5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

5 پیش‌بینی نگران‌کننده استیون هاوکینگ در مورد نابودی دنیا

با وجود درگذشت فیزیکدان نابغه،‌ استیون هاوکینگ، هشدارها و نقل‌قول‌های مختلفی از این دانشمند بزرگ در مورد نابودی دنیا و پایان جهان به جا مانده که در این مطلب، برخی از این هشدارها را بررسی می‌کنیم.

مدتی پیش خبر درگذشت فیزیکدان معروف،‌ استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)‌ در سن 76 سالگی منتشر شد و بسیاری از شیفتگان دنیای علم و دانش و علاقه‌مندان به حوزه ستاره شناسی و فیزیک تئوری را متاثر کرد. همانطور که فرزندان هاوکینگ پس از مرگش اعلام کردند، این نابغه بزرگ میراثی ماندنی از خود به جا گذشت که تا سال‌ها مورداستفاده بشر قرار خواهد گرفت.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دستاوردها و تجارب که پس از مرگ، یاد هاوکینگ را برای ما زنده نگه می‌دارند، هشدارهایی بود که او در مورد و تهدیدهای احتمالی متوجه جهان ما و آینده نسل بشر می‌داد؛ مدتی پیش هاوکینگ در یکی از پیش‌بینی‌هایش در مورد نابودی دنیا اعلام کرد که تا حدود 600 سال دیگر سیاره زمین به یک گوی آتشین تبدیل می‌شود و ساکنانش را به کام مرگ خواهد کشاند.

به همین دلیل، این نابغه فیزیک تئوری فعالیت گسترده‌ای در زمینه فراهم کردن امکانات برای گسترش قلمرو بشر در کیهان داشت و معتقد بود که منظومه آلفا قنطورس (Alpha Centauri) می‌تواند بهترین شانس ما برای فرار از سرنوشت مرگبار در انتظار زمین باشد.

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ علاوه بر دستاوردهای شگفت انگیزش در مورد سیاه‌ چاله‌ها و نظریه‌پردازی تئوری بیگ بنگ یا همان انفجار بزرگ، به عنوان یکی از معدود دانشمندانی که در ساده کردن فهم مسائل پیچیده علمی برای مردم موفق شد هم شناخته می‌شود.

این بخش از شهرت هاوکینگ به همراه داستان مبارزه بدون خستگی او با بیماری نادر ضعف عصب حرکتی، باعث شده بود که برای بخش بزرگی از زندگی این محقق برجسته، جهانیان او را به عنوان یک سلبریتی بشناسند و به اظهارنظرها و عقاید او توجه کرده و احترام بگزارند.

پروفسور هاوکینگ هم که از این معروفیت مطلع بود،‌ همیشه تلاش می‌کرد که نسل بشر را در مورد خطرات مختلفی که ممکن است به نابودی جهان منجر شوند،‌ آگاه کند. در همین رابطه،‌ قصد داریم تا در ادامه 5 مورد از پیش‌بینی‌های استیون هاوکینگ و سناریوهای احتمالی موردنظر این کیهان شناس در رابطه با پایان دنیا را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشد.

هشدارهای استیون هاوکینگ در مورد نابودی دنیا

1. شیوع ویروس مرگبار و از بین رفتن نسل انسان

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

در سال 2001 هاوکینگ در یک سخنرانی اعلام کرد که گسترش یک ویروس خطرناک می‌تواند تمامی انسان‌ها را در هزاره سوم از پا دربیاورد و برخلاف تصور، چنین ویروسی قدرتمندتر از بمب‌های اتمی عمل کرده و آثار تخریبی به مراتب بیشتری دارد. البته این نابغه فیزیک تئوری راه حلی را هم برای مقابله با این خطر بزرگ پیشنهاد کرد و گفت که به وجود آوردن تمدن انسان در جای دیگری از فضا چنین مشکلی را برطرف می‌کند.

