیم؟

با این تفاسیر وجود تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته حال حاضر این امکان را فراهم کرده که مسیر سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ برای هرکسی که به اینترنت دسترسی دارد، فراهم باشد و بر اساس گزارش آژانس فضایی اروپا (ESA)، این اتفاق در تاریخ 31 مارس یا 1 آوریل (11 یا 12 فروردین) رخ می‌دهد؛‌ پس اگر شما هم مشتاق دنبال کردن سرنوشت آتشین این فضاپیمای پیشرفته هستید،‌ با ما همراه بمانید.

ردیابی سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

در چند روز گذشته علاقه‌مندان پیگیری آنلاین و لحظه به لحظه این اتفاق، به کمک پروژه تلسکوپ مجازی (Virtual Telescope Project) ایتالیا و رصدخانه تناگرا (Tenagra Observatory) آریزونا، قسمت‌هایی از فرآیند سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ چین را به صورت لایو دنبال کردند و تصویر جالب زیر هم به این اتفاق مربوط می‌شود:

چگونه سقوط ایستگاه فضایی چین در 11 تا 12 اسفند را ردیابی کنیم؟

با وجود قطع شدن استریم لایو تهیه‌شده توسط تلسکوپ این رصدخانه‌ها، علاقه‌مندان همچنان می‌توانند از طریق وب سایت “aerospace.org”، مربوط به سازمان غیرانتفاعی Aerospace Corp در کالیفرنیا که در رابطه با مشاوره مسائل مربوط به فضا فعالیت دارد، آخرین وضعیت سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ را دنبال کنند.

وب سایت معرفی‌شده یک تصویر حاوی اطلاعات مختلف را تهیه کرده که از این لینک قابل‌دسترس است. توجه داشته باشید که عکس موجود در این لینک هر چند دقیقه یک‌بار آپدیت می‌شود و اطلاعاتی از قبیل موقعیت جغرافیایی دقیق، ارتفاع از سطح زمین و تصویری شبیه‌سازی‌شده از محل تقریبی قرار گفتن تیانگونگ را در اختیار ما قرار می‌دهد؛ برای آپدیت شدن عکس لینک، تنها کافیست که صفحه مربوط به آن را ریفرش کنید.

همچنین، این ‌لینک که به وب سایت ردیابی آنلاین ماهواره‌ها با آدرس “n2yo.com” مربوط است، نقشه‌های مناسبی را در اختیار افراد کنجکاو در مورد سرنوشت ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 قرار داده و محل عبور این شی چند تنی بر فراز زمین را به همراه مسیر پیش روی آن، نشان می‌دهد.

بر طبق برآوردهای Aerospace Corp، زمان سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ با احتمال جابه‌جایی 11 ساعته، 11:15 یکم آوریل به وقت ساحل شرقی آمریکا یا 19:45 یکشنبه 12 فروردین به وقت ایران است. البته همانطور که اشاره شد، وضعیت این فضاپیما از کنترل چین و یا سازمان‌های فضایی دیگر خارج است و به همین دلیل نمی‌توان با اطمینان صد درصدی از زمان سقوط و محل پایین آمدن بقایا صحبت کرد.

اطلاعاتی از ایستگاه فضایی تیانگونگ چین

تیانگونگ در سپتامبر 2011 به عنوان اولین ایستگاه فضایی کشور چین به فضا فرستاده شده و برآوردهای Aerospace Corp نشان می‌دهند که طول ایستگاه 10 متر و وزن آن 8500 کیلوگرم باشد؛ آژانس فضایی چین در سال 2016 رسما اعلام کرد که ارتباط با تیانگونگ را از دست داده است.

برای این ایستگاه فضایی سپر حرارتی خاصی تعبیه نشده و به همین خاطر،‌ کوچک‌ترین اصطکاک اتمسفری صدمه شدیدی را به آن وارد می‌کند؛ به همین خاطر و همان‌گونه که اشاره شد، ورود مجدد تیانگونگ به جو سیاره باعث نابودی و متلاشی شدن آن می‌شود و تکه‌های باقی‌مانده از فضاپیما به زمین سقوط می‌کنند؛ البته گزارش شده که احتمال برخورد این تکه‌ها با ساکنان مناطق سقوط بقایا چیزی در حدود 1 در 292 تریلیون، یا به بیان ساده‌تر، فوق‌العاده ناچیز است.

چگونه سقوط ایستگاه فضایی چین در 11 تا 12 اسفند را ردیابی کنیم؟

خطر سقوط بیشتر از همه به مناطق زردرنگ نقشه مربوط می‌شود.

به کسانی هم که با وجود تمام احتمالات ناچیز، ممکن است با بقایای سقوط ایستگاه فضایی چین مواجه شوند توصیه شده که به هیچ وجه به تکه‌های به جا مانده دست نزنند، چرا که مواد موردنظر به احتمال قوی آغشته به سوخت‌های سمی بوده و باعث مسمومیت و یا جراحت خواهند شد.

البته بر اساس قوانین موجود، یابندگان تکه‌های فضاپیمای چینی نمی‌توانند تکه‌های به جامانده از ایستگاه را برای خود نگه ‌دارند و بدون توجه به محل سقوط، تمامی بقایای تیانگونگ متعلق به کشور سازنده است. پس اگر با بدشانسی تمام، بخشی از این تجهیزات در حیاط پشتی منزل شما سقوط کرد، نه به آن دست بزنید و نه به نگهداری آن به عنوان یادگاری فکر کنید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. توی اقیانوس سقوط میکنه
    من موندم چطوری از جو رد شده این ذوبم نشده

  2. جنس چینی همینه

  3. واااا چین که میگفت همچین چیزی نیست

  4. این لینک تصویر که کار نمیکنه فیلتره؟