عکس جدید فضاپیمای کاسینی یکی دیگر از شگفتی‌های کیهان را نمایان کرد

عکس جدید فضاپیمای کاسینی یکی دیگر از شگفتی‌های کیهان را نمایان کرد

عکس جدید فضاپیمای کاسینی که حلقه های زحل را از زاویه‌ای منحصر به فرد نشان می‌دهد، یکی از تازه‌ترین تصاویری است که دانشمندان از ماموریت کاوشگر کاسینی منتشر کرده‌اند.

عکس‌های شگفت‌انگیز زیادی وجود دارند که مربوط به دنیای خارج از جو زمین هستند و عظمت کیهان را از زاویه‌ای مخصوص به ما یادآوری می‌کنند؛ به عنوان مثال تصویر نقطه آبی کمرنگ (Pale Blue Dot) که زمین را از فاصله‌‌ای فوق‌العاده دور، از چشم فضاپیمای وویجر 1 نشان می‌دهد،‌ یکی از معروف‌ترین موارد در میان این تصاویری بوده که از سال 1990 تاکنون بسیار سر و صدا کرده است.

در همین رابطه، به تازگی دانشمندان پروژه فضاپیمای معروف کاسینی (Cassini) ناسا، عکسی را از لحظه‌ای در ماموریت مدارگردی این کاوشگر منتشر کرده‌اند که حلقه های سیاره زحل و قمر شگفت‌انگیز دیونه (Dione) را به نمایش گذاشته است.

کاسینی که برای مدت 13 سال به دور ششمین سیاره منظومه شمسی گردش کرد و اطلاعات فوق‌العاده ارزشمندی را از زحل و قمرهایش به ثبت رساند، در آگوست 2015 برای آخرین بار از نزدیکی قمر دیونه گذشت و عکس موردبحث ما را شکار کرد.

با این وجود دانشمندانی که بر روی داده‌های این کاوشگر کار می‌کنند، با کنار هم گذاشتن داده‌های بصری جمع‌آوری‌شده و همچنین، ویرایش عکس‌های خام دریافتی، به تازگی این تصویر زیبا را منتشر کرده‌اند:

عکس جدید فضاپیمای کاسینی یکی دیگر از شگفتی‌های کیهان را نمایان کرد

دو سال پس از ثبت عکس جدید فضاپیمای کاسینی این ربات معروف به صورت از پیش تعیین شده در اتمسفر سیاره میزبانش فرورفت و از آنجایی که سوختش رو به اتمام بود، برای جلوگیری از برخورد آن با قمرهای زحل به صورت عمدی نابود شد.

عکس جدید فضاپیمای کاسینی قمر دیونه را از نمایی بسیار زیبا نشان داده است

در تصویر منتشرشده که به عنوان باکیفیت‌ترین عکس قمر دیونه شناخته می‌شود و خصوصیات سطحی این جرم آسمانی زیبا را به خوبی به ما نشان می‌دهد، دیونه در جلوی حلقه های زحل قرار گرفته و زاویه دوربین به گونه‌ای است که این حلقه‌های حیرت‌انگیز به صورت خطی فوق‌العاده باریک به نظر می‌رسند.

در حالی که این حلقه‌ها فضایی به طول چندین هزار کیلومتر را گرفته‌اند، قطر آن‌ها در کمترین حالت به 10 متر می‌رسد و وقتی دیونه با قطر 1,123 کیلومتر در جلوی حلقه‌ها قرار می‌گیرد، می‌توان به زیبایی ابعاد این اجرام شگفت‌انگیز را با هم مقایسه کرد.

متخصصان اعلام کرده‌اند که عکس جدید فضاپیمای کاسینی به وسیله دوربین زاویه باز کاوشگر و از فاصله 106,500 کیلومتری قمر دیونه ثبت شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. واقعا چجوری تونستن از همچین مسافتی عکسبرداری کنن ؟ و چجوری پیام ها و تصاویر منتقل میشن به کره زمین؟

  2. اکثر قمرها بسیار شبیه به ماه خودمونن
    و دلیلش هم اصلا مشخص نیست

  3. عکسه خیلی کامپیوتری به نظر میرسه

  4. خیلی هم عالی ممنون بابت خبر های علمی تون

  5. کیهان بیکران ما یه مولوکولم نیستیم توی این جهان

  6. خیلی زیبا بود.
    از ابن اخبار خوب بزار گجت جان