6 باور غلط در مورد مدیتیشن

6 باور غلط در مورد مدیتیشن و لزوم تغییر تفکر درباره آن‌ها

طی سالیان اخیر شاهد افزایش گرویدن مردم به سمت مدیتیشن ، به جهت تسلط بر ذهن و آرامش بوده‌ایم. اما همواره 6 باور غلط در مورد مدیتیشن وجود دارد که لازم است ما آن‌ها را تغییر دهیم. در ادامه می‌توانید این موارد را بشناسید.

مدیتیشن به عنوان راهی برای تقویت سلامت روان،کمک به درد مزمن،کاهش استرس و ایجاد یک درک جدید از جهان اطراف ما شناخته شده است. اما با تمام این منافع، هنوز تصورات غلطی درباره‌ی آنچه که این عمل باستانی برای سلامتی و تندرستی انسان می‌تواند انجام دهد درحال انتشار است. ما در این مقاله قصد داریم به 6 باور اشتباه در مورد مدیتیشن بپردازیم که واجب است همین حالا تفکرتان را نسبت به آن‌ها تغییر دهید.

6 باور غلط در مورد مدیتیشن


تنها یک نوع مدیتیشن وجود دارد

یکی از مهم‌ترین مورد از این 6 باور غلط در مورد مدیتیشن این است که تنها یک نوع مدیتیشن وجود دارد. برخی از مدیتیشن ها شامل آهسته نشستن با پاهای متقاطع است. به عنوان مثال چی گونگ و تایچی بر فعالیت ذهنی تمرکز دارند. این امر استراحت همراه با حضور ذهن را با حرکات آهسته و تنفس آرام ترکیب میکند.بسیاری از آن ها باعث میشوند تا مدیتیشن را به فعالیت های روزمره عادی تبدیل کنید. مانند شستن ظرف غذا که شامل توجه به آب و حرکات دست است.

برخی هم مانند مدیتیشن بودایی تبت، شامل تجسم و ذکر (آیین هندوها) هستند. همچنین مدیتیشن تفکر که در آن به موضوعاتی نظیر بی ثباتی اشاره می شود وجود دارد، در حالیکه آرامش مرکز توجه و تأمل است.

توجه غیرواکنشی پایدار در انواع مدیتیشن ها توسعه یافته است، اما این امر تمرینات آگاهی ذهن را هدفمند ساخته است. انواع دیگر مدیتیشن ویژگی‌هایی مانند مهربانی،سخاوت و بخشش را پرورش میدهند. نوع دیگر مدیتیشن در مواقعی مدیتیشن انکار ناپذیر نامیده میشود که به طور خاص افکار و ماهیت ذهنمان را توسعه می‌دهد. آموزش مدیتیشن معمولا از تمرینات استوارسازی تمرکز به سوی ترویج مهربانی و سایر ویژگی‌های مرتبط پیش می‌رود.

مهم این است که در هر یک از این مراحل، مدیتور انگیزه و قصد از تمرین را که احتمالا بر نتایج تاثیر می‌گذارد، بازتاب می‌دهد. در حالیکه برخی ممکن است برای کاهش اضطراب یا کمر درد مدیتیشن انجام دهند بعضی ها برای مثال ممکن است به دنبال بیداری ذهنی باشند.

شما باید بتوانید ذهن را خالی کنید

هنگامیکه مدیتیشن مشغول آرام ساختن ذهن است، این بدان معنا نیست که ذهن خالی است. مدیتیشن شامل توسعه توانایی مشاهده‌ی تفکر، عواطف و احساسات فرد با ویژگی غیرواکنشی که (قادر به توجه و مکث به جای واکنش نشان دادن) می‌شود و نگرش شفاف‌تری را توسعه می‌دهد. ایده‌ی اینکه فردی نیاز به خالی کردن ذهن دارد، احتمالا ناشی از درک اشتباه در برخی از انواع مدیتیشن پیشرفته مانند جذب ذهنی و اطلاع از شیوه‌های آگاهی و مدیتیشن زوچن (در آیین بودا) است.

6 باور غلط در مورد مدیتیشن

این مدیتیشن ها با اندیشه های عادی، احساسات و عواطف همراه هستند. محدود سازی تفکر، در هر مرحله از آموزش مدیتیشن مضر است.

مدیتیشن از روز اول شما را آرام میکند

مدیتیشن صرفا یک تسلط بر یک ذهن آرام نیست. افزایش آگاهی از عادت های ذهنی ناسالم و رفتار در آغاز تمرین و در هنگام انتقال به مراحل پیشرفته تر مدیتیشن رایج و مشترک است. این تجربیات چالش برانگیز درواقع می تواند باعث بروز برخی عوارض جانبی مانند افزایش اضطراب یا بی نظمی شود.