2. جنگ هسته‌ای و تغییرات آب و هوایی

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

پروفسور هاوکینگ به همراه یک دانشمند دیگر در سال 2007 اخطاری جدی در مورد وقوع جنگ اتمی دادند و ساعت معروف و سمبلیک رستاخیز را در حالت پنج دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم کردند؛ ساعت رستاخیز (Doomsday Clock) مفهومی بود که از سال 1947 توسط بولتن دانشمندان اتمی دانشگاه شیکاگو به وجود آمد و به عنوان نشانی از نزدیک شدن بشریت به خطر رخ دادن درگیری هسته‌ای در نظر گرفته شد.

در این ساعت هرچه عقربه‌ها به نیمه‌شب (ساعت 00:00) نزدیک‌تر باشند، از نظر اعضا که هاوکینگ هم یکی از آن‌ها بود، احتمال شروع جنگ هسته‌ای و پایان تمدن بشریت بیشتر است؛ البته از چند سال پیش تغییرات آب و هوایی هم به فاکتورهای فاجعه‌آمیز این مفهوم اضافه شد و جالب است بدانیم که اتفاقات سال 2018 باعث شده تا وضعیت کنونی ساعت در حالت 23:58 یا دو دقیقه به نیمه شب، تنظیم شود.

در رابطه با پدیده دگرگونی شرایط آب و هوایی هم هاوکینگ مخصوصا اعلام خطر کرده بود که در قرن‌های آینده، در صورت متوقف نشدن روند داغ شدن زمین این جرم آسمانی به وضعیت سیاره ونوس خواهد رسید و در کنار افزایش دمای میانگین سطح تا مقدار 250 درجه سلسیوس،‌ باران اسید سولفوریک در آن به پدیده‌ای عادی تبدیل خواهد شد!

3. حمله موجودات فضایی

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

همانند بسیاری از دانشمندان جهان،‌ استیون هاوکینگ اعتقاد داشت که فرازمینی‌ها وجود دارند و در گوشه‌ای از فضای بی‌کران زندگی می‌کنند؛ با این وجود او این احتمال را در نظر می‌گرفت که موجودات فضایی موردنظر به طور کامل از منابع خود استفاده کرده‌اند و همانند کوچ‌نشینانی کیهانی، در جستجوی منابع و سیارات غنی به این سو و آنسو می‌روند.

به همین واسطه، هاوکینگ معتقد بود که اگر چنین بیگانگان فوق پیشرفته‌ای سیاره ما را کشف کنند، همانند وضعیتی که با کشف قاره آمریکا پیش آمد، هیچ چیز به نفع موجودات ضعیف‌تری مانند ما پیش نخواهد رفت و نابودی نسل بشر آنقدرها هم دور از ذهن نخواهد بود.

4. توسعه‌ هوش مصنوعی

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

علاوه بر افراد سرشناس و نابغه‌های بزرگی مانند ایلان ماسک و بیل گیتس، پروفسور هاوکینگ هم همیشه در مورد فناوری هوش مصنوعی (AI) و توسعه بدون کنترل تکنولوژی محاسبات کامپیوتری نگران بود و دائما بر لزوم کنترل پیشرفت AI تاکید می‌کرد.

هاوکینگ در گردهمایی‌های مختلف گفته بود که اگر برای خطرات هوش مصنوعی و ربات‌های پیشرفته آماده نباشیم، خارج شدن AI از کنترل بدترین فاجعه رخ‌داده در تاریخ بشریت می‌شود و نابودی دنیا تنهای یکی از نتایج این اتفاق خواهد بود.

5. توسعه‌طلبی انسان‌ها

5 پیش‌بینی نگران‌کننده در مورد نابودی دنیا از زبان استیون هاوکینگ

مورد پنجم از فهرست پیش‌بینی‌های استیون هاوکینگ در مورد نابودی دنیا به معضل افزایش بی‌رویه جمعیت مربوط است؛ این نابغه سرشناس معتقد بود که رشد جمعیت انسان‌ها و استفاده‌های شدیدتر و بیشتر از منابع سیاره در حال رسیدن به سطحی است که دیگر توان مقابله با آن وجود ندارد.

