بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

در بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e) جدیدترین گوشی میان رده اندرویدی هواوی را به طور کامل از نظر مشخصات فنی، طراحی ظاهری، عملکرد سخت افزاری، نمونه تصاویر دوربین، امکانات صوتی و قابلیت های نرم افزاری بررسی خواهیم کرد.

هواوی نوا 3 ای کمی قبل از پرچمداران سری پی ۲۰، با نام مدل پی ۲۰ لایت رونمایی شد و حالا این کمپانی چینی آن را تحت برند نوا 3e وارد بازار کشورمان کرده است. جدیدترین میان رده‌ی هواوی در هر سه بخش ظاهر، سخت افزار و نرم افزار، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به معنای واقعی کلمه از بسیاری از گوشی های تکراری که با مشخصات شبیه به هم روانه‌ی بازار می‌شوند، جذاب‌تر است.

بنابراین اگر شما هم قصد دارید که یک گوشی جدید اندرویدی در این رده‌ی قیمتی خریداری کنید، بررسی هواوی نوا 3 ای را از گجت نیوز دنبال کنید تا بعد از آشنایی با نقاط ضعف و قوت آن در میدان عمل، ارزش خرید آن را متوجه شوید و در لیست خرید خود، نام این دیوایس را یادداشت کنید:

فهرست بخش‌های مختلف بررسی هواوی نوا 3 ای

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی هواوی نوا 3 ای دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی گوشی هواوی نوا 3e

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

در اولین بخش از بررسی هواوی نوا 3 ای برایتان لیست مهمترین مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری این گوشی را آماده کرده‌ایم تا بتوانید قبل از مطالعه‌ی بررسی هر بخش، مهمترین امکانات این میان رده‌ی اندرویدی را بر روی کاغذ مشاهده کنید:

  • طول بدنه: ۱۴۸.۶ میلی‌متر (۵.۸۵ اینچ)
    ضخامت: ۷.۴ میلی‌متر (۰.۲۹ اینچ)
    عرض: ۷۱.۲ میلی‌متر (۲.۸۰ اینچ)
  • وزن: ۱۴۵ گرم
  • رنگ‌ها: صورتی، مشکی و آبی
  • جنس بدنه: آلومینیوم، پلاستیک و شیشه
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی تایپ سی (از نوع ریورسیبل) و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: های سیلیکون کایرین ۶۵۹ (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-T830 MP2)
  • فرکانس پردازنده: ۲.۳۶ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۶۴ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه‌ی جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی هواوی نوا 3e، آداپتور شارژر دیواری ۱۰ واتی (۵ ولت/ ۲ آمپر)، کابل یو اس بی تایپ سی، هدفون هواوی با جک ۳.۵ میلی‌متری، سوزن خروج سیم‌کارت (محتویات جعبه با توجه به شماره مدل و بازار مقصد ممکن است متفاوت باشد)
  • امکانات صدا: هواوی هیسن، فناوری صدای سه بعدی، اسپیکر تک کاناله، تکنولوژی حذف نویز با میکروفون اختصاصی
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت بر روی پشت، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، قطب‌نما، شتاب‌سنج، فناوری تشخیص چهره و پخش صدای بلوتوث با پشتیبانی از فناوری aptX
  • ابعاد نمایشگر: ۵.۸۴ اینچ
  • پنل نمایشگر: LTPS IPS LCD (نمایش ۱۶ میلیون رنگ)
  • تراکم پیکسلی: ۴۳۲ پیکسل بر هر اینچ (با نسبت تصویر ۱۸:۹)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ پیکسل (فول اچ دی پلاس)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۸۰.۵ درصد
  • دوربین اصلی: دوربین دوگانه متشکل از سنسورهای ۱۶ و ۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز صحنه
    حالت مخصوص پرتره و امکان تغییر گشودگی دریچه‌ی دیافراگم هنگام عکاسی
    فیلمبرداری تا رزولوشن فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره و لبخند، فوکوس به محض لمس کاربر، عکاسی پانوراما و HDR
  • دوربین سلفی: ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم به میزان f/2.0
    قابلیت‌های دوربین سلفی: عکاسی با حرکت دست، ابزارهای مخصوص زیباسازی
    حالت مخصوص نور کم، جایگزینی پس زمینه به شکل هوشمند، فیلترهای فانتزی واقعیت افزوده
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-پلیمری با پشتیبانی از شارژ سریع (Huawei Quick Charge)
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۸.۰ اوریو و رابط کاربری اختصاصی EMUI 8.0
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، 4G LTE، وای فای 802.11 b/g/n، وای فای دایرکت، هات اسپات و بلوتوث ۴.۲

