بارش شهابی لایرید

بارش شهابی لایرید (Lyrid) یکشنبه 2 اردیبهشت 97 آغاز می‌شود

بارش شهابی لایرید (Lyrid) از یکشنبه، 2 اردیبهشت 1397، آغاز می‌شود. این بارش سالانه که همیشه در ماه‌ آوریل اتفاق می‌افتد، در سال 2018 میلادی به اوج خود می‌رسد و به راحتی قابل مشاهده است.

بارش شهابی سالانه لایرید از یکشنبه آینده آغاز می‌شود. کارشناسان حوزه نجوم اعلام کرده‌اند که این بارش سالانه در سال 2018 به اوج خود می‌رسد. بارش شهابی لایرید (Lyrid) هر ساله از 16 تا 25 آوریل قابل مشاهده است. در روز یکشنبه، 2 اردیبهشت 1397، ماه کامل نیست و به همین دلیل به راحتی می‌توان این بارش شهابی زیبا را رصد کرد.

در بارش شهابی لایرید گاهی اوقات تعداد 100 شهاب در طول یک ساعت از آسمان می‌بارد. این بارش شهابی با ذرات گرد و غبار آغاز می‌شود که با سرعت 176 هزار و 385 کیلومتر بر ساعت به اتمسفر زمین برخورد می‌کنند و به دلیل اصطکاک با هوا تبخیر می‌شوند و به این شکل، رگه‌هایی از نور را از خود به جا می‌گذارند.

منشا بارش شهابی لایرید

این شهاب‌ها از صور فلکی Lyra و Harp در نزدیکی ستاره درخشان Vega بیرون می‌آیند، اما در اصل شهاب سنگ‌های لایرید، تکه‌هایی از ستاره دنباله‌دار G1 Taxtcher C/1861 هستند. اولین بارش شهابی سالیانه Lyrid در سال 687 پیش از میلاد مسیح در چین ثبت شده و هر ساله در اواسط ماه آوریل، بقایای این ستاره دنبال دار به جو زمین برخورد می‌کنند و بارش شهابی به وجود می‌آید.

بارش شهابی لایرید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. از توی ایرانم قابل مشاهدس پس