5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

5 پیش‌بینی نگران‌کننده استیون هاوکینگ در مورد نابودی دنیا

با وجود درگذشت فیزیکدان نابغه،‌ استیون هاوکینگ، هشدارها و نقل‌قول‌های مختلفی از این دانشمند بزرگ در مورد نابودی دنیا و پایان جهان به جا مانده که در این مطلب، برخی از این هشدارها را بررسی می‌کنیم.

مدتی پیش خبر درگذشت فیزیکدان معروف،‌ استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)‌ در سن 76 سالگی منتشر شد و بسیاری از شیفتگان دنیای علم و دانش و علاقه‌مندان به حوزه ستاره شناسی و فیزیک تئوری را متاثر کرد. همانطور که فرزندان هاوکینگ پس از مرگش اعلام کردند، این نابغه بزرگ میراثی ماندنی از خود به جا گذشت که تا سال‌ها مورداستفاده بشر قرار خواهد گرفت.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دستاوردها و تجارب که پس از مرگ، یاد هاوکینگ را برای ما زنده نگه می‌دارند، هشدارهایی بود که او در مورد و تهدیدهای احتمالی متوجه جهان ما و آینده نسل بشر می‌داد؛ مدتی پیش هاوکینگ در یکی از پیش‌بینی‌هایش در مورد نابودی دنیا اعلام کرد که تا حدود 600 سال دیگر سیاره زمین به یک گوی آتشین تبدیل می‌شود و ساکنانش را به کام مرگ خواهد کشاند.

به همین دلیل، این نابغه فیزیک تئوری فعالیت گسترده‌ای در زمینه فراهم کردن امکانات برای گسترش قلمرو بشر در کیهان داشت و معتقد بود که منظومه آلفا قنطورس (Alpha Centauri) می‌تواند بهترین شانس ما برای فرار از سرنوشت مرگبار در انتظار زمین باشد.

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ علاوه بر دستاوردهای شگفت انگیزش در مورد سیاه‌ چاله‌ها و نظریه‌پردازی تئوری بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ، به عنوان یکی از معدود دانشمندانی که در ساده کردن فهم مسائل پیچیده علمی برای مردم موفق شد هم شناخته می‌شود.

این بخش از شهرت هاوکینگ به همراه داستان مبارزه بدون خستگی او با بیماری نادر ضعف عصب حرکتی، باعث شده بود که برای بخش بزرگی از زندگی این محقق برجسته، جهانیان او را به عنوان یک سلبریتی بشناسند و به اظهارنظرها و عقاید او توجه کرده و احترام بگزارند.

پروفسور هاوکینگ هم که از این معروفیت مطلع بود،‌ همیشه تلاش می‌کرد که نسل بشر را در مورد خطرات مختلفی که ممکن است به نابودی جهان منجر شوند،‌ آگاه کند. در همین رابطه،‌ قصد داریم تا در ادامه 5 مورد از پیش‌بینی‌های استیون هاوکینگ و سناریوهای احتمالی موردنظر این کیهان شناس در رابطه با پایان دنیا را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشد.

هشدارهای استیون هاوکینگ در مورد نابودی دنیا

1. شیوع ویروس مرگبار و از بین رفتن نسل انسان

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

در سال 2001 هاوکینگ در یک سخنرانی اعلام کرد که گسترش یک ویروس خطرناک می‌تواند تمامی انسان‌ها را در هزاره سوم از پا دربیاورد و برخلاف تصور، چنین ویروسی قدرتمندتر از بمب‌های اتمی عمل کرده و آثار تخریبی به مراتب بیشتری دارد. البته این نابغه فیزیک تئوری راه حلی را هم برای مقابله با این خطر بزرگ پیشنهاد کرد و گفت که به وجود آوردن تمدن انسان در جای دیگری از فضا چنین مشکلی را برطرف می‌کند.

2. جنگ هسته‌ای و تغییرات آب و هوایی

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

پروفسور هاوکینگ به همراه یک دانشمند دیگر در سال 2007 اخطاری جدی در مورد وقوع جنگ اتمی دادند و ساعت معروف و سمبلیک رستاخیز را در حالت پنج دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم کردند؛ ساعت رستاخیز (Doomsday Clock) مفهومی بود که از سال 1947 توسط بولتن دانشمندان اتمی دانشگاه شیکاگو به وجود آمد و به عنوان نشانی از نزدیک شدن بشریت به خطر رخ دادن درگیری هسته‌ای در نظر گرفته شد.

