بخش جدیدی از نقاشی‌های صحرایی چند هزار ساله خطوط نازکا کشف شد

کشف بخش ناشناخته‌ای از نقاشی‌های صحرایی چند هزار ساله خطوط نازکا

خطوط نازکا (Nazca lines) نقاشی‌های صحرایی عظیم و مرموزی با قدمت بیش از هزار سال در پرو هستند که به تازگی حجم زیادی از نقش و نگارهای ناشناخته آن‌ها کشف شده است.

اگر به آثار باستانی علاقه دارید جالب است بدانید که در کشور پرو نقاشی‌های صحرایی فوق‌العاده بزرگ و مرموزی وجود دارد که به نام خطوط نازکا (Nazca lines) شناخته می‌شوند و دیدن اکثر آن‌ها در حالت کلی تنها از طریق وسایل هوایی گوناگون ممکن است.

قدمت خطوط نازکا به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد و جدا از اسرار و رموز مختلف ارتباط داده شده به آن‌ها و سوال‌های بی‌پاسخ موجود در مورد توانایی مردمان باستان برای خلق این نقش‌های دقیق و عظیم،‌ متخصصان باستان شناسی به تازگی 50 خط جدید و کشف نشده مربوط به این نقش‌ها را پیدا کرده‌اند که چند قرن زودتر از خطوط پیشین به وجود آمده و به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته جدید موردتوجه قرار گرفته‌اند.

کشف نقش‌های مخفی خطوط نازکا

تا پیش از این گفته شده بود که بخش زیادی از خطوط نازکا توسط مردمان نازکا که در بین سال‌های 200 تا 700 میلادی در منطقه زندگی می‌کردند، رسم شده‌اند. با این وجود بخش جدید کشف‌شده به سال‌های 500 قبل از میلاد تا 200 پس از تولد مسیح مربوط می‌شوند و اینطور که به نظر می‌رسد، مردمان پاراکاس (Paracas) و توپارا (Topará) آن‌ها را کشیده‌اند.

روش به وجود آوردن چنین نقاشی‌هایی نسبتا ساده است و باستانیان با کنار زدن سنگ‌های سطحی صحرای نازکا و رسیدن به لایه‌ای روشن‌تر در زیر سنگ‌ها، خطوط را در مقیاسی بزرگ و بین شهرهای نازکا و پالپا (Palpa) رسم کرده‌اند.

بخش جدیدی از نقاشی‌های صحرایی چند هزار ساله خطوط نازکا کشف شد

اکثر خطوط هم اشکال مختلفی را نمایش می‌دهند و از حیوانات گرفته تا اشیا مورداستفاده، بخشی از زندگی سازندگان را به تصویر می‌کشند؛ با این وجود، همانطور که اشاره شد یکی از جالب‌توجه‌ترین نکته‌ها در مورد خطوط نازکا این است که اکثر نقش‌ها از روی زمین قابل رویت نیستند و برای دیدن فرم کلی آن‌ها باید از سطح زمین جدا شد. به همین دلیل تا قبل از رونق گرفتن پروازهای تجاری در دهه‌های گذشته، دانشمندان و جهانیان از وجود خطوط نازکا اطلاعی نداشتند.

با این تفاسیر نکته‌ای که خطوط تازه کشف شده را از مابقی نقش‌ها متمایز می‌کند، قرارگیری آن‌ها بر روی دامنه تپه‌هاست و جالب است بدانیم که این نقش‌ها از زاویه خاصی بر روی زمین قابل‌دیدن هستند. از طرف دیگر، برخلاف نقش‌های جدیدتر که غالبا به اشکال هندسی مربوط هستند،‌ 50 خط کشف‌شده بیشتر انسان‌ها و شکارچیان را به تصویر کشیده‌اند.

بخش جدیدی از نقاشی‌های صحرایی چند هزار ساله خطوط نازکا کشف شد

جانی ایسلا (Johny Isla)، ‌باستان شناسی از وزارت فرهنگ پرو که مسئولیت مرمت و نگهداری خطوط را بر عهده دارد می‌گوید که کشف خطوط جدید نشان دهنده این است که آیین ایجاد خطوط قدمتی بیش از 10 قرن دارد و به همین واسطه می‌توان فرضیات دقیق‌تر و بهتری برای موارد استفاده نقش‌ها ارائه کرد.

بخش جدیدی از نقاشی‌های صحرایی چند هزار ساله خطوط نازکا کشف شد

البته همانطور که ایسلا گفته، پیدا شدن این بخش جدید از خطوط نازکا به واسطه استفاده از فناوری پهپادها ممکن شده و به دلیل سبک بودن و هزینه پایین این وسایل، تصویربرداری و اسکن سه بعدی منطقه نقش‌ها را که با وجود فرسودگی و گرد و غبار فراوان پنهان شده بودند، آشکار کرد.

کل منطقه خطوط نازکا توسط یونسکو به ثبت رسیده و نقش‌های جدید هم با قرارگیری در این طبقه‌بندی بین المللی به صورت ویژه‌ای موردتوجه و محافظت قرار خواهند گرفت. ایسلا و همکارانش هم اعلام کرده‌اند که تحقیقات برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نقاشی‌های شگفت‌انگیز ادامه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. البته بحث در مورد عجایب خطوط نازکا خیلی عمیق تر از چیزیست ک بتوان تصور کرد. کم نیستند خشک مغزهایی ک خیلی ساده از کنار چنین اعجابی عبور میکنند و اصلا نمیتوانند درکی ب جز زندگی روزمره داشته باشند. برای مثال عنکبوت نازکا را حتما میشناسیند. ب نظر شما چرا یکی از پاهای عقب به این صورت نافرم و بلند و نامتقارن طراحی شده؟ دلیلی عجیب دارد، کافیست رابطه اش با ستارگان را سرچ فرمائیند. بخصوص ک مجموعه ستارگان اریون با فرازمینیها رابطه ای خاص دارد. ضمنا شکلهای هندسی و فرودگاههای آن، معادن خاصی ک در نازکا وجود دارند و… گرچه کم نیستند کسانی ک خیلی ساده میگن یک نقاشی ی ساده و بی دلیل هست!!! انگار فقط اون نقطه از حهان، اونم وسط بیابان بی آب وعلف ب نقاشی علاقه داشتند. ولی نظر مغز خشکهای بی انعطاف مهم نیست. حرف زیاد است اما وقت کم

  2. این همه شواهد و مدارک کافی نیست که بدونید فرازمینی ها اومدن؟؟

  3. حس نقاشی اژدادمون بیدار شده بوده