طراحی

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

ممکن است تصور کنید با برخورداری از یک نمایشگر ۵.۸۴ اینچی، نوا 3e گوشی غول‌پیکری باشد، اما به هیچ وجه اینطور نیست. ۱۴۸.۶ میلی‌متر طول و ۷۱.۲ میلی‌متر عرض علاوه بر حاشیه‌های بسیار کم نمایشگر، باعث شده‌اند که در دست گرفتن گوشی کاملا آسان باشد. ۱۴۵ گرم وزن و گوشه‌های کاملا منحنی نیز میزان خوش‌دست بودن بدنه را افزایش داده‌اند.

همگام با مد رایج این روزها، طراحان نوا 3 ای این گوشی را با سبک طراحی ساندویچی تولید کرده‌اند: دو لایه‌ی شیشه‌ی دو و نیم بعد در جلو و عقب و یک فریم فلزی مات در میان آنها. ابتدا از قسمت پشتی که ویژگی اصلی طراحی این مدل محسوب می‌شود، شروع می‌کنیم. پنل پشتی مدل آبی نوا 3e، از یک لایه فیلم درخشنده با بافت نانو در زیر شیشه‌ تشکیل شده است که هنگام تابش آفتاب، بازتاب‌های منحنی با اشکال و رنگ‌های متنوعی بر روی آن ایجاد می‌شود؛ توناژ رنگی و زوایای این خطوط، با تغییرات نور تغییر می‌کنند و ظاهر متنوعی برای قسمت پشتی در هر لحظه به وجود می‌آورند.

سنسور اثر انگشت این گوشی در وسط پنل پشتی قرار گرفته که به شخصه این محل را بهترین مکان برای قرار گرفتن سنسور اثر انگشت می‌دانم. خوشبختانه درست مشابه دیگر تولیدات هواوی در این چند سال، این سنسور از سرعت بسیار بالایی برخوردار است و از نوع همیشه فعال تولید شده؛ به این معنی که برای باز کردن قفل دستگاه، نیازی به روشن کردن نمایشگر نیست و با قرار گرفتن انگشت شما بر روی صفحه، قفل به طور خودکار باز شده و نمایشگر روشن می‌شود. در ضمن سطح سنسور از سطح بدنه کمی پایین‌تر است و یک قاب فلزی براق که از آلومینیوم گرید هوانوردی برای تولید آن استفاده شده، به دور آن کشیده‌اند تا مقاومت بیشتری در طول زمان داشته باشد.

دوربین‌ دوگانه‌ی نوا 3e ساختاری عمودی دارد و قاب آنها کمی از بدنه بیرون زده است. این موضوع باعث لیز خوردن دیوایس از روی سطوح صیقلی می‌شود، اما میزان آن به حدی زیادی نیست که باعث آزار کاربر هنگام نگه داشتن گوشی در دست شود. لوگوی نقره‌ای‌رنگ هواوی نیز دقیقا در راستای دوربین‌ها و در گوشه‌ی سمت چپ پایین دیده می‌شود.

فریم فلزی که دور تا دور بدنه کشیده شده، رنگی تیره‌تر و سطحی مات دارد که باعث می‌شود گوشی از دستتان لیز نخورد. پورت یو اس بی تایپ سی از نوع ریورسیبل، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و اسپیکر تک کاناله بر روی لبه‌ی پایین، میکروفون دوم بر روی لبه‌ی بالایی، دکمه‌های پاور و تغییر ولوم در لبه‌ی سمت راست و خشاب سیم‌کارت بر روی لبه‌ی سمت چپ قرار گرفته‌اند؛ داخل این خشاب می‌توانید دو سیم‌کارت نانو و یا یک سیم‌کارت نانو به همراه یک کارت حافظه‌ی میکرو اس دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت قرار دهید.

