نیروی دریایی آمریکا

نگاهی به شناورهای رزمی و غیر رزمی نیروی دریایی آمریکا

نیروی دریایی آمریکا با داشتن حدود 480 شناور (رزمی و غیر رزمی)، 320000 پرسنل و بیش از 3700 هواگرد، با فاصله زیاد بزرگ‌ترین نیروی دریایی از نظر تناژ محسوب می‌شود و تقریبا در تمامی نقاط دنیا در حال فعالیت است.

نیروی دریایی آمریکا که قدمت آن از خود این کشور بیشتر است، در سال 1775 و با عنوان نیروی دریایی قاره‌ای (نیروی دریایی 13 مستعمره نشین آمریکا) تشکیل شد و هم‌اکنون بیش از 400 ناو جنگی در اختیار دارد‌. این نیرو بیش 10 جنگ بزرگ در سرتاسر دنیا را تجربه کرده است.

این ناوگان امروز دارای 16 کلاس مختلف از انواع ناوها شامل ناوهای آبی-خاکی تهاجمی، ناوهای فرماندهی، مین روب‌ها، ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و … است.

ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر فورد

نیروی دریایی آمریکا

ناو هواپیمابر کلاس فورد جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا است و قرار است با ناوهای کلاس نیمیتز جایگزین گردد. این ناو حدود 40 متر طول دارد و می‌تواند 75 هواگرد را حمل کند. قرار بود جنگنده‌های F-35C بخش بزرگی از هواگردهای این ناو را تشکیل دهند، اما تاخیر در توسعه این جنگنده باعث تاخیر در استقرار آن‌ها بر روی این ناو شده است. جرالد فورد از چندین تکنولوژی جدید مانند پرتابگر الکترومغناطیسی است که با پرتابگرهای بخار جایگزین شده. همچنین به عنوان جدیدترین ناو آمریکا ممکن است در آینده تسلیحات جدیدتری مانند سلاح‌های لیزری بر روی آن نصب شود. یک فروند از این ناو وارد خدمت شده، دو فروند دیگر در حال ساخت هستند و دو فروند دیگر نیز سفارش داده شده‌اند.

ناوشکن کلاس زوموالت

نیروی دریایی آمریکا

کلاس زوموالت جدیدترین ناو در خدمت نیروی دریایی آمریکا است و یک ناو جنگی پنهان‌کار چند منظوره است. وظایف اصلی این ناو نبرد سطحی و پشتیبانی آتش دریایی است. همچنین این ناو به موشک‌هایی مجهز خواهد شد که توانایی ضد هواگرد و ضد موشک را نیز به این ناو خواهد بخشید.

ناو تهاجمی آبی-خاکی کلاس آمریکا

نیروی دریایی آمریکا

این ناوها برای جایگزینی با ناوهای آبی-خاکی قدیمی کلاس تاراوا ساخته شدند. بر خلاف سایر ناوها با نقش مشابه، دو فروند اول از این کلاس فاقد عرشه زیرین هستند. کلاس آمریکت چندین نوع هواگرد مانند جنگنده‌های F-35B، جنگنده‌های هریر، هواپیمای V-22 Osprey و بالگرد تهاجمی AH-1Z Viper را حمل می‌کند.

11 ناو از این کلاس ساخته خواهند شد که یکی از آن‌ها در خدمت، دیگر در انتظار آزمایشات دریایی و سومین ناو در دست ساخت است.

ناو کلاس فریدام

نیروی دریایی آمریکا

ناوهای کلاس فریدام یکی از دو نوع ناوی است که کشتی رزمی ساحلی نام دارند.  همانطور که از نامشان پیداست، این ناوها در مناطق نزدیک به ساحل عمل می‌کنند. این ناوها در گذشته به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و از عملکردشان ابراز نارضایتی شده است، اما با تجهیز این ناوها برای انجام چندین ماموریت مختلف، احتمالا در آینده عملکرد راضی کننده‌ای از خود به نمایش بگذارند. این کلاس برای انجام سه نقش مختلف طراحی شده: ضد زیردریایی، پاک‌سازی مین‌های دریایی و مقابله با قایق‌های تندرو. در حال حاضر 5 ناو از این کلاس در وضعیت فعال قرار دارند و 7 ناو دیگر نیز قرار است به این تعداد اضافه شود. مدل بزرگتری از این ناو نیز قرار است به عنوان ناوچه بعدی عربستان تولید شود.

ناو کلاس ایندپندنس

نیروی دریایی آمریکا

این ناو دومین نوع از ناوهای رزمی ساحلی است. مانند دیگر ناو از این نوع، ایندپندنس نیز دارای همین نقش‌ها است. ایندپندنس دارای طراحی trimaran است (سه بدنه متصل به هم). مانند کلاس فریدام، این ناو هم توانایی حمل یک بالگرد MH-60R/S Sea Hawk و یا دو پهپاد MQ-8B Fire Scouts را دارد. در حال حاضر 6 ناو ایندپندس در خدمت نیروی دریایی آمریکا است و 7 فروند دیگر نیز ساخته خواهد شد.

