حالت نمایشگر 120 هرتزی گوشی های سونی

حالت نمایشگر 120 هرتزی ، قابلیتی پنهان در گوشی های جدید سونی

آیا می‌دانستید گوشی های جدید سونی دارای حالت نمایشگر 120 هرتزی هستند که به صورت غیرفعال یا پنهانی در آن‌ها وجود دارد؟ دلیل این اقدام سونی را نمی‌دانیم اما خبر خوب اینکه با استفاده از رام‌های مخصوص عرضه شده توسط توسعه دهندگان می‌توانید آن را فعال کنید. اما حالت 120 هرتزی چه مزیتی دارد؟

گوشی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم، پرچمدار سال 2017 شرکت سونی شاید فروش خیلی بالایی را تجربه نکرده است، اما به لطف قابلیـت‌هایی که دارد همراه یک نمایشگر 4K با HDR فعال آن محصولی بسیار جذاب است. تنها چند روز پس از آن که این گوشی به قفسه‌ی فروشگاه‌ها اضافه شد، شایعاتی در مورد این که نمایشگر گوشی مذکور همانند ریزر فون دارای یک حالت نمایشگر 120 هرتزی است به گوش رسید. با این حال گزارش‌های منتشر شده کاملا در تضاد با یکدیگر بودند، زیرا امکان فاعل کردن حالت نرخ رفرش 120 هرتزی نیازمند تغییراتی در کرنل گشوی بود، بنابراین به جز افراد متخصص و توسعه‌دهندگان کسی قادر به استفاده از این حالت نبود و شاید به همین خاطر در بین کاربران دو دستگی وجود داشت.

اخیرا تعدادی از کاربران در XDA و Reddit اشاره کرده‌اند که به چنین قابلیتی به صورت پنهانی در گوشی های سونی دست پیدا کرده‌اند که توسط شرکت سازنده قفل شده است، اما از طریق یک تغییر در کرنل قابل دسترسی است. بنابراین گوشی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم در واقع از سه حالت نمایشگر شامل یک حالت استاندارد Full HD با نرخ 60 فریم بر ثانیه، حالت 4K با نرخ 60 فریم برثانیه و Full HD با نرخ 120 فریم برثانیه برخوردار است. حالت 120 هرتزی می‌تواند نرخ رفرش بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد تا تجربه بازی و تماشای فیلم با گوشی‌شان دو چندان جذاب‌تر باشد.

حالت نمایشگر 120 هرتزی گوشی های سونی

همراه با عرضه آپدیت اندروید 8 اوریو برای سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم و به لطف برنامه Open Device‌سونی، توسعه دهندگان قادر به ساخت رام‌هایی هستند که می‌تواند حالت نمایشگر 120 هرتزی را در این گوشی فعال کند، اما نتایج متفاوتی به دست می‌آید. گزارش‌ها از سوی افرادی که از رام‌های مجهز به این حالت استفاده کرده‌اند کاملا با یکدیگر متناقض است. برخی می‌گویند که اختلاف آشکاری بین حالت‌ها وجود دارد، در حالی که عده‌ای دیگر عنوان می‌کنند تغییر محسوسی را متوجه نشده‌اند. ما نمی‌دانیم مشکل چیست، اما سونی قطعا دلیل خوبی برای غیرفعال کردن این حالت به صورت پیشفرض بر روی گوشی های خود داشته است.

گوشی های دارای حالت نمایشگر 120 هرتزی

اما آنچه که جذاب‌تر است، توسعه دهندگان XDA تایید کرده‌اند که حالت نمایشگر 120 هرتزی را به جز مدل XZ Premium در برخی دیگر از گوشی های سونی به صورت غیرفعال یا پنهان وجود دارد. مدل‌هایی که تایید شده دارای این حالت حاوی نرخ رفرش بالا هستند شامل Xperia XZ، Xperia X Performance، Xperia XZ، Xperia XZ1، Xperia XZ1 Compact، Xperia XA2‌ و سرانجام Xperia XA2 Ultra‌ هستند. در بین گوشی های جدید سونی تنها این نام Xperia X Compact‌ است که جزو گوشی های دارای حالت نمایشگر 120 هرتزی دیده نمی‌شود.