دو نوار پلاستیکی آنتن با رنگ سورمه‌ای بر روی لبه‌های سمت راست و چپ و دو نوار نیز بر روی لبه‌ی پایینی دستگاه تعبیه شده است تا به دلیل فیزیکی نبودن بدنه‌، مشکلی برای آنتن‌دهی به وجود نیاید. همچنین دو شیار بر روی تمام این فریم کشیده شده که ظاهر متفاوتی را نسبت به اکثر گوشی‌های این چنینی، به وجود آورده است.

نمایشگر هواوی نوا 3 ای دارای سبک طراحی ناچ است و یک بریدگی در لبه‌ی بالایی آن به چشم می‌خورد. داخل این بریدگی سنسورهای نور محیطی، تشخیص مجاورت، دوربین سلفی و اسپیکر مکالمه قرار دارد. اگر این سبک طراحی را دوست ندارید، بهتر است کم کم سلیقه‌ی خود را تغییر دهید زیرا این سبک به استایل اصلی اکثر سازندگان موبایل تبدیل شده و تقریبا تمام گوشی‌های جدید قرار است دارای چنین نمایشگری باشند.

نمایشگر

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

مهمترین وجه تمایز نمایشگر نوا 3 ای با رقبا، مساحتی است که این نمایشگر بر روی پنل جلویی اشغال کرده است. به کمک حذف حاشیه‌های مزاحم، این پنل LTPS IPS LCD حدود ۸۰.۵ درصد از مساحت جلوی گوشی را به خود اختصاص داده و این ویژگی هنگام تماشای فیلم و انجام بازی‌ها، بیشترین فضای ممکن را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد. عرض قسمت ناچ یا همان بریدگی بالای صفحه‌ی این مدل حدود ۵۰ درصد کمتر از آیفون ایکس است تا به این ترتیب مقدار آیتم‌ها و آیکون‌هایی که در نوار بالای صفحه امکان نمایش دارند، بیشتر شود.

علاوه بر نرخ کنتراست ۱۵۰۰:۱ به صورت محلی بر روی نمایشگر، یک الگوریتم جدید نیز در مدل نوا 3 ای به کار رفته است که کنتراست تصویر را به شکل هوشمند تنظیم می‌کند تا از نوردهی بیش از حد و کمتر از حداقل حد استاندارد، جلوگیری شود. علاوه بر این، روشنایی نمایشگر نیز از ۳ هزار تا ۱۰ هزار لوکس قابل تغییر است تا مصرف باتری به این شکل قابل کنترل باشد.

نمایشگر ۵.۸۴ اینچی این مدل دارای نسبت تصویر غیر معمول ۱۹ به ۹ و رزولوشن فول اچ دی پلاس (۱۰۸۰ در ۲۲۸۰ پیکسل) است که تراکم پیکسلی ۴۳۲ پیکسل بر هر اینچ را برای آن به ارمغان می‌آورد. این تراکم پیکسلی بسیار بالا و شدت روشنایی مناسب، تصاویر شفافی را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد و نمایشگر نوا 3 ای یکی از بهترین نمونه‌‌های اندرویدی بوده است که بر روی گوشی های میان رده‌ی امسال مشاهده کرده‌ایم.

از دیگر فناوری‌های به کار رفته در این گوشی، قابلیت بهبود رنگ‌های CE است که رنگ‌دهی را بهبود می‌بخشد و باعث طبیعی‌تر شدن تصاویر حاوی پوست چهره و رنگ‌های عمیق‌تر می‌شود. موتور پردازش گرافیک‌های دو بعدی نیز به طور اتوماتیک، جزئیات اطراف لبه‌های تصویر را بهبود می‌دهد تا پرتره‌های طبیعی‌تری نمایش داده شود. علاوه بر اینها، نمایشگر این گوشی از گستره‌ی وسیعی از رنگ‌های NTSC و ۹۶ درصد از گستره‌ی رنگ‌های DCI-P3 پشتیبانی می‌کند.

