تراشه ایلان ماسک نورالینک

نورالینک؛ هرآنچه باید راجع به تراشه رمزآلود ایلان ماسک بدانیم

تراشه مغزی شرکت نورالینک ایلان ماسک، مدت‌هاست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. این تراشه مدرن، می‌تواند آینده بشر را برای همیشه تغییر دهد. برای بررسی صفر تا صد تراشه ایلان ماسک، با گجت نیوز همراه شوید.

تراشه مغزی ایلان ماسک یا همان نورالینک به زودی مجوزهای نهایی خود را دریافت خواهد کرد و انسان‌ها اولین قدم در مسیر ترکیب شدن با هوش مصنوعی و ربات‌ها را برخواهند داشت. نورالینک، مدت‌هاست حواشی زیادی ایجاد کرده و سوالات زیادی درباره تراشه وهم‌انگیز ایلان ماسک شنیده می‌شود. در ادامه این مطلب گجت نیوز، ما تلاش خواهیم کرد تمام موارد مربوط به این تراشه مغزی را با شما به اشتراک بگذاریم؛ همراه با ما بمانید.

تراشه ایلان ماسک دقیقا چیست؟

شرکت نورالینک ایلان ماسک

از زمانی که ایلان ماسک مدیرعامل دو کمپانی بزرگ تسلا و نورالینک تصمیم گرفت تا با طراحی یک تراشه مغزی برخی از ناتوانی‌ها را در بیماران درمان کند، نه تنها مرزهای فناوری را جا به جا کرد بلکه سرو صداهای زیادی میان مردم بلند شد.

سیاوش صفاریان پور، مروج علم به تازگی در یکی از سخنرانی‌هایش اعلام کرد این تکنولوژی می‌تواند زمینه‌ساز انقلاب شناختی دوم شود و تاثیری باورنکردنی روی زندگی بشر داشته باشد. خوب است بدانید بخش بزرگی از دارایی ایلان ماسک مربوط به شرکت نورالینک است.

ماجرای تراشه ایلان ماسک از سال ۲۰۱۶ آغاز شد

ایلان ماسک در سال 2016 تصمیم به تاسیس شرکت نورالینک Neuralink گرفت. هدف از تاسیس این شرکت آمریکایی تولید یک سری نورون عصبی خاص است؛ عملکرد این نورون‌ها که به واسط مغز و رایانه معروف‌اند باعث می‌شود تا با یک ارتباط پیچیده بین مغز و کامپیوتر برخی از ناتوانی‌ها را درمان کنیم.

تراشه ایلان ماسک

این تراشه‌ها برای جای‌گذاری در مغز طراحی شده‌اند. ماسک و کارکنانش ادعا می‌کنند که با قرار دادن این تراشه در مغز بعضی بیماران به درمان آن‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال تراشه ایلان ماسک برای افرادی که مبتلا به فلج پا paraplegia یا نابینایی هستند، این موقعیت را فراهم می‌کند تا با فرمانی که کامپیوتر به تراشه می‌دهند توان حرکتی خود را بازیابند و یا بیناییشان به طور کل بازگردد.

در حقیقت هدف اصلی این تراشه تحریک برخی از نورون‌های عصبی در مغز و رمزگشایی آن‌ها است تا ریشه اختلال را پیدا و درمان کنند. تراشه توسط جراحان خبره در مغز کاشته می‌شود.

نظر متخصصان در مورد تراشه مغزی نورالینک چیست؟

طبق گفته‌های مدیر عامل شرکت نورابل، رامسس آلکاید، تراشه‌ای که شرکت نورالینک ایلان ماسک در حال طراحی و تولید آن است برای اتصال میان مغز و کامپیوتر ساخته شده است.

این تراشه می‌تواند بسیاری از سیگنال‌های عصبی را کپی و رمزگشایی کند و این اطلاعات را از طریق تحریک الکتریکی به مغز برساند. تایید رامسس که مدیر عامل یک شرکت نوروتکنولوژی است و تجربه زیادی در این زمینه دارد، رویای این تراشه معجزه‌گر را به واقعیت نزدیک‌تر کرد.

نورالینک ایلان ماسک

تراشه نورالینک ایلان ماسک می‌تواند سرانجام ارتباط مستقیم میان مغز انسان و رایانه را ممکن کند.

دانستن این نکته شاید به وجدتان بیاورد که نورابل یک شرکت نوروتکنولوژی است و در حال توسعه رابط‌های غیرتهاجمی مغز و رایانه به صورت هدفون است.

