اولین روز کاری

27 کاری که در اولین روز کاری باید انجام بدهید (قسمت اول)

نحوه مدیریت تعاملات با دیگران و نمایش توانایی‌‌های خود در اولین روز کاری بسیار تعیین‌کننده است. در نخستین روز کاری با انجام چندین کار از تثبیت خود در موقعیت شغلی مورد علاقه‌تان اطمینان پیدا خواهید کرد.

اولین روز کاری بعد از ورود به یک شرکت و مجموعه‌ جدید، نه تنها جزو خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی، بلکه جزو پراسترس‌ترین روزها نیز به شمار می‌آید. شما بعد از مدت‌ها جستجو، تهیه یک رزومه قابل قبول، پشت سر گذاشتن مصاحبه‌های کاری و در نهایت قانع کردن استخدام‌کننده درباره توانایی‌های خود، در یک شرکت استخدام شده‌اید و حالا باید با اقدامات صحیح، موقعیت مورد علاقه‌تان را حفظ کنید.

بیشتر ما به خاطر حجم زیاد فشار وارد شده در اولین روز کاری آن را به خوبی به خاطر داریم، اما می‌توان از بروز مجدد آن جلوگیری کرد. همچنین اگر تاکنون در هیچ شرکتی مشغول نبوده و به تازگی بعد از اتمام دوره تحصیل مشغول یافتن یک موقعیت شغلی جدید شده‌اید، می‌توانید با داشتن رفتار صحیح در اولین روز کاری ، باتجربه‌تر از افراد دیگر ظاهر شوید.

در اولین روز کاری تاثیرگذار باشید

افراد موفق که توانسته‌اند بعد از ورود به یک مجموعه، با سرعتی زیاد در آن پله‌های ترقی را بپیمایند، نکات زیر را رعایت کرده‌اند. شما نیز می‌توانید در سن کم با رعایت این اصول در اولین روز کاری از همان ابتدا باتجربه به نظر برسید.

مطرح کردن سوال

اولین روز کاری

اگرچه به عقیده بسیاری اولین روز کاری به خاطر وارد شدن به مجموعه‌ای جدید تنها روز گوش دادن است، اما در این روز باید سوالات زیادی در صورت نیاز مطرح کنید. برای پرسیدن سوالات خوب باید از قبل آماده باشید. به این ترتیب نه تنها به اطلاعات مفید زیادی دست پیدا خواهید کرد، بلکه تمایل و رغبت خود برای پیشرفت و یادگیری را نشان می‌دهید.

نباید فراموش نکنید برای پی بردن به برخی جزییات موقعیت کاری خود و یا برخی اطلاعات پیرامون کلیات مجموعه به گذر زمان نیاز است، به همین دلیل اصرار داریم سوالاتتان را سنجیده مطرح کنید. بهتر است در نخستین روز کاری بیشتر سوالات عمومی مطرح کنید. مثلا با مطرح کردن سوال «من چگونه می‌توانم در زمینه کاری خود جزو موفق‌ترین افراد باشم؟»، می‌توان نگاه استخدام‌کننده را به خود خیره کرد.

از مطرح کردن پرسش‌هاس سطحی که سبب منفی شدن دید کارفرما و مدیر نسب به شما می‌شود پرهیز کنید. یک لیست از سوال‌های مهم تهیه کرده و به دقت موارد درون آن را ارزیابی کنید؛ آیا واقعا نیازی به مطرح کردن چنین سوالی وجود دارد؟

پاسخ روان به سوالات همکاران

اولین روز کاری

به خاطر تازه وارد بودن، مخصوصا در اولین روز کاری با پرسش‌های بی‌پایان همکاران رو به رو خواهید شد که دوست دارند به دید بهتری نسبت به همکاری جدیدشان دست پیدا کنند. آن‌ها احتمالا درباره محل‌های کار قبلی و سابقه کاری‌تان سوال‌های زیادی مطرح می‌کنند.

برای داشتن بیشترین تاثیر و جلوگیری از اجازه به آن‌ها برای سو استفاده از شما، خیلی روان و محکم پاسخ داده و نحوه کار خود در موقعیت کاری جدید را نیز توضیح بدهید. بعید نیست افرادی از همان ابتدا در پی آزار رساندن به شما باشند، پس خود را برای ارائه پاسخ‌های مودبانه اما محکم در برابر پرسش‌های نامعقول آماده کنید.

حضور به موقع در محل کار

اولین روز کاری

توصیه می‌شود پانزده دقیقه پیش از زمان شروع کار در محل حاضر شوید. اهمیت این اقدام در نخستین روز کاری بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. از آنجایی که محل کار جدید احتمالا در منطقه‌ای کاملا متفاوت قرار داشته و بعید نیست مسیرهای رسیدن به آن را پیشتر طی ساعت‌های اولیه روز طی نکرده باشید، برای رسیدن سر وقت، همه فاکتورها از جمله ترافیک صبحگاهی را در نظر بگیرید.

آشنایی با افراد و مجموعه

دوستی در محل کار

در نخستین روز کاری تلاش کنید اطلاعات زیادی درباره قوانین کلی مجموعه و همچنین افراد شاغل در بخش خود به دست بیاورید. یک شرکت، جامعه‌ای کوچک از افراد است، به همین دلیل احتمال حضور همه نوع شخصیت در آن وجود دارد. سعی کنید در کمترین زمان ممکن افرادی که از نظر شخصیتی به شما نزدیکتر هستند را شناخته و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. دوستی در محل کار می‌تواند فوق‌العاده آسیب‌زننده باشد، پس برای نزدیک شدن و برقراری دوستی صمیمانه با همکاران به هیچ عنوان عجله نکنید.