از خصوصیات پنل IPS این است که با تغییر زاویه، تغییری در رنگ‌ آیتم‌های روی صفحه ایجاد نمی‌شود و خوشبختانه نوا 3e نیز با برخورداری از این قابلیت، می‌تواند صرف نظر از این که از چه زاویه‌ای به نمایشگر نگاه می‌کنید، رنگ‌های زنده و پرجزئیاتی را به نمایش بگذارد. قابلیت Eye Comfort یکی از ویژگی‌های انحصاری نمایشگرهای هواوی است که در این مدل نیز تعبیه شده و شما می‌توانید با فعال کردن آن، در محیط‌های تاریک، آیتم‌های روی نمایشگر را با رنگ‌های گرمتری مشاهده کنید.

این ابزار بیش از ۵۰ درصد از نور آبی مضر صفحه که به چشمان شما فشار وارد می‌کند را حذف می‌کند و همچنین می‌توانید برنامه‌ی زمانی آن را تعیین کنید تا به طور خودکار در برخی ساعات فعال شود.

امکان تنظیم توناژ رنگی نمایشگر از طریق دایره‌ی رنگ‌ها، امکان تغییر رزولوشن از فول اچ دی پلاس به اچ دی پلاس (۱۵۲۰ در ۷۲۰ پیکسل)، حالت رزولوشن هوشمند برای بهینه‌سازی مصرف باتری و حالت فول اسکرین دیسپلی برای نمایش اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که از حالت فول ویو پشتیبانی نمی‌کنند به شکل تمام صفحه، از دیگر گزینه‌هایی هستند که در قسمت تنظیمات نمایشگر می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

دوربین

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

دیگر دوربین‌های دوگانه به یک استاندارد لازم در گوشی های هوشمند تبدیل شده‌اند و هواوی نیز حتی بر روی گوشی های میان‌ رده و اقتصادی خود، این قابلیت را ارائه می‌دهد. نوا 3 ای از دوربین دوگانه متشکل از دو سنسور ۱۶ و ۲ مگاپیکسلی برخوردار است که سنسور اول نقش ثبت جزئیات اصلی تصویر و سنسور دوم، وظیفه‌ی ثبت جزئیات مربوط به عمق میدان برای بهبود کیفیت تصاویر پرتره با افکت بوکه را بر عهده دارد.

گشودگی دیافراگم ۲.۲ برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده است که این موضوع به خصوص هنگام ثبت تصاویر پرتره، به خوبی با تار کردن پس زمینه، فوکوس را بر روی چهره‌‌ی شخص متمرکز می‌کند. هواوی نوا 3 ای از حالت مخصوص پرتره هم برای دوربین اصلی و هم برای دوربین سلفی برخوردار است و با فعال کردن آن، امکان فعال‌سازی افکت بوکه و ابزار زیباسازی خودکار (برای حذف زوائد پوستی و روشن‌تر کردن چهره) قابل استفاده خواهد بود.

به سبب برخورداری از EMUI 8.0، رابط کاربری دوربین این مدل نیز مشابه چند گوشی اخیر هواوی، از سه صفحه تشکیل شده که صفحه‌ی اصلی، نمای سوژه را پیش روی شما قرار می‌دهد و با سوایپ کردن به سمت راست، وارد منوی انتخاب حالت تصویربرداری می‌شوید که می‌توانید گزینه‌هایی نظیر حالت تنظیمات دستی، لنزهای واقعیت افزوده، حالت مخصوص عکاسی در شب، پانورامای سه بعدی، فیلمبرداری با تنظیمات دستی، حالت اچ دی آر، تایم لپس، اسلوموشن و اسکن اسناد را انتخاب کنید.

با رفتن به صفحه‌ی سمت راست نیز می‌توانید به تنظیماتی نظیر رزولوشن دوربین، حالت عکاسی با فرمت RAW، تایمر، کنترل دوربین با صدا، ثبت خودکار با لبخند و خطوط راهنما را فعال کنید. در مجموع رابط کاربری این دیوایس کاملا سرراست است و بعد از فعال کردن هر حالت نیز نام آن پایین صفحه نمایش داده می‌شود که با لمس کردن آیکون ضربدر کنار آن، می‌توانید مجددا به حالت اولیه برگردید.