احتمالا از خودتان می‌پرسید که چرا وقتی می‌شود از یک هدفون با همان عملکرد استفاده کرد، بیماران خودشان را درگیر یک جراحی با ریسک بالا کنند؟ در ادامه این مطلب به سوالتان پاسخ خواهیم داد.

جراحی نورالینک

بیاید با یک نگاه علمی و بیانی ساده این تراشه را مورد بررسی قرار دهیم. این تراشه مغزی نوعی ایمپلنت است که آن را (لینک) می‌نامند. تقریبا می‌توان گفت که اندازه این ایمپلنت یا همان لینک به اندازه یک سکه است که از طریق جراحی در پایین جمجمه جاسازی می‌شود.

جراحی نورالینک

محل قرارگیری تراشه درست جایی است که اطلاعات را از رشته‌های عصبی دریافت کند. سپس در بخش‌های مختلف مغز نورون‌هایی را که برای کنترل مهارت‌های حرکتی هستند، پیدا کند و پیام عصبی را به محل درست آن برساند.

براساس نوشته‌های خود وب‌سایت نورالینک، هر سیم در این تراشه حاوی 1024 الکترود است و همه آن‌ها حسگرهایی هستند که توانایی ثبت و انتشار جریان‌های الکتریکی را در مغز دارند.

همچنین این شرکت ایلان ماسک در ادامه توضیحاتش بیان کرده است که به قدری این سیم‌ها ظریف و انعطاف‌پذیراند که نمی‌شود با دست انسان آن‌ها را وارد مغز کرد. همین ظرافت در کار و ناتوانی انسان در جای‌گذاری آن در مغز باعث شده تا نورالینک Neuralink یک ربات جراح مغز و اعصاب با کنترل خودکار طراحی کند.

نورالینک ایلان ماسک، در مسیر طراحی نرم افزار ذهن‌خوان

نورالینک نه تنها در حال طراحی و تولید این رابط بین مغز و رایانه است بلکه قصد دارد تا نرم افزاری ذهن‌خوان طراحی کند. به لطف این تکنولوژی افراد تنها از طریق تصمیم و اراده ذهنی می‌توانند موس و صفحه کلید خود را تنظیم و دستکاری کنند.

تراشه مغزی ایلان ماسک

گفته‌های یکی از دانشمندان بزرگ استارتاپ Convergent Research، سامنر نورمن، مهر تایید دیگری برای ایده تراشه ماسک بود. او در گذشته دانشمند ارشد رابط مغز و کامپیوتر در شرکت نرم‌افزاری AE Studio بوده است.

به گفته او نورالینک Neuralink واقعا در تولید نسخه‌های تجاری‌سازی‌شده و مقیاس‌پذیر از آنچه در دانشگاه مطرح کرده بود، بهتر عمل کرده است.

سامنر نورمن افزود:

سال‌های زیادی صرف پژوهش آکادمیک برای پیشرفت این فناوری شده است، اما در نهایت، به فضای بسیار بزرگی برای توسعه تبدیل خواهد شد

تراشه نورالینک چگونه کار می‌کند؟

خوشبختانه نورمن توضیحاتی داده است تا ما را با سازو کار فناوری نورالینک بیشتر آشنا کند. نورمن می‌گوید که نورالینک به روش الکتروفیزیولوژی عمل می‌کند.

الکتروفیزیولوژی و تراشه مغزی نورالینک

الکتروفیزیولوژی یکی از شاخه‌های فیزیولوژی است که خصوصیات  الکتریکی سلول‌ها و بافت‌های بیولوژیکی را بررسی می‌کند. الکتروفیزیولوژی یک حوزه مهم در علوم زیستی و پزشکی است که فعالیت‌های الکتریکی در سیستم‌های بیولوژیکی و اعضاء مختلف را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این علم از ابزار و تکنیک‌های متعدد برای بررسی و درک فرآیندهای الکتریکی در سلول‌ها و انسجامات بیولوژیکی استفاده می‌کند.

عملکرد تراشه نورالینک

یکی از مفاهیم اساسی در الکتروفیزیولوژی که در تراشه مغزی ایلان ماسک نیز مورد استفاده قرار گرفته است، پتانسیل عمل (Action Potential) است. پتانسیل عمل نمایانگر یک پالس الکتریکی کوتاه و مؤقت در غشاء سلولی است که نقش اساسی در انتقال اطلاعات و انجام عملکردهای حیاتی ایفا می‌کند. این پالس الکتریکی به واسطه اختلافات الکتریکی در داخل و خارج از سلول تولید می‌شود و در عملکرد سلول‌ها، به ویژه در انتقال پیام‌های عصبی، نقش دارد.