به همین دلیل حائز اهمیت است که تحت مربی مدیتیشن واجد شرایط که قادر به ارائه مشاوره در مورد نحوه کار با چنین تجربه هایی باشد.

ما تمام مزایای آن را می‌دانیم

پیش از این تحقیقات مزایای برخی از انواع مدیتیشن‌ها را بر روی چیزهایی مانند افسردگی و تا حدودی کاهش استرس تأیید کرده است. با این حال برخی از ادعاهای رایج توسط تحقیقات علمی تأیید نشده‌اند. شواهد متفاوت و ناکافی در مورد اثرات مدیتیشن بر کاهش سطح هورمون استرس و همچنین در مورد پیری وجود دارد.

باوجود آنکه تحقیق درباره‌ی چگونگی تأثیر مدیتیشن بر مغز انسان همچنان ادامه دارد اما در حال حاضر درک ما از اثرات طولانی مدیتیشن بسیار محدود است.

6 باور غلط در مورد مدیتیشن

اغلب مطالعات به دنبال تأثیر مدیتیشن قبل و بعد از یک دوره هشت هفته‌ای یا یک ماه کناره گیری بجای سال‌ها یا یک عمر مدیتیشن هستند. هیچ یک از این مزایا به عنوان نوعی مدیتیشن تعریف نشده است. سبک‌های مختلف مدیتیشن و آگاهی ذهن شکل‌ها و اهداف متفاوتی دارند، بنابراین ممکن است تأثیرات متفاوتی در روانشناسی و فیزیولوژی انسانی داشته باشند

مدیتیشن تنها برای کاهش درد، استرس و یا اضطراب است

هدف از مدیتیشن در مفهوم باستانی آن (ازجمله بودایی‌ها) اکتشافات معنا و هدف زندگی و ارتباط با آگاهی عمیق وجودی است. این دیدگاه اغلب در آموزش امروزه نادیده گرفته می‌شود. تحقیق عمدتا (اما نه همیشه) بر مزایای فوری مدیتیشن بجای سعادت وجودی تمرکز می‌کند. ابعاد آگاهی وجودی تمرین مدیتیشن با انگیزه و قصد ماورای تمرین مدیتیشن مرتبط است. بنابراین اگر بخواهیم به‌درستی مدیتیشن را درک کنیم شاید نیاز به تفکر بیشتری بر این جنبه‌ی اساسی باشد.

یادگیری بیشتر در این مورد نیز به نگرانی‌های فعلی در مورد استفاده از تکنیک‌های مدیتیشن خارج از مفهوم باستانی که به عنوان روشی برای افزایش بهره‌وری و کاهش استرس است، کمک خواهد کرد. مدیتیشن قطعا پتانسیل آن را دارد تا به سلامتی و تندرستی ما کمک کند ولی قدرت واقعی آن هنوز کشف نشده است.

اگر در حال بررسی این هستید که تمرین مدیتیشن را ادامه دهید، تحقیقات خود را در مورد اینکه کدام تمرین (تحت راهنمایی مناسب) برای شما بهتر است انجام دهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. اکثریت یه مدیریت خشم برید بد نیست😄

  2. من تمرین های فالون دافا رو انجام دادم خیلی خوبه برای بدن استرس رو از بین میبره و باعث آرامش و سلامتی میشه حتما شما هم امتحان کنید

  3. این ورزشا برای ما خیلی ضروریه با این همه فشار روحی به 40 سال برسیم شانس اوردیم

  4. من امتحان کردم واقعا معجزه میکنه

  5. سلام
    چه جالب این شد واقعیت
    تکامل پیشرفت .ارامش
    (بت پرستی مدرن)
    چه تبلیغاتی داره میشه برای اینا
    برای اخر نفهمی …
    کم کم دارم به این نتیجه میرسم
    حرف خرافه پرستای دینی کامل درستر از این عقب افتاده های تازه به دوران رسیدس
    بچسبید به به بت بزرگ ….
    با ان همه سوالهای عالم علم جواب داده میشه
    (چرخش خلاف عقرب های ساعت نمیدونم )1400 سال پیش چجوری تونستن با حرکت کهکشان جور دربیارن
    جالب نوع حرکت و مرکز سیاهچاله ایی هم دقیقا مثل کهکشان میمونه
    سوال اگه همین نوع حرکت تو هر کدام از این )دین های شرغی بود
    الان تو بوغ کرنا بود
    بماند که خیلی چیزهای دیگه هست که جای بحثش نیست
    ولی واقعیت چیزه دیگه ای هست
    موفق باشید

  6. این چیزارو میسازن پوله مردمو به جیب بزنن من کلاسه یوگا و اینو رفتم به هیچ دردی نمیخوره