دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو

چه تکنولوژی در پس دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو قرار دارد؟

در این مقاله به واکاوی در سیستم دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو (Huawei P20 Pro)، پرچمدار سال 2018 هواوی خواهیم پرداخت. این گوشی از سه سنسور 40، 20 و 8 مگاپیکسلی برخوردار است، اما چگونه آن‌ها کنار یکدیگر کار می‌کنند؟

هواوی و لایکا تلاش زیادی کرده‌اند تا با همکاری یکدیگر، دوربینی منحصر به فرد را طراحی کنند. بر روی کاغذ، دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو می‌تواند بهترین دوربین موبایلی در بازار باشد؛ گرچه شاید در دنیای واقعی اوضاع متفاوت باشد. ما در این مقاله قصد داریم به واکاوی در تکنولوژی پشت این دوربین‌ها بپدازیم و شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو را بشناسید

دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو

دوربین 40 مگاپیکسلی این گوشی، بزرگ‌ترین نقطه عطف آن است. آن به یک سنسور بزرگ 1/1.7 اینچی مجهز شده است که بزرگ‌ترین در نوع خود است. شما احتمالا فکر می‌کنید که این به معنای پیکسل‌های کوچک است، اما اینگونه نیست. سنسورها از یک فیلتر به نام Quad Bayer برخوردارند، اما در وهله نخست باید بدانید که این فیلتر چیست؟ سنسورهای دوربین دارای پیکسل‌ها هستندف اما آن‌ها متفاوت از پیکسل‌هایی هستند که بر روی صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها فاقد ساب پیکسل‌های RGB یا هر نوع ساب پیکسل دیگری هستند. به جای آن از یک فیلتر رنگی در جلوی هر پیکسل استفاده شده است که معمولا قرمز، سبز یا آبی است. هر پیکسل اطلاعات تنها یکی از این سه رنگ را دریافت می‌کند.

دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو

فیلتر معمولی Bayer شبیه یک تکه موزاییکی است که پیکسل‌های سبز آن به مراتب بیشتر از قرمز یا آبی است، چرا که چشم انسان معمولا به رنگ سبز حساس‌تر است. بنابراین یک دوربین 12 مگاپیکسلی دارای 6 میلیون پیکسل سبز و 3 میلیون پیکسل قرمز و آبی است. هر پیکسل اطلاعات را از دو پیکسل رنگ دیگر مجاور خود دریاف می‌کند. این میزان به اندازه‌ای کافی است که بتواند جزئیات یک عکس را نشان دهد. در آرایش Quad Bayer، چهار پیکسل یک مربع را تشکیل می‌دهند که هم رنگ فیلتر هستند. چیزی شبیه به تصویر زیر هستند:

دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو

هر پیکسل همچنان دارای دو همسایه از رنگ‌های اصلی است، اما آن‌ها به اندازه Bayer معمولی کنار یکدیگر قرار نگرفته‌اند و محاسبه آن‌ها پیچیده است. نتیجه، دریافت کمتر جزئیا نسبت به یک سنسور 40 مگاپیکسلی با فیلتر معمولی Bayer است. هواوی این را تایید نکرده است، اما این تصور ما از عملکرد HDR در دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو است. سنسور تصویر در پی 20 پرو چیزی شبیه به دو سنسور ادغام شده با یکدیگر است. این اجازه می‌دهد هر دو سنسور عکسی از یک شئ وحد، اما با نوردهی متفاوتی را ثبت کنند که می‌تواند از آن یک عکس HDR بسازد.

دیگر گوشی‌ها نیز دو تصویر در یک صحنه می‌گیرند، اما سرعت آن‌ها کم است. زمانبندی به این شکل است:

نوردهی شماره 1 + مقداری زمان پردازش + نوردهی شماره 2

از آنجایی که دوربین هواوی/لایکا بر روی پی 20 پرو هر دو عکس را به صورت شبیه سازی ثبت می‌کند، آن تنها نیازمند مقداری زمان برای دو مورد نوردهی است و مقدار زمان پردازش از بین آن‌ها حذف می‌شود.

دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو

شما بهتر است تنظیم دوربین را به صورت پیشفرض بر روی 10 مگاپیکسل قرار دهید. شما می‌توانید از مزیت‌های HDR لذت ببرید. اما حالت 40 مگاپیکسلی به اندازه‌ی شماره پیکسل‌هایی که دارد، تند و تیز نیست. شاید شما بر این باور باشید که رزولوشن بالاتر می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام زوم روی یک عکس سودمندتر است. این درست است، اما اگر شما به سوژه نزدیک شوید و عکس بگیرید، نیازی به زوم نبوده و کیفیت بیشتری از عکس نیز نمایان خواهد بود. زوم اپتیکال دقیقا همان است.