الکتروفیزیولوژی در پزشکی نقش بزرگی دارد و نورالینک می‌تواند این نقش را پررنگ‌تر کند. مثلاً از تکنیک‌های الکتروفیزیولوژی برای تشخیص مشکلات الکتریکی قلبی در الکتروکاردیوگرافی (ECG) یا برای بررسی فعالیت مغز در الکتروانسفالوگرافی (EEG) استفاده می‌شود. این ابزارها به پزشکان کمک می‌کنند تا اختلالات الکتریکی را تشخیص دهند و درمان مناسب را ارائه دهند.

عملکرد تراشه مغزی ماسک

در واقع در سیستم عصبی بدن انسان، به خاطر ارتباط بین نورون‌های عصبی در میان شکاف‌های بین سلولی که در اصطلاح پزشکی به سیناپس معروف است، با سیگنال‌های الکتریکی پیام‌ها را مرتبط می‌کند و تراشه ایلان ماسک می‌تواند در درک و تغییر این سیگنال‌ها دخیل باشد.

تراشه نورالینک ایلان ماسک

تراشه نورالینک به گونه‌ای طراحی شده تا این فعالیت مغز را که توسط الکترودها و یا حسگرهایی که ولتاژها را تشخیص می‌دهند، ثبت کند.

همچنین تغییراتی را که در بازه‌های زمانی مشخص به خاطر این ولتاژها شلیک می‌شوند (یا به بیان ساده آتش می‌گیرند) را اندازه‌گیری می‌کنند.

نکته‌ شگفت‌آور ماجرا این است که داده‌های مربوط به فعالیت مغز ما نه تنها زمانی که کاری انجام می‌دهیم، بلکه در صورت فکر کردن به آن کار هم ثبت می‌شود.

اما باید بدانید که کار این تراشه مغزی یا همان واسط میان مغز و کامپیوتر، فقط در سطح ذهن‌خوانی نیست. بلکه خواندن ذهن یکی از اقدامات این تراشه است تا عملکرد سلول‌های عصبی را بهبود ببخشد.

سازو کار این تراشه مانند نحوه تفسیر فشارخون است!

همه محققان و دانشمندان در تلاش‌اند تا با تحلیل عملکرد این تراشه به ایلان ماسک و مردم کمک کنند. یکی از این افراد، سونال بابروال، محققی در دانشگاه شهر دوبلین است که در حال توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی است.

این الگوریتم‌های ماشینی در گجت‌های کمکی رابط کامپیوتری مغز ساخته شده‌اند. بابروال بیان کرد که این تراشه به سادگی فعالیت مغز را اندازه‌گیری می‌کند و آن را به عنوان یک عمل قابل اندازه‌گیری و قابل تعبیر، تفسیر می‌کند.

نورالینک

بابروال برای درک بهتر افراد از سازو کار این ایمپلنت یا همان لینک، عملکرد آن را به نحوه تفسیر سطح فشارخون در زمان استرس یا آرامش بیمار تشبیه کرد.

او افزود که تمام سیگنال‌هایی که مغز شما می‌فرستد از قبیل خواب سبک و یا عمیق فرد، چشمان بسته و باز شما و حتی تفاوت میان زمانی که روی چیزی تمرکز می‌کنید و یا در حال انجام کاری هستید، قابل تشخیص است.

بابروال در ادامه گفت که این تراشه فوق پیشرفته، مجموعه پیچیده‌ای از اطلاعات را در خود ثبت و حمل می‌کند. به همین دلیل ما نیازمند یادگیری و استفاده از الگوریتم‌های ماشینی و دیگر سازه‌های هوش مصنوعی هستیم تا اطلاعات را به درستی تفسیر کنیم.

شرکت ایلان ماسک با این تراشه چه خواهد کرد؟

براساس گفته‌های وب‌سایت نورالینک، از زمانی که تصمیم به تاسیس شرکت نورالینک گرفته شد هدف شرکت کاملا مشخص بود.

هدف اصلی نورالینک کمک به افرادی است که در اثر برخی از حوادث فلج شده‌اند و ناتوان در حرکت کردن هستند. همچنین می‌خواهند مهارت‌های ارتباطی را که از دست داده یا از بدو تولد نداشته‌اند، به دست آورند.