هاوکینگ معتقد بود که روند حال حاضر توسعه تمدن بشری در حال فراتر رفتن از محدودیت‌های سیاره زمین است و اگر قرار باشد که انسان‌ها از چنین مشکلی جان سالم به در ببرند، باید کلونی دیگری درجایی از کیهان به وجود بیاید و بشر به موجودی میان‌سیاره‌ای و حتی میان‌ستاره‌ای تبدیل شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

60 دیدگاه

  1. ilهمش دروغهمردم رو میترسونین لایه ازون که از بین بره زمین به اندازه عطارد داغ میشه و امکان زندگی بروی آن نیست و کسی جز خدا نمی داند آینده بشر به کجا خواهد رسید و از دانشمندان معروف شنیدم همه کره مریخ از یخ تشکیل شده و احتمالا از گرما زمین یخ های مریخ ذوب شوند و امکان زنمدگی بروی مریخ وجحود داشته باشد چون هر جا آب باشه حیاط و زندگی نیز هست

  2. من نظریه ی بیگ بنگ و قبول ندارم چون اگه انفجاری شده باشه ما باید با سرعت انفجار هنوز هم در حال حرکت باشیم،الله و اعلم

  3. بعضی از نظریه هاشو قبول ندارم اما بازم قابل احترام هستش بهتره نظریات دیگرانو حتی اگر قبول نداریم براشون احترام قایل بشیم هر چی باشه انسان قرن 21 باید از عقل و شعورش بهتر از پیشینیانش استفاده کنه

    • چنان نگین خانوم میفرمایید که خیلی از نظریاتشو قبول ندارم که انگار لااقل دوتا نظریه علمی ریاضی وستاره شناسی شما به دنیای علم ارائه دادی برو دختر جون دنبال شوهر بگرد😂😂😂

  4. با سلام و درود
    ما باید به دانشمندان و نظریه پردازان احترام قائل شویم . ولی حتی موضوعات اثبات شده نیز در علوم تجربی بعد از گذشت چند سال امکان نقض دارند چه برسد به فرضیه ها…
    هاوکینگ خودش بارها از نظریاتش در مورد خدا و… برگشته است .
    اینها بیشتر تبلیغات است و علوم ژونالی تا نظریات علمی
    و تو مجامع علمی اصلا رو اینها زیاد بحث نمیشه

  5. کسانی مثل استیون هاوکینگ ، انیشتین ، ابن سینا ، مریم میرزاخانی و… برای زندگی در این دنیا نیامدند ، آمدند که به بشریت خدمت کنند و بروند و ما انسان ها چه مسلمان چه سنی چه مسیحی و چه بودایی و چه بی دین باید قدر دان آنان باشیم و به آنان احترام بگذاریم.

  6. بابا تا میتونید زندگی کنید خوشی کنید،ایندگان خدایی دارن روزی دارن ،فراموش نکنید که هرچه میگزره تکنلوژی به کمک بشر میاد تخم مرغ مصنویی،ماهی پلاستکی،گوشت خر جای تن ماهی ،کاهو پلاستیکی،برنج مصنویی،….به کمک بشر میاد.
    ددر لحظه زندگی کنید خدا فراموش نکنید که به تنهایی نگهبان کل خلقش کافیه…یا حق

  7. حمله فرا زمینی ها به انسان و زمین کاملا چرت به نظر می رسد.

  8. دوستان به گغته کتاب خدا . تمام موجودات زمین و اسمانها …. پس ما که یک اسمان داریم منظور از اسمانها جهان های دیگه و موجودات دیگه . ویا هفت اسمان ذکر شده یا طبقات دیگه اسمان .. خیلی ریز به موجودات فضایی اشاره شده . پس هم علمی قابل قبول هست وهم دینی . . به زودی تا نهایتا هفت سال دیگه به انسان اثباط میشه ولی درک کردنش سخته یا باورش سخته ولی اگر نمیریم نپیریم .

