حذف پیام رسان های ایرانی

حذف پیام رسان های ایرانی از اپ استور به بهانه تحریم

پس از حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اپلیکیشن اپل (App Store)، این بار شاهد حذف پیام رسان های ایرانی مانند سروش و بله از اپ استور به بهانه تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان هستیم.

شرکت اپل از سال گذشته به بهانه تحریم شرکت‌های ایرانی توسط آمریکا اقدام به حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه اپلیکیشن خود کرد که این مساله با اعتراض کاربران ایرانی مواجه شد. اما به نظر می‌رسد مقابله اپل با اپ‌های داخلی ما هنوز ادامه دارد و این بار نوبت به پیام رسان‌ها رسیده است.

کمپانی اپل در سال گذشته و پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در پیامی به شرکت‌های برنامه‌نویس کشورمان اعلام کرد که در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا، اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد و یا اقدام به توزیع آن‌ها کند. همچنین این شرکت اعلام کرد که قادر نیست با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران پس از این اتفاق، حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور را یک سوءتفاهم دانست و گفت با وجود این که اپل در ایران نمایندگی ندارد، اما 11 درصد کاربران ایرانی از گوشی های آیفون استفاده می‌کنند و این موضوع با سیاست مشتری‌مداری شرکت‌های بزرگ سازگار نیست.

نوبت به حذف پیام رسان های ایرانی از اپ استور رسید

حالا در شرایطی که زمزمه‌های فیلترینگ تلگرام به گوش می‌رسد و مسولان تلاش می‌کنند کاربران را به سمت پیام رسان های داخلی هدایت کنند، حذف پیام رسان های ایرانی از اپ استور شوک تازه‌ای را به کاربران وارد کرد. در حال حاضر، دسترسی و دانلود اپلیکیشن‌های پیام رسان داخلی مانند سروش، بیسفون پلاس و بله در فروشگاه اپل امکان‌پذیر نیست، اما فعلا پیام رسان های آی گپ، گپ و ویسپی در اپ استور موجود است. البته با توجه به تصمیم‌های این‌چنینی شرکت‌های خارجی، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی برای مقابله و جلوگیری از مشکلات احتمالی، امکان دانلود آن‌ها را در سایت خود فراهم می‌کنند، اما داستان حذف اپ‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین می‌تواند مشکلات زیادی را به خصوص برای به‌روزرسانی اپلیکیشن برای کاربران ایرانی گوشی های آیفون ایجاد کند.