دوربین هواوی پی 20 پرو

مقایسه نمونه تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو و پیکسل 2 ایکس ال در تاریکی

هواوی پی 20 پرو به لطف داشتن یک دوربین سه گانه، مجهز به منحصربه‌فرد‌ترین دوربین موبایل در تاریخ گوشی های هوشمند است. در این مطلب با قرار دادن نمونه تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو در کنار عکس‌های پیکسل 2 ایکس ال، توانایی عکاسی در شب آنها را بررسی می‌کنیم.

تقریبا نیمی از زمان رویداد اخیر هواوی که چند روز پیش در شهر پاریس برگزار شد، به توصیف قابلیت‌های دوربین مدل پرو پرچمدار این شرکت گذشت. اگرچه هواوی پی 20 پرو همانند پرچمداران سونی و سامسونگ قادر به فیلم برداری سوپر اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه است، اما سازنده، آن را یک دوربین مختص عکاسی خطاب می‌کند.

هواوی جزو نخستین شرکت‌هایی بود که از دوربین دوگانه استفاده کرد و حالا با معرفی یک دوربین موبایل سه گانه، پنجره‌ای جدید به روی شرکت‌های گوشی‌ساز باز کرده است.

در حالت عادی، تقریبا هر گوشی هوشمند می‌تواند تصویری قابل قبول ثبت کند، اما توانایی آن‌ها زمانی مشخص می‌شود که خبری از نور خورشید نباشد. بعد از گوگل پیکسل و برادر بزرگتر آن، پیکسل‌های سال 2017 به عنوان بهترین دوربین‌های موبایل برای عکاسی در شب انتخاب شدند. به همین دلیل مقایسه نمونه تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو با یکی از آن‌ها بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو

حالت عکاسی در شب هواوی پی 20 پرو عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. شاتر دوربین برای حدود چهار ثانیه باز مانده و طی آن، میزان نوردهی به طور پیوسته افزایش پیدا می‌کند. این روال تا جایی ادامه می‌یابد که صحنه همانند روز به نظر خواهد رسید! البته در این حالت مطمئنا عکس جلوه‌ای بد پیدا می‌کند، به همین دلیل دوربین به لطف تراشه هوشمند خود، دیتای مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و بعد از رندر کردن آن‌ها، عکسی واضح و شارپ ارائه می‌کند.

انتظار داشتیم با توجه به روال کار دوربین، در بیشتر تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو محوشدگی‌های زیادی مشاهده کنیم، اما حداقل در منظره نخست، در نمونه عکس دوربین پرچمدار چینی خبری از محوشدگی نبوده و این مورد را فقط در عکس دوربین پیکسل 2 ایکس ال مشاهده می‌کنیم. در عکس دوربین پی 20 پرو می‌توان شاخه‌های درخت قرار داشته در پس‌زمینه را تشخیص داد. همچنین رنگ‌ها بهتر به نمایش کشیده شده و آسمان به خوبی پدیدار است. میزان اشباع‌شدگی در سرتاسر عکس در مقایسه با تصویر دوربین گوشی گوگل وضعیت بهتری دارد.

در منظره دوم نیز اشباع‌شدگی رنگ‌ها در عکس دوربین پی 20 پرو بهتر بوده و آسمان بسیار واضح‌تر دیده می‌شود. همچنین لوگو و ساختمان واقع در پس‌زمینه در حالت کلی بهتر ثبت شده‌اند. البته، هواوی همواره با اضافه کردن چندین لایه، تصاویری شارپ‌تر ارائه می‌کند، به همین دلیل در مقایسه با تصاویر ثبت شده توسط دوربین پیکسل 2 ایکس ال، عکس‌ها کمتر به دنیای واقعی شباهت دارند.

اما در هر صورت برای بسیاری از کاربران، ثبت تصاویر شفاف‌تر اهمیت بیشتری داشته و به جزییات زیاد عکس‌های پیکسل 2 ایکس ال اهمیت نمی‌دهند. نکته دیگر درباره هوشمندی دوربین پرچمدار چینی، عدم وجود محوشدگی اطراف فرد درون پیش‌زمینه است. اگرچه این فرد در حال راه رفتن بود و شاتر نیز برای چهار ثانیه باز ماند، اما الگوریتم دوربین در نهایت توانست همه چیز را مدیریت کند و حتی این شی در حال حرکت را نیز مد نظر قرار داد.

هواوی این مرتبه به خاطر وجود نویز کمتر در آسمان و به تصویر کشیدن بهتر آن برنده مسابقه است. همچنین هرم درون تصویر به خوبی نورپردازی شده و با کمی دقت، جزییات بیشتری درون آن دیده می‌شود.

در مقایسه با منظره‌های قبل، این مرتبه آسمان درون تصویر دوربین هواوی پی 20 پرو خیلی حرفه‌ای‌تر از نمونه آن در عکس پیکسل 2 ایکس ال ثبت شده است. کمتر گوشی هوشمندی می‌تواند حین عکاسی در چنین شرایطی که ذره‌ای از نور طبیعی خورشید وجود ندارد، آسمان را با این دقت و جزییات به صورتی شفاف ثبت کند.