  9. من نظریه ی هاوکینگ رو قبول دارم ولی درکش نمیکنم چون قابل درک نیست مخصوصا اونجا که میگفت فضایی ها حمله میکنند.چه دلیلی داره که حمله کنن وقتی میتونن با صلح و ارامش در کنار ما زندگی کنن.هاوکینگ بر چه اساسی این حرف هارو زده و منشا این پیش بینی چه چیزی بوده
    اگر تنها راه فرار از این مشکلات فرار به سیاره دیگه ای باشه فقط چند مشکل برطرف میشه ولی جنگ های هسته ای تموم نمیشه.ما با فرار به سیاره دیگه میتونیم مشکل زندگی خودمونو برطرف کنیم اما نمیتونیم ذات جنگ جویی انسان هارودتغییر بدیم

  10. دوستان اینو بدونید که اگر یک روز از پایان دنیا باقی مونده باشه اون روز امام زمان ضهور میکنه و زمین رو نجات میده

  11. خدا رحمتش کنه

  12. همیشه به یاد خدا باشید و هیچ وقت خدا رو انکار نکنید خدا هست هیچ شکی در ان نیست هرچی صلاح خداهه همون اتفاق میفته

  13. بیشتر از همه هوش مصنوعی خطر ناکه

  14. اگه مسلمان هستید برید به اطلاعات اسلامی رجوع کنید که خیلی از همین چیزا رو داره (بیماری و جنگ و قحطی در آخرالزمان) اگرم نه که همین ماکت(ستیون هاوکینگ) رو قبول کنید .
    فرازمینی ها همون اجنه هستند که بعد از جریاناتی خدا اجازه و توانی حمله و امثالهم رو به انسان ها ازشون گرفته…
    به نظرتون این همه کهکشان و منظومه همینطور الکی الکی درست شده ؟ کسایی که میگن بیگ بنگ بوده توضیح بدن اولین ذرات هیدروژن از کجا اومده .
    خیلی چیزا رو نمیشه دید ولی میشه احساس کرد ، مثل جاذبه ، خداهم یکی از همین چیزاس

  15. به کسیایی ک ایشونو قبول دارن برنخوره ولی هیچکس بجز پیغمبر و اماما نمیدونن دنیا کی و به چه صورت دقیقی تموم میشه مثلا همین ک گفته بود ٢٠١٢ دنیا تموم میشه
    آخه مگه الکیه ک یکی بیاد بگه دنیا تموم میشه بعد بیان فیلمشم بسازن بعد هزار تا حرف و چرت و پرت دنبالش باشه بعدم یه عده باورشون بشه آخرشم هیچی نشده خب مشخصه یه عده ک همم میشناسنشون میان به اسم این بنده خدا هزارتا حرف میزنن تا فکرارو ببرن یه سمت دیگه و کارای خودشونو انجام بدن
    اینقدر ساده نباشین بابا یکم فکر درباره این موضوعا بد نیست
    بازم میگم به کسی برنخوره حرفام
    یوقتم فکر نکنین یهو باباتونه و ناراحت بشین از حرفای بنده
    خیلی ریلکس باشین😊

    • اگه دنیا دست شما بود علم پزشکی بطور کامل از بین میرفت چون تنها کسی که میتونست بیماری رو شفا بده امام زاده ها بودن
      شما من رو یاد اعرابی میندازید که به ایران حمله کردن. کتابخونه هارو سوزوندن و گفتن قرآن کتاب کاملیه و بشر بجز قرآن به کتاب دیگه ای احتیاج نداره.
      حسی که شما نسبت به استیون هاوکینگ دارید کشیش ها نسبت به گالیله داشتن
      گفتن یا از نظریه ی چرخش زمین به دور خورشید دست بردار یا زنده زنده در آتش خواهی سوخت
      دلیلشونم این بود که این نظریه با کتاب مقدس همخوانی نداشت
      خوشحالم که امروزه دنیا مثل امثال شما فکر نمیکنه.