همچنین از درجه‌بندی افراد مختلف آگاهی پیدا کرده و بدانید چه افرادی بالا دست و چه کارکنانی از نظر طبقه‌بندی‌های شرکت زیر دست شما قرار دارند. این کار به نحوه برقراری ارتباط با دیگران کمک زیادی خواهد کرد.

حفظ خونسردی و آرامش

اولین روز کاری

برخی افراد در اولین روز کاری آنقدر استرس دارند که در ارتباطاتشان با دیگر تاثیر گذاشته و سبب می‌شود در اولین تجربه نمایش توانایی‌هایشان در عمل، همه چیز را خراب کنند! تنها در صورت داشتن آرامش می‌توان بهره‌وری را افزایش داد و در تقابل با همکاران جدید، قدرتمند ظاهر شد، چرا که دستپاچگی سبب انجام اعمال ناخواسته می‌شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود شب اولین روز کاری به اندازه کافی استراحت کرده و صبح آن زودتر از بقیه در محل کار حاضر شوید. به این ترتیب با ورود به مجموعه و مشاهده تعداد زیادی فرد جدید که همگی به شما به عنوان عضو تازه وارد خیره شده‌اند، دستپاچه نخواهید شد.

داشتن لبخند بر روی صورت

اولین روز کاری

رفتارتان در نخستین روز کاری، نحوه برخورد دیگران با شما را مشخص خواهد کرد، به همین دلیل نباید خیلی عبوس ظاهر شده و یا با خندیدن بیش از حد، زمینه دست انداخته شدن توسط دیگران را فراهم کنید! با داشتن لبخند ملایم نه تنها به تحکیم ارتباط با همکاران جدید کمک می‌کنید، بلکه خستگی مدت‌ها تلاش برای استخدام شدن از تنتان بیرون می‌آید.

خیلی محکم صحبت کنید. بعد از ملاقات افراد جدید به گرمی با آن‌ها دست داده و حین داشتن لبخندی ملایم بر روی صورت، خودتان را به آن‌ها معرفی کنید. اعلام خوشحالی به خاطر همکار شدن با آن‌ها، تاثیر زیادی بر روی دید همکاران نسبت به شما خواهد داشت.

رفتار معقول و هم‌سطح با بقیه

اولین روز کاری

متاسفانه برخی افراد در اولین روز کاری از آن سوی پشت بام سقوط می‌کنند، چرا که این فرصتی مناسب برای نمایش اوج خونسردی خود به وسیله راه رفتن و نوشیدن قهوه، تعریف کردن چندین جوک بامزه و یا گپ و گفتگوی زیاد با همه افراد پیرامون نیست!

در ارتباط با سایر اعضا نیز باید همانطور که در مصاحبه با مدیر حرفه‌ای ظاهر شدید، کاملا حرفه‌ای به نظر برسید. برخلاف تصور بسیاری، عبوس و بداخلاق و همچنین تندخو و کم‌حرف بودن نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن شما نیست، بلکه باید پشت اعمال و حرف‌هایتان در اولین روز کاری یک فکر وجود داشته باشد.

توصیه می‌کنیم برای یک دست شدن با سایر کارکنان، از نحوه پوشش آن‌ها اطلاعات کافی کسب کنید، چرا که در صورت داشتن یک تیپ ظاهری متفاوت، از نخستین ساعت تا انتهای اولین روز کاری فشار ذهنی سنگینی را متحمل خواهید شد!

بعد از پی بردن به چهارچوب و آداب پوشش، بهترین لباس‌ها را انتخاب کنید. اهمیت تاثیر ظاهر شما از نحوه صحبت کردن و برقراری ارتباط کمتر نیست، به همین دلیل تا جایی که می‌توانید آراسته و مرتب در محل کار حاضر شوید.

پرهیز از خجالت‌زدگی

اولین روز کاری

همانطور که گفتیم، احتمال حضور برخی افراد دارای شخصیت‌های نه چندان دوستانه در مجموعه کاری وجود دارد. به همین دلیل نباید با رفتاری توام با خجالت‌زدگی، زمینه دست انداختن خود توسط آن‌ها را فراهم کنید، چرا که این آزار و اذیت‌ها به مرور زمان افزایش پیدا کرده و در نهایت به جایی می‌رسد که مجبور به ترک موقعیت شغلی مورد علاقه خود می‌شوید. اگر فرد خجالتی بوده و از حضور در جمع ترس دارید، پیش از اولین روز کاری از چند نفر مشورت گرفته و در این روز با صلابت حاضر شوید.

سخت‌کوشی بیش از حد ممنوع!

اولین روز کاری

آن کسی که باید تحت تاثیر قرار بگیرد، مدیر و کارفرما است که آغاز اولین روز کاری نشان می‌دهد در نمایش توانایی‌های خود به وی موفق ظاهر شده‌اید. آن طور که توسط کارفرما و یا افراد بالادست به شما گفته شده کارتان را با بازدهی خوب انجام بدهید، اما هیچ نیازی به تحت تاثیر قرار دادن سایر همکاران وجود ندارد. پس تلاش برای تظاهر پرکار بودن نزد همکاران بیهوده است.