هایپرلوپ - دفتر مرکزی

هایپرلوپ و عربستان سعودی؛ تحول خاورمیانه در آینده ای نزدیک

هایپرلوپ یک سیستم حمل و نقل است که در آن افراد در وسیله‌ای مانند یک قطار نشسته و این وسیله در یک ریل با سرعت بسیار بالا حرکت می‌کند. هایپر لوپ ایده ایلان ماسک بود و ابتدا دولت ابوظبی به این فکر افتاد. خبر‌ها حاکی از این است که به زودی در عربستان نیز شاهد آن خواهیم بود. اما دقیقا چه زمانی؟

 تقریبا یک قرن است که عربستان سعودی به ذخایر گسترده نفتی برای توانمند کردن اقتصاد خود تکیه کرده است. البته همه سرمایه‌گذاری‌های این کشور در راستای موارد صلح‌آمیز نبوده و گاهی موجب ایجاد آشوب نیز شده است. اما گاهی سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های جدید مخصوصا از نوع غربی را ترجیح می‌دهد.  هایپرلوپ از بهترین آن‌ها محسوب می‌شود.

تحول در صنعت حمل و نقل

در سال های اخیر قیمت نفت بسیار کاهش یافته و عربستان سعودی را به فکر واداشته تا به اقتصاد خود تنوع ببخشد و وابستگی به نفت را کاهش دهد.
خانواده سلطنتی، طرح جدیدی به نام ” افق 2030 ” (Vision 2030) تدوین کرده که یک طرح برای مدرن سازی شهرهای سرتاسر این کشور را فراهم می‌کند. به عنوان بخشی از این برنامه، مقامات این کشور امیدوار هستند تا هایپر لوپ، به زودی راه‌اندازی شده و بتواند در میان چندین شهر عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمل و نقل داشته باشد.

در روز دوشنبه، شرکت Virgin Hyperloop One (یک شرکت لس آنجلسی که در حال توسعه‌ی این تکنولوژی است) و محمد‌ بن‌ سلمان، شاهزاده سعودی یک نمونه اولیه از هایپر لوپ برای این پروژه را رونمایی کردند.
اگر این طرح تحقق یابد، این سیستم می‌تواند به طرز چشمگیری سیستم حمل و نقل و سبک زندگی شهروندان عربستان و امارات را تغییر دهد. هایپر لوپ عربستان می‌تواند چندین شهر خاورمیانه را به یکدیگر متصل سازد که شامل دبی، ریاض، جده و ابوظبی می‌شود. با این حال مسیر حرکت پروژه مشخص نیست. این شرکت در اواخر سال 2016 اعلام کرد که قرار دادی را با سازمان راه و حمل و نقل دبی امضا کرده است تا انجام این پروژه بین دو شهر دبی و ابوظبی ارزیابی شود.

 

هایپرلوپ تا ساخت نمونه اصلی فاصله زیادی دارد

در تیر ماه ۱۳۹۶ ایلان ماسک توییتی را منتشر کرد که تایید کلامی دولت برای راه‌اندازی هایپرلوپ در بخش‌های شمال شرقی آمریکا را دریافت کرده است. بنابراین با این قرارداد نقاط مختلف این بخش از آمریکا به یکدیگر متصل خواهند شد.

این شرکت هم اکنون در حال کار در دو شهر واشنگتن دی.سی و لوس آنجلس است که بخشی از تونل میان این دو شهر در سال ۲۰۱۷ تکمیل شد.

هایپرلوپ سال‌ها و میلیارد‌ها دلار با بهره‌برداری از این تکنولوژی فاصله دارد و به گزارش متخصصان انجام پروژه‌های عظیم در آمریکا، تنها پروسه بازبینی، به تنهایی ۳ یا ۴ سال زمان خواهد برد. باید ماند و دید. در زیر نمونه‌های گرافیکی و رندر شده این طرح را مشاهده می‌کنید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. دست دبی رو از پشت بسته

  2. این عربا های کثیف با پول ما ببین چیکارا میکنن

  3. کاش کشور ما هم تحول پیدا می کرد