ناو آبی-خاکی کلاس سن آنتونیو

نیروی دریایی آمریکا

ناو کلاس سن آنتونیو، صدها تفنگدار، خودرو و تجهیزات مورد نیاز عملیات‌های آبی-خاکی را در خود جای می‌دهد. این ناو دو هواپیمای MV-22 را نیز برای انجام عملیات‌های هوایی حمل می‌کند. در حال حاضر 11 ناو سن آنتونیو در خدمت نیروی دریایی آمریکا است و فروند دیگر نیز به این نیرو تحویل داده خواهد شد.

ناو آّبی خاکی کلاس ویدبی آیلند

نیروی دریایی آمریکا

ناوهای ویدبی آیلند تفنگداران و خودروهای آن‌ها را برای انجام عملیات‌ها آبی-خاکی منتقل می‌کند. برای رساندن این نیروها به ساحل، ناو ویدبی آیلند چهار هاورکرافت را در خود جای می‌دهد. این کلاس از سال 1985 در خدمت بوده و از ظرفیت حمل 500 نیرو برخوردار است.

ناو آبی-خاکی کلاس هارپرز فری

نیروی دریایی آمریکا

این کلاس مدل بهبود یافته ناوهای ویدبی آیلند است و وظیفه اصلی آن انتقال محموله‌هایی مانند مهمات، قطعات یدکی و تجهیزات پزشکی است. بنابراین تنها دو هاورکرافت را در خود جای داده. با این حال این ناو هنوز مانند ناو ویدبی می‌تواند 500 نیرو را انتقال دهد.

شناورهای گشتی کلاس سایکلون

نیروی دریایی آمریکا

این شناورها توانایی عملیات در مناطق ساحلی را دارند و وظیفه آن‌ها گشت ساحلی، امنیت و نظارت دریای است. وظیفه دیگر آن‌ها پشتیبانی از نیروهای ویژه نیروی دریایی آمریکا (نیوی سیلز) در هنگام عملیات است که به همین منظور تعدادی از آن‌ها در اختیار فرماندهی عملیات ویژه دریایی  قرار دارند. در حال حاضر 13 فروند از این شناور در خلیج فارس فعال هستند و 3 فروند نیز در فلوریدا مستقر شده‌اند.

ناوشکن‌های کلاس آرلی برک

نیروی دریایی آمریکا

ناوشکن‌های کلاس آرلی برک با بیش از 60 فروند ناو فعال، ستون فقرات ناوگان آمریکا را تشکیل می‌دهند. این‌ها ناوهایی چند منظوره با توانایی انجام عملیات‌ها ضد کشتی، ضد هوایی و ضد زیردریایی هستند. هر ناوشکن به یک توپ سینه مارک 45 مجهز است، اما قدرت اصلی آن 96 موشک درون پرتابگرهای عمودی‌اش است. در این پرتابگرها معمولا موشک‌های تاماهاک، استاندارد 2، استاندارد 6 و هارپون قرار می‌گیرند. بیست و پنج فروند از این ناوها نیز به سامانه ضد موشک ایجس مجهز شده‌اند.

ناو تهاجمی آبی-خاکی کلاس واسپ

نیروی دریایی آمریکا

این کلاس ناوی حامل بالگرد است که در عملیات‌های آبی-خاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 1800 تفنگدار به علاوه وسائل انتقال به ساحل و خودروهای زرهی را حمل می‌کند. این ناوها همچنین میزبان جنگنده‌های عمود پرواز هریر و F-35B نیز هستند. هشت ناو از این کلاس در حال حاضر در خدمت نیروی دریایی آمریکا است.

کشتی مین روب کلاس اونجر

نیروی دریایی آمریکا

این ناوها وظیفه پاکسازی آب‌های مهم از مین‌های دریایی را دارند. از این رو فاقد هرگونه تسلیحات سنگین هستند و تنها دو مسلسل کالیبر 50 با خود حمل می‌کنند.

رزمناو کلاس تایکاندروگا

نیروی دریایی آمریکا

تایکاندروگا از سال 1978 در خدمت نیروی دریایی آمریکا بوده و تسلیحات در اختیار این ناو، به آن توانایی انجام نقش‌های ضد کشتی، ضد هوایی و ضد زیردریایی را می‌دهد. وظیفه آن‌ها اسکورت ناوهای هواپیمابر است. این کلاس پس از آرلی برک دومین شناور پر تعداد نیروی دریایی آمریکا هستند و 22 فروند تایکاندروگا در این نیرو فعال است.

ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز

نیروی دریایی آمریکا

اولین ناو از این کلاس در سال 1975 به آب انداخته شد و به تدریج با ناوهای کلاس کیتی هاوک و اینترپرایز جایگزین شدند. از دهه 80 میلادی این ناوها ستون فقرات ناوگان هواپیمابر آمریکا بوده‌اند و 11 فروند از این کلاس در نیروی دریایی آمریکا فعال است. نیمیتز دارای 5000 خدمه است و 85 تا 90 جنگنده را حمل می‌کند. این ناو به سمبل قدرت دریایی آمریکا تبدیل شده و در سرتاسر دنیا در حال انجام ماموریت است.

کشتی فرماندهی کلاس بلو ریج

نیروی دریایی آمریکا

این ناو یک سکوی فرماندهی برای فرماندهان ناوگان‌ها و سایر افسران بلند پایه‌ای است که بر ماموریت‌های بزرگ نظارت دارند. در حال حاضر دو فروند از این ناو در خدمت نیروی دریایی آمریکا هستند: یو اس اس بلو ریج و یو اس اس ویتنی. ناو یو اس اس بلو ریج قدیمی‌ترین ناو عملیاتی نیروی دریایی آمریکا است و حتی در جنگ ویتنام نیز حضور داشته است.

کشتی کانستیتوشن

نیروی دریایی آمریکا

یو اس اس کانستیتوشن قدیمی‌ترین شناور نیروی دریایی آمریکا و قدیمی‌ترین شناور فعال دنیا با قابلیت دریانوردی است. این کشتی دومین فروند از 6 کشتی اول  نیروی دریایی  آمریکا است. به دلیل این که کانستیتوشن در جنگ سال 1812 در مقابل کشتی بریتانیایی اچ ام اس گوریر جنگیده، به آن لقب “دلاور پیر” را داده‌اند. در 58 سال خدمت به عنوان یک شناور رزمی، این کشتی در 3 جنگ حضور داشته، 33 نبرد را با پیروزی پشت سر گذاشته و هرگز شکست نخورده است. این کشتی در حال حاضر به یک موزه تبدیل شده و در بندر بوستون مستقر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. ارتش ایران اینو میخوره اینن که چیزی نیست گنده تر از ایناشم هیچ غلطی نمیکنن

    • خخخ چى میگى سربازان ارتش ایران از بس شکم هاشون گندس که نمى تونن راه برن!!!
      😀

      • بسم ربّ الشهداءوالصّدیقین.باسلام وادب،به هموطنان عزیزمان عرض مختصری داریم،امیدواریم ماراببخشید؛عزیزان گذشته ازنوع تسلیحات نظامی چه موضوعی اولویت اوّل درنبردنظامی به حساب می آید؟!حتماًمیفرماییدجبهه «حقّ علیه باطل»که درست میفرمایید،حال چه کسی پیروزدرنبرده؟خوب،به یقین آنکه ایمان به خداوخداترس حقیقیست واینکه تقوایاحیای خالصی داره،بنابراین چنین فردیاافرادی که طرفداروپیروحقّندپیروزمیدانندچراکه حامی ویاری کنندۂ ایشان خداوندیکتاست.بله همه شماعزیزان درست میفرماییدچراکه مادوستان،برادران یاخواهران شما که درطول سالیان است که درراه خداوندمتعال وفقط برای اوچه برای دفاع ازسرزمین مقدسمان ایران عزیزمان وچه برای دفاع ازحرمین وچه برای دفاع ازایرانی و غیرایرانی مظلوم ومسلمان به عنایت خداوندسبحان به«شهادت»رسیده ایم والان درآسمانها دربرزخ نزدپروردگارمان زنده هستیم وروزی میخوریم،به حقیقت وعده پیروزی درراه خدا هم میبینیم وهم زندگی مینمایبم واین شوخی وبازیچه نبوددوستان عزیز،بندگان خداوهمکیشان گرامی به امیددیدارتان درجایگاه زیبای ابدی،انشاء…ازطرف شهیدان مخصوصاًدفاع مقدس مانندباقری ها،زین الدینی ها،ستاری ها فکوری ها،عزیزان«حججی ها»فراموش نکنیم انشاء…

  2. اینجوری بازم کسی میگه امنیت داریم اگه جنگ شه؟؟

  3. عاشقتتتتتتتتتتتتتم
    🙂
    🙂
    🙂
    😉
    آمریکککککککککا به مولا قسم مثل تک دل پاسور تکى تو دنیا!!!

  4. بازم بگید هیچ غلطی نمیتواند بکند

  5. طول ناوهواپیمابر جرالد آر فورد را اصلاح کنید…و اینکه چرا زیردریایی ها را ننوشتید؟