جراحی نورالینک

از این رو، شرکت نورالینک قصد دارد تا به دنبال بازیابی عملکردهای حرکتی، حسی و بینایی و همچنین درمان اختلالات عصبی باشد.

رامسس درباره این تراشه گفت: تراشه‌ای شبیه به Neuralink توانایی‌ها زیادی دارد. به عنوان مثال نورالینک می‌تواند حافظه انسان، سرعت پردازش و توانایی‌های شناختی را با ایجاد یک رابط مستقیم بین مغز و دستگاه‌های دیجیتال مانند رایانه، تقویت کند. این یعنی انسان در آینده‌ای نزدیک می‌تواند چیزی شبیه به سایبورگ‌های فیلم‌های علمی تخیلی شود و با ماشین‌ها به صورت ذهنی ارتباط برقرار کند.

بازیابی حرکت به لطف تراشه ایلان ماسک ممکن می‌شود

اما کار این تراشه فقط به تحرک نورون‌های عصبی ختم نمی‌شود. طبق اطلاعاتی که آلکاید Alcaide برای آگاهی بیشتر در دسترس مردم قرار داد، دریافتیم که این تراشه توانایی دیگری هم دارد. این واسط میان مغز و رایانه قابلیت کنترل و حرکت پروتزها و اسکلت بیرونی بدن انسان را هم دارد.

این ویژگی باعث می‌شود تا بیمارانی که فلج یا قطع عضو شده‌اند بتوانند حرکت کنند و استقلال بیشتری در انجام کارهای روزمرشان داشته باشند.

تراشه ایلان ماسک

با این حال ساخت این تراشه هزینه‌های بالایی خواهد داشت. اما در سال‌های آینده بسیاری از شغل‌های مرتبط با این بیماری‌ها مانند شرکت‌های تولید ویلچر و یا عصا را از چرخه اقتصادی دور خواهد کرد.

بهبود ارتباطات برای افراد بدون ارتباط کلامی

نورالینک Neuralink تمرکز اصلی خود را به افرادی اختصاص داده است که قادر به صحبت یا نوشتن نیستند. این افراد تنها با تصمیمی که در ذهنشان می‌گیرند قادر خواهند بود تا یک ماوس مجازی یا صفحه کلید را به کنترل خود دربیاورند. همچنین با ارسال یک پیام یا حتی به وسیله فکر کردن با دیگران ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال، فردی که مبتلا به پاراپلژی paraplegia (فلجی در نیم تنه پایین بدن) است می‌تواند با استفاده از ترکیب گفتار یا متن، کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود را برای جستجو در وب و ایجاد هنر دیجیتال، دستکاری کند.

درمان بیماری‌های عصبی با نورا لینک

بر اساس تحقیقاتی که در این سال‌ها صورت گرفته است آلکاید ادعا می‌کند که تنها با نظارت بر فعالیت مغز توسط رابط بین مغز و کامپیوتر قادر خواهیم بود تا تغییراتی را که ممکن است نشان دهنده برخی از بیماری‌ها باشد، تشخیص دهیم.

نورالینک

احتمالا برخی از بیماری‌های عصبی مانند اختلال وسواس فکری، صرع، آلزایمر، اختلال دوقطبی یا بیماری پارکینسون باشد قابل تشخیص و درمان خواهند بود.

نورمن عقیده دارد که با این تراشه حتی می‌توانیم روی برخی از علائم سلامت روان متمرکز شویم. تحریک الکتریکی که با این تراشه اتفاق می‌افتد می‌تواند درمانی باشد برای برخی از آسیب‌هایی که مغز به واسطه برخی کارها و اتفاقات در گذر زمان دیده است.

درمان برخی از فرسودگی‌هایی که به واسطه برخی شغل‌ها، خستگی و اضطراب و افسردگی در مغز ایجاد شده و برخلاف مهارت‌های حرکتی که در یک بخش مغز هستند، این فرسودگی‌ها در تمام  سلول‌های عصبی مغز پخش شده‌اند.

نورمن حدود یک دهه روی این تراشه تحقیق کرد و آزمایشاتی روی این رابط و پروتزهای مصنوعی انجام داد. او عقیده دارد که برگرداندن کنترل، اراده و اختیار به افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی، دنیا به جای زیباتری تبدیل خواهد شد. با درمان این بیماری‌ها دلیل اصلی بیشتر افسرگی‌ها و اضطراب‌ها از بین خواهد رفت و میانگین امید به زندگی در دنیا افزایش پیدا می‌کند.