در این ساعت هرچه عقربه‌ها به نیمه‌شب (ساعت 00:00) نزدیک‌تر باشند، از نظر اعضا که هاوکینگ هم یکی از آن‌ها بود، احتمال شروع جنگ هسته‌ای و پایان تمدن بشریت بیشتر است؛ البته از چند سال پیش تغییرات آب و هوایی هم به فاکتورهای فاجعه‌آمیز این مفهوم اضافه شد و جالب است بدانیم که اتفاقات سال 2018 باعث شده تا وضعیت کنونی ساعت در حالت 23:58 یا دو دقیقه به نیمه شب، تنظیم شود.

در رابطه با پدیده دگرگونی شرایط آب و هوایی هم هاوکینگ مخصوصا اعلام خطر کرده بود که در قرن‌های آینده، در صورت متوقف نشدن روند داغ شدن زمین این جرم آسمانی به وضعیت سیاره ونوس خواهد رسید و در کنار افزایش دمای میانگین سطح تا مقدار 250 درجه سلسیوس،‌ باران اسید سولفوریک در آن به پدیده‌ای عادی تبدیل خواهد شد!

3. حمله موجودات فضایی

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

همانند بسیاری از دانشمندان جهان،‌ استیون هاوکینگ اعتقاد داشت که فرازمینی‌ها وجود دارند و در گوشه‌ای از فضای بی‌کران زندگی می‌کنند؛ با این وجود او این احتمال را در نظر می‌گرفت که موجودات فضایی موردنظر به طور کامل از منابع خود استفاده کرده‌اند و همانند کوچ‌نشینانی کیهانی، در جستجوی منابع و سیارات غنی به این سو و آنسو می‌روند.

به همین واسطه، هاوکینگ معتقد بود که اگر چنین بیگانگان فوق پیشرفته‌ای سیاره ما را کشف کنند، همانند وضعیتی که با کشف قاره آمریکا پیش آمد، هیچ چیز به نفع موجودات ضعیف‌تری مانند ما پیش نخواهد رفت و نابودی نسل بشر آنقدرها هم دور از ذهن نخواهد بود.

4. توسعه‌ هوش مصنوعی

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

علاوه بر افراد سرشناس و نابغه‌های بزرگی مانند ایلان ماسک و بیل گیتس، پروفسور هاوکینگ هم همیشه در مورد فناوری هوش مصنوعی (AI) و توسعه بدون کنترل تکنولوژی محاسبات کامپیوتری نگران بود و دائما بر لزوم کنترل پیشرفت AI تاکید می‌کرد.

هاوکینگ در گردهمایی‌های مختلف گفته بود که اگر برای خطرات هوش مصنوعی و ربات‌های پیشرفته آماده نباشیم، خارج شدن AI از کنترل بدترین فاجعه رخ‌داده در تاریخ بشریت می‌شود و نابودی دنیا تنهای یکی از نتایج این اتفاق خواهد بود.

5. توسعه‌طلبی انسان‌ها

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

مورد پنجم از فهرست پیش‌بینی‌های استیون هاوکینگ در مورد نابودی دنیا به معضل افزایش بی‌رویه جمعیت مربوط است؛ این نابغه سرشناس معتقد بود که رشد جمعیت انسان‌ها و استفاده‌های شدیدتر و بیشتر از منابع سیاره در حال رسیدن به سطحی است که دیگر توان مقابله با آن وجود ندارد.

هاوکینگ معتقد بود که روند حال حاضر توسعه تمدن بشری در حال فراتر رفتن از محدودیت‌های سیاره زمین است و اگر قرار باشد که انسان‌ها از چنین مشکلی جان سالم به در ببرند، باید کلونی دیگری درجایی از کیهان به وجود بیاید و بشر به موجودی میان‌سیاره‌ای و حتی میان‌ستاره‌ای تبدیل شود.