      • بیشین بینیم باو
        حرف من اینکه این آقا هر علمی ک داشته علم دونستن چنین اتفاق بزگی رو نداشته الکیم برا من ادا بزرگ اندیشارو در نیار
        منظور حرفم این بوده ک اماما و پیغمبرا علم همچین اتفاقیو فقط داشتن نه ک من تعصب دارم رو پیغبر
        وقتی یذره مغز تو کلت نیست ک بخوای بفهمی منظور طرفتو نظر نده

        • برو کشکت رو بساب فقر فرهنگی
          از مدل حرف زدنت معلومه چه امل مرتجعی هستی دوتا کتاب علمی بخون بعد بیا نظریه بده

      • برادر بزرگوار اینا فقط نظریه هستن نه قطعی و ثابت شده.بعدشم در مورد حمله ی اعراب به ایران اطلاعات دقیق کسب کن اینی که به شما عرضه کردن در مورد حمله ی وحشیانه اعراب کذب و دروغه.چون ایرانیا با آغوش باز از اعراب استقبال کردن .چون از ظلم و ستم پادشاهی ساسانی به ستوه آمده بودن.پس لطف کن برو اسلام پذیری ایرانیان رو بخون.با تشکر

    • امام علی خودش در نهج البلاغه درباره یکی از حاکمانش گفته نمیدونسته که ادم بدیه. اگر امام این توانایی رو داشت این حرف رو نمیزد دوست عزیز.

      • دوست گرامی
        امام خلیفه خدا روی زمینه و علم امام ارادیه ، امام میتونه به خواست خدا هر کاری که تصور نمیکنی انجام بده ، اطلاعاتت رو در مورد دین بالا ببر و هر چی دیگران میگن رو باور نکن
        معمولا کسی که از کتبی حرف میزنه با سند میگه مثلا صفحه فلان ، شاید مورد رو بد فهمبدب

  16. چقد حال میده اگر فضاییا حمله کنن 🙂

  17. شیوع بیماری از همشون محتمل تره
    البته جنگ های هسته ای هم اصلا دور از انتظار نیستن

  18. روحش شاد و یادش گرامى باد

  19. حمله موجودات فضایی دیگه واقعا چرته!
    غیر از انسان موجودی دیگه ای نیست که رگ حمله و جنگ توش بجوشه.

  20. این دانشمند بزرگ تنها راه حل همه این احتمالاتو فرار به یه سیاره دیگه میدونه !!! ⁦⁦:-|⁩ ینی هیچ راه حل دیگه ای وجود ندارهه؟؟؟!!!

    • جناب همیشه مخالف با ایران

      نگران نباش هیچکدومتون عمرتون کفافف نمیکنه اون چیز هارو ببینید خخخخخخخخخ بعدشم اونا در مقابل قطع شدن یارانه ها و وضع فعلی ایران چیزی نیست که فاجعه همین جاست چرا راه دور میرید خخخخخخخخخ و درضمن اون یارو کم داشت اون میگه که گفته های خودش حتمیه ولی هیچ چیزی حتمی نیست ، اینو هیچ کس نمیتونه انکار کنه. اون یارو دانشمنده کلی حرفای مفت قبل مرگش زد که بعد مرگش همه به اون حرفا فکر کنن و اون یارو دانشمنده رو فراموش نکنن . من به جرات میگم هرچیزی تو کل جهان نابود بشه ( حتی میکرو ارگانیزم که شرایط های خیلی سختی رو تحمل میکنن ) نابود میشه بجز انسان واقعا خیلی سرتق هستن انصافا .بارو کنید یا نه همینطوره .

  21. همشون خوراک فیلمای آخرالزمانین
    و حقیقتا امکان پذیر!

  22. اینا همش چرنده .قبل قیامت امام زمان میاد همه رو درست میکنه
    این یارو استیون هم مرده به حرفای مرده مگه میشه اطمینان کرد؟؟

  23. بغیر از شیوع و.یروس بقیه شون واقعا عین حقیقته