تقویت توانایی‌های ذهنی با استفاده از تراشه‌های مغزی

پیشرفت در این فناوری همچنین مزایای دیگری هم به دنبال دارد. به کمک این تراشه رابط به افراد کمک می‌شود تا تمرکز، حافظه و توجه خود را تقویت کنند.

علاوه بر این با استفاده از این تراشه مغز به فرد بیمار اجازه می‌دهد تا با استفاده از برخی تکنیک‌ها مانند بیوفیدبک( روشی در روان شناسی که فرد به کمک پاسخ دستگاه می‌تواند نتیجه کارهایش را بررسی کند) مغز خود را آموزش دهد.

همان طور که خود ماسک می‌گوید«تراشه نورالینک همانند دستبند هوشمند سلامتی Fitbit در جمجمه شما است، با تمام حسگرهای که انتظار دارید در یک ساعت هوشمند ببینید».

تراشه مغزی ایلان ماسک

نورمن برای نشان دادن کار پیچیده و خارق العاده لینک، سوالی می‌پرسد: اگر بتوانید یکباره همه نورون‌هایی که در مغز انسان است را دریافت و حس کنید؛ با داده‌های بدست آمده چه می‌کنید؟

در مغز انسان حدود 80 میلیارد نورون و هزاران سیناپس در بین آن‌ها وجود دارد. به چه روشی این نوع داده‌های خاص و پیچیده را تفسیر و سازماندهی خواهید کرد؟

او بلافاصله پس از پرسش تامل برانگیزش گفت که فناوری نورالینک Neuralink در حال حاضر بیش از 10000 مورد از این اتصالات پیچیده در نورون‌های عصبی مغز را شناسایی کرده است.

پس از دهه‌ها تحقیق آکادمیک روی این فناوری، نورالینک گام بزرگی به سمت تحقق این ایده که دیگر گمان می‌رفت دست نیافتنی است، برداشته است.

آیا نورالینک توسط سازمان‌های رسمی تایید شده است؟

شرکت نورالینک در 25 می سال 2023 اعلام کرد که مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده را برای یک کارآزمایی بالینی انسانی دریافت کرده است.

البته کمپانی نورالینک هنوز اعلام نکرده است که آمادگی جذب داوطلبان را برای انجام آزمایشات انسانی دارد؛ اما در یک توییت نورالینک خبر داد که «به زودی اطلاعات بیشتری در مورد آزمایشات به اشتراک خواهیم گذاشت».

نورالینک

با این وجود دغدغه‌های زیادی درباره آزمایش‌های انسانی تراشه ایلان ماسک وجود دارد. بسیاری از مردم بدبینی‌هایی نسبت به این تکنولوژی دارند و تصور می‌کنند نورالینک می‌توانند در آینده خطراتی هولناک برای جوامع بشری باشد. حتی برخی باور دارند این تکنولوژی می‌تواند برای تفتیش عقاید و موارد مشابه مورد استفاده قرار بگیرد.

تا به امروز، این ایمپلنت‌های عصبی فقط روی میمون‌ها، موش‌ها، خوک‌ها و گوسفندان آزمایش شده است. با این حال، این احتمال وجود دارد که برای تکمیل نتیجه آزمایشات از نمونه‌های انسانی نیز استفاده کنند. باید دید نتایج تست‌های انسانی نورالینک چطور خواهد بود و چه زمانی نورالینک به یک محصول تجاری تبدیل می‌شود.

ایلان ماسک، تراشه مغزی و خطر!

هر چند ایلان ماسک یکی از موفق‌ترین چهره‌های دنیای تکنولوژی است اما تصمیمات عجیبش باعث شده بدبینی‌های زیادی نسبت به او به وجود بیاید. او به تازگی توییتر را برای همیشه پولی کرد و ممکن است در نورالینک هم دست به چنین تصمیمات احمقانه‌ای بزند، تصمیماتی که فقط برای کاربران یک پلتفرم آسیب‌زننده نیستند و می‌توانند با روان و جان انسان‌ها بازی کنند.

نظر شما درباره تراشه مغزی نورالینک چیست؟ آیا آنقدر به ایلان ماسک اعتماد دارید که تراشه مغزی یکی از شرکت‌هایش را در یک جراحی در جمجمه خود قرار دهید؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*