ایستگاه فضایی چین

احتمال سقوط ایستگاه فضایی چین در ایران

ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانگونگ (Tiangong-1) بین بامداد 12 فروردین تا ظهر 13 فروردین وارد جو زمین می‌شود و احتمال سقوط آن در ایران وجود دارد. در ادامه به بررسی احتمال و زمان وقوع این حادثه می‌پردازیم.

ایستگاه فضایی تیانگونگ چین از مدت‌ها پیش از کنترل خارج شده و به سمت زمین سقوط می‌کند. این خبری است که در رسانه‌ها منتشر شده بود و حالا پیش‌بینی شده که این مدارگرد چینی بین بامداد 12 فروردین تا ظهر دوشنبه 13 فروردین 1397 وارد جو زمین می‌شود. هنوز مسیر دقیق سقوط ایستگاه فضایی چین مشخص نیست، اما ایران نیز در محدوده‌ی احتمالی سقوط قرار دارد. در ادامه به بررسی پیش‌بینی‌های کارشناسان می‌پردازیم تا ببینم آیا در روز سیزده به در، خطری ایرانیان را تهدید می‌کند یا خیر؟

ایستگاه فضایی چین

کارشناسان فضایی پیش‌بینی می‌کنند که ایستگاه فضایی تیانگونگ چین در حوالی ساعت 14 روز اول آوریل 2018 به وقت جهانی وارد جو زمین می‌شود. این بازه زمانی گسترده است و از 16 ساعت قبل تا 16 ساعت بعد از زمان اعلام شده را شامل می‌شود. اگر بخواهیم این بازه زمانی را به وقت ایران اعلام کنیم، زمان سقوط فضاپیما از ساعت 2:30 بامداد 12 فروردین تا ساعت 10:30 روز دوشنبه 13 فروردین 1397 خواهد بود.

محدوده سقوط ایستگاه فضایی چین

ایستگاه فضایی چین در ارتفاع حدود 177 کیلومتری سطح زمین قرار دارد و هر 88 دقیقه یک بار زمین را دور می‌زند. با توجه به گردش مداری سریع و بازه 32 ساعته ورود، هنوز امکان تشخیص دقیق مسیر سقوط تیانگونگ-1 وجود ندارد. تنها اطلاعاتی که پژوهشگران ارائه داده‌اند بر اساس مدار فضاپیماست که 42.8 درجه با استوا زاویه دارد و به این ترتیب، این ایستگاه فضایی در جایی بین عرض‌های جغرافیایی 42.8 درجه شمالی و 42.8 درجه جنوبی سقوط خواهد کرد. آژانس فضایی اروپا با انتشار نمودار زیر، محدوده احتمالی سقوط ایستگاه فضایی چین بر روی زمین را مشخص کرده است و بر اساس آن، کشور ما نیز در این محدوده قرار دارد.

ایستگاه فضایی چین

با توجه به ساختار و ابعاد ایستگاه فضایی Tiangong-1، بعید است که این مدارگرد چینی بتواند به شکل کامل و یکپارچه به سطح زمین برسد و احتمالا در برخورد با جو زمین به قطعات متعدد و ریزتری تقسیم شده و در محدوده‌ی پیش‌بینی شده پراکنده می‌شود. همچنین با توجه به وسعت خشکی و دریاهای زمین در عرض‌های جغرافیایی مشخص شده، احتمال برخورد این قطعات با مناطق مسکونی زمین بسیار کم خواهد بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت احتمال این که فردی بر اثر برخورد با بقایای ایستگاه فضایی چین آسیب ببیند، 10 میلیون بار کمتر از احتمال آسیب دیدن فرد بر اثر برخورد با صاعقه در طول یک سال است.

ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانگونگ-1 در سال 2016 از کنترل مهندسان چینی خارج شد. قرار بود این مدارگرد پس از پایان ماموریت خود در اواخر سال 2017 در سقوطی کنترل شده به درون اقیانوس آرام جنوبی شیرجه برود، اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و حالا سرنوشت این ایستگاه فضایی در اختیار نیروهای آیرودینامیکی و اصطکاک با لایه‌های مختلف جو زمین است.

به این ترتیب احتمال سقوط ایستگاه فضایی چین در کشور ما نیز وجود دارد؛ اما به گفته کارشناسان، فعلا خطری مناطق مسکونی را تهدید نمی‌کند.