عکس دوربین پیکسل 2 ایکس ال دارای لکه بوده و علاوه بر از بین بردن زیبایی منظره، در نمایش علائم درخشان ساختمان‌ها موفق عمل نکرده است. مجددا جزییات بیشتری در برخی قسمت‌های این عکس وجود دارد، در حالی که الگوریتم از بین‌برنده نویز سرسخت هواوی، جزییات را از بین برده است.

برای بیشتر عکاسان، شیوه‌ای که تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو پردازش شده‌اند مورد نظر است. توانایی گوگل پیکسل 2 ایکس ال در ثبت جزییات مثال‌زدنی است، به طوری که توانست در بخش میزان ثبت جزییات، در مسابقه با گلکسی اس 8، گلکسی اس 9 پلاس و آیفون 10 نیز پیروز میدان شود.

با بزرگنمایی، که اصلی‌ترین فاکتور ارزیابی میزان جزییات ثبت شده در عکس‌ها است، بیشتر به توانایی دوربین پیکسل 2 ایکس ال در این زمینه پی می‌برید. در منظره‌ی بالا بعد از بزرگنمایی درون عکس دوربین گوشی گوگل، افراد را درست شبیه به انسان واقعی مشاهده می‌کنید، در حالی که آن‌ها درون تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو ، شبیه آدمک‌هایی دیده می‌شوند که توسط قلم نقاشی شده‌اند.

اما این به معنی برتری پیکسل 2 ایکس ال در این صحنه نیست. دوربین هواوی پی 20 پرو از نظر دقت در نوردهی عملکرد بسیار بهتری داشته است. با مشاهده نور قرمز تابلوی بالای مغازه سمت چپ، به این موضوع پی خواهید برد. میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها درون تصویر دوربین هواوی پی 20 پرو وضعیت بهتری دارد.

پردازش هوشمندانه تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو در این منظره نیز قابل رویت است. یکی از ویژگی‌های تراشه دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی کایرین 970 در بخش عکاسی، تشخیص نوع صحنه‌ای است که در حال ثبت آن هستید. در ادامه بر اساس ویژگی‌های آن، شیوه‌ای خاص به منظور پردازش عکس مد نظر قرار خواهد گرفت.

در منظره بالا با وجود شفاف بودن آسمان، برج ایفل چندان طبیعی و شبیه به واقعیت ثبت نشده است. با توجه به تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو تا اینجا می‌توان گفت یکی از ایرادات هوش مصنوعی به کار رفته در دوربین این گوشی، پردازش بیش از حد دیتای دریافت شده است که با وجود افزایش کیفیت، کاهش نویز و از بین بردن محوشدگی‌ها، جلوه طبیعی منظره را از آن دور می‌کند. از دید افرادی که همواره بعد از عکس آن را ویرایش می‌کنند، این یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود.

در اینجا نیز دوربین پرو 20 پرو با تشخیص منظره و سبز بودن سوژه آن، کنتراست و اشباع‌شدگی را افزایش داده است. در برابر آن عکس دوربین پیکسل 2 ایکس ال قرار دارد که رنگ‌ها درونش مرده و بی‌رمق بوده و برای کمتری بیننده‌ای جذابیت دارند.

حالت عکاسی +HDR گوگل در اینجا به خوبی نمود پیدا کرده است. با وجود دور بودن ساختمان‌ها، به خوبی بر روی آن‌ها نورپردازی شده و در مقایسه با نمونه آن‌ها در عکس دوربین پی 20 پرو بهتر دیده می‌شوند. تعادل رنگ گرمتری که در عکس دوربین پرچمدار گوگل رعایت شده برای بیشتر کاربران جذابتر است. برخلاف سایر تصاویر دوربین هواوی پی 20 پرو ، این مرتبه عکس این دوربین شباهت بیشتری با دنیای واقعی دارد.

مجددا تصویر دوربین پیکسل 2 ایکس ال طبیعی‌تر به نظر می‌رسد که نتیجه رندرینگ نرم افزاری هوشمند آن است. می‌توان گفت دوربین پیکسل 2 ایکس ال علاوه بر ثبت جزییات بیشتر، در عکاسی HDR نیز مهارت بیشتری دارد.

نتیجه‌گیری

بر اساس دید عموم کاربران، تصویر بهتر به معنی داشتن کیفیت بیشتر است، در حالی که بعید نیست تعداد دیگری از کاربران تعریف‌های متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل، با توجه به وجود برخی محوشدگی‌های جزیی در تعدادی از عکس‌های دوربین پیکسل 2 ایکس ال و شفافیت و وضوح بیشتر عکس‌های دوربین هواوی پی 20 پرو در تاریکی شب، باید پرچمدار هواوی را پیروز میدان اعلام کنیم.