هواوی

هواوی چگونه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر رسیده است؟

در شرکت هواوی (Huawei)، تحقیق و توسعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این بخش شده است. به همین دلیل است که این شرکت در ماه‌های اخیر به پیشرفت‌های تکنولوژیکی زیادی رسید.

هواوی در سال گذشته به خصوص طی ماه‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه تکنولوژیک در بخش‌های مختلف داشته است. این شرکت برای اولین بار گوشی های هوشمند با AI یا هوش مصنوعی در سطح چیپ را در سری میت 10 (Huawei Mate 10) معرفی کرد. این سری از گوشی‌ها با بهره‌گیری از چیپ Kirin 970 که برای اولین بار علاوه بر CPU و GPU به NPU یا واحد اختصاصی پردازش عصبی مجهز بود توانمندی‌های جدیدی را به گوشی های هوشمند وارد کرد. این چیپ در گوشی هوشمند جدید هواوی یعنی پی 20 (Huawei P20) هم به کار گرفته شده است و سطح جدید از توانمندی‌ها را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در این سری جدید به ارمغان آورده است. علاوه بر هوش مصنوعی، Huawei اولین گوشی هوشمند دنیا را با سه لنز دوربین و دوربین‌های 40 مگاپیکسلی در بخش دوربین اصلی و 24 مگاپیکسلی در بخش دوربین سلفی به بازار معرفی کرد. گوشی‌های این شرکت هم‌اکنون در رده‌بندی‌هایی مانند DxOMark با فاصله زیاد از رقبا پیش افتاده‌اند. در گوشی‌های جدید این شرکت همچنین از تکنولوژی‌هایی مانند سنسورهای اثر انگشت داخل مانیتور نیز بهره‌گیری شده است.

هواوی

در بخش گوشی های میان رده هم گوشی‌هایی مانند Huawei P Smart و Huawei nova 3e که به زودی به بازار وارد می‌شوند ویژگی‌های پرچمداران بازار گوشی های هوشمند را به بخش میان رده وارد کرده‌اند. علاوه بر گوشی های هوشمند، هواوی اولین لپ تاپ دنیا با مانیتور FullView را هم در نمایشگاه MWC گذشته رونمایی کرد. این پیشرفت ها موجب شده رقبای Huawei در بازار با پیروی از این شرکت تلاش به رقابت با آن نمایند، مثلا پس از معرفی هوش مصنوعی در سطح چیپ توسط هواوی، شرکت‌های رقیب همگی سعی در گنجاندن این قابلیت یا ویژگی شبیه به آن در تجهیزات خود کردند.

راز پیشرفت‌های تکنولوژیکی هواوی

اما رمز و راز پیشرفت‌های ذکر شده و بسیاری پیشرفت‌های دیگر در محصولات این شرکت چیست؟ پاسخ در یک جمله خلاصه شده است: «سرمایه‌گذاری گسترده هواوی در بخش تحقیق و توسعه یا R&D».

در شرکت Huawei تحقیق و توسعه اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل 80 هزار نفر، یعنی 45 درصد کارمندان این شرکت مشغول در بخش R&D جهت توسعه و طراحی ایده‌های جدید هستند. به علاوه این شرکت فقط در سال گذشته بیش از 45 میلیارد دلار، یعنی بیش از 10 درصد از درآمد خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است. البته سرمایه‌گذاری 10 درصد از درآمد شرکت در تحقیق و توسعه امری خدشه ناپذیر در این شرکت است که طی سال‌های اخیر روی آن تاکید ویژه‌ای وجود داشته است.

هواوی هم‌اکنون 15 مرکز تحقیق و توسعه در نقاط مختلف دنیا راه‌اندازی کرده که با بهره‌گیری از استعدادهای ویژه هر منطقه به تحقیق و توسعه در این شرکت شتاب بیشتری بدهند. مثلا هم اکنون تحقیق و توسعه محصولات Huawei در بخش الگوریتم در روسیه، طراحی در فرانسه و رابط کاربری در سان فرانسیسکوی آمریکا صورت می‌پذیرد.

هواوی

علاوه بر این هواوی تمام تلاش خود را به کار گرفته که با مراکز تولید علم در دنیا مانند دانشگاه‌های تراز اول ارتباط نزدیکی داشته باشد. هم اکنون این شرکت در همکاری مشترک با 300 دانشگاه مطرح در 20 کشور دنیا بیش از 1200 پروژه را به انجام رسانده و یا در حال انجام است.

حاصل تمام تلاش‌های فوق این شده که هم اکنون تعداد Patent یا گواهی‌های ثبت اختراعات مهندسان هواوی در سراسر دنیا به بیش از 62500 گواهی ثبت اختراع برسد. Huawei در سال 2016 از حیث شاخص Patent ثبت شده در اروپا در EPO یا دفتر ثبت اختراعات اروپا، به عنوان دومین شرکت در اروپا معرفی شده است.

حاصل کلیه این سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌ها موجب شده این شرکت هم اکنون قادر باشد تکنولوژی‌هایی را در حوزه گوشی های هوشمند، بسترهای مخابراتی و غیره معرفی کند که پیش از آن نظیر آنها دیده نشده است و سایر رقبا وادار به پیروی از استانداردهایی شوند که توسط هواوی معرفی و عرضه شده‌اند.