هواوی پی 20 پرو همچنین دارای یک دوربین 8 مگاپیکسلی تله فوتو نیز هست. این دوربین دارای یک لنز با فاصله کانونی 80 میلی‌متری، در مقایسه با دو دوربین 27 میلی‌متری دیگر است که می‌تواند زوم 3 برابری اپتیکال را به ارمغان بیاورد. از آنجایی که این دوربین تله بعد از دوربین 40 مگاپیکسلی قرار دارد، چشم انداز آن‌ها همپوشانی داشته و به چیپ اجازه می‌دهد تا اطلاعات هر دو دوربین را با یکدیگر ترکیب کرده تا زوم هیبریدی 5 برابری مهیا شود. اگرچه کیفیت به اندازه‌ی زوم اپتیکال نیست، اما همچنان بهتر از گوشی های دیگر است با لنز تله خود زوم 2 برابری را بدون کیفیت بالا ارائه می‌کنند.

اما دوربین سوم که یک سنسور 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید است چه می‌شود؟ این یکی، فاقد فیلتر Bayer است. نیازی به ضبط رنگ نیست، پس نور بیشتری دریافت می‌کند. شما می‌بینید که فیلترها بیاری از نورها را حذف می‌کنند، پس کمتر نیز به پیکسل‌ها تابیده می‌شوند. یک دوربین سیاه و سفید می‌تواند در تاریکی بهتر عمل کند، اما اغلب مردم عکس‌های رنگی می‌خواهند.

دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو

بار دیگر باید گفت که هر دو دوربین 40 مگاپیکسلی و سیاه و سفید این گوشی از فاصله کانونی مشابه 27 میلی‌متری برخوردارند. این بدان معناست که قادر به تهیه عکس‌هایی مشابه هستند تا نه تنها نظیر دوربین‌های تله و 40 مگاپیکسلی عکس‌هایشان همپوشانی داشته باشد،‌ بلکه از چپ، راست، بالا و پایین نیز پرسپکتیو یکسانی را ارائه می‌کنند. این به دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو اجازه می‌دهد تا در مواقعی که شرایط نوری بد بود، دوربین سیاه و سفید از اطلاعات رنگ دوربین 40 مگاپیکسلی استفاده کرده و عکس نهایی شفافی را ثبت کند. ما مطمئن نیستیم سیستم دوربین هواوی در روز نیز از لنز سیاه و سفید استفاده کند؛ امیدواریم رسما خود هواوی اطلاعاتی از این مورد را در اختیار ما قرار دهد.

دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو

علاوه بر این، پی 20 پرو تنها گوشی حال حاضر بازار است که می‌تواند ایسو حداکثری 102.400 را ارائه کند. سونی اخیرا یک نمونه تولیدی اولیه از دوربینی را رونمایی کرده که قادر به انجام این کار است،‌اما در حال حاضر گوشی های اکسپریا ایزو 12.800 را ارائه می‌کنند. بدیهی است که ایزوی بیشتر به معنای نویز بیشتر است. برای عکاسی در شب، شما باید زمان نوردهی را افزایش دهید. خوشبختانه سیستم لرزشگیر مبتنی بر هوش مصنوعی هواوی به شما اجازه می‌دهد تا عکس‌هایی با نوردهی چند لحظه‌ای بگیرید که نتیجه، شگفت انگیز است.

به طور طبیعی هر دو دوربین 40 مگاپیکسلی و تله دارای لرزشگیر اپتیکال تصویر هستند. این تکنولوژی برای وقتی که می‌خواهید زوم انجام دهید بسیار مهم است، زیرا لرزش دستان شما را خنثی می‌کند. هواوی و لایکا همچنین سیستم فوکوس خودکار لیزری این دوربین را نیز بهبود بخشیده‌اند که می‌تواند تا 2.4 متر (دو برابر فوکوس خودکار لیزری دوربین هواوی پی 20) کار کند و به لطف فوکوس خودکار 4D، سوژه‌های شما حتی در حال حرکت نیز تار نباشند. در انتها به خاطر داشته باشید که در اکثر مواقع برای عکاسی از دو سنسور دوربین سه گانه هواوی پی 20 پرو استفاده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. فک کنم دادین گوگل ترنسلیت این متن رو واستون ترجمه کرده!

  2. آره شما از dxo هم بیشتر میفهمی

  3. من دوربینا رو مقایسه کردم اصلا ارزش نداره هواویی

  4. من تو مقایسه با اس 9 دیدم که پی 20 عکاسی در روز از اس 9 بهتره اما بخش فیلم برداری 4K واقعا مقابل اس 9 حرفی برای گفتن نداشت

  5. من تو مقایسه با اس 9 دیدم که پی 20 عکاسی در روز از اس 9 بهتره اما بخش فیلم برداری 4K واقعا مقابل اس 9 حرفی برای نداشت