دوربین نوا 3 ای در اکثر شرایط عملکرد کاملا قابل قبولی از خود نشان داد و توانست جزئیات تصویر را با نسبت یکسانی در تمام کادر به ثبت برساند. اگر نور کافی به سنسورهای دوربین برسد، رنگ‌های زنده و سوژه‌های کاملا شفافی به ثبت خواهد رساند. گستره‌ی دینامیکی (یکسان بودن جزئیات در قسمت‌های سایه و روشن تصاویر) با توجه به رده‌ی قیمتی نوا 3 ای، وضعیت نسبتا خوبی دارد و نمی‌توان آن را عالی دانست.

از دیگر قابلیت‌های انحصاری دوربین این اسمارت فون، می‌توانیم به حالت واید اپرچر برای امکان تغییر نقطه و میزان فوکوس بین سوژه و پس زمینه حتی بعد از عکاسی و حالت Moving Picture برای ثبت یک ویدیوی کوتاه از لحظه‌ی عکاسی اشاره کنیم. همچنین ابزار AR Lens یا همان لنزهای واقعیت افزوده نیز ویژگی جدیدی است که به تازگی به گوشی های هواوی اضافه شده و با فعال کردن آن، می‌توانید افکت‌های واقعیت افزوده‌ای مشابه افکت‌های اسنپ چت را بر روی چهره‌ی افراد قرار دهید.

همچنین در دوربین سلفی، این قابلیت اجازه می‌دهد که به طور خودکار، پس زمینه را حذف کنید و افکت‌های انیمیشنی جذابی را به همراه صدا و حرکت بر روی تصاویر خود قرار دهید. دوربین سلفی نوا ۳ ای از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم ۲.۰ برخوردار است و می‌تواند تصاویر را با گستره‌ی ۷۸ درجه به ثبت برساند. این لنز عریض باعث می‌شود جای دادن تعداد زیادی از افراد، داخل کادر تصویر به راحتی انجام بگیرد.

این دوربین سلفی از قابلیت رتوش سه بعدی برخوردار است که به طور هوشمند با تشخیص چهره‌ی فرد، یک نقشه‌ی سه بعدی از آن می‌سازد و با تنظیم خودکار سایه‌ها و رنگ‌دهی، بهترین و جذاب‌ترین پرتره را از چهره‌ی آن فرد به ثبت می‌رساند. از دیگر قابلیت‌های جالب آن این است که هنگام عکاسی در محیط‌های تاریک، نور ال سی دی به طور خودکار افزایش پیدا می‌‌کند و با قرار گرفتن بر روی یازده توناژ رنگی متفاوت (نسبت به میزان نور محیط و رنگ پوست شخص)، بهترین حالت ممکن برای عکاسی سلفی در تاریکی را فراهم می‌کند.

در بحث فیلمبرداری دوربین این گوشی قادر به ثبت تصاویر فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه است و میزان ثبت جزئیات تصویر توسط آن، قابل قبول است. هرچند که عملکرد سیستم تثبیت خودکار و حذف لرزش‌ها کمی می‌توانست بهتر باشد. در پایان بررسی هواوی نوا 3 ای در بخش دوربین از شما کاربران عزیز گجت نیوز دعوت می‌کنیم که نمونه‌ تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی در شرایط مختلف و از سوژه‌های متفاوت را مشاهده کنید تا عملکرد آن در میدان عمل را ببینید:

باتری و شارژدهی

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

حالا نوبت به بررسی هواوی نوا 3 ای در قسمت باتری و شارژدهی می‌رسد. این گوشی از یک باتری ۳ هزار میلی‌آمپر ساعتی از نوع لیتیوم-پلیمری برخوردار است، اما تفاوت اصلی آن با دیگر میان‌رده‌های اندرویدی، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع است. نوا 3e از فناوری Fast Charge 2.0 هواوی پشتیبانی می‌کند که با رساندن جریان برق با مشخصات ۲ آمپر/۹ولت، ۳۰ درصد مدت زمان لازم برای شارژ شدن دیوایس را کاهش می‌دهد.

با استفاده از این قابلیت، تنها در عرض نیم ساعت می‌توانید ۴۳ درصد ظرفیت باتری دیوایس را پر کنید. یک سیستم امنیتی ۱۵ لایه به طور همیشه فعال -حتی زمانی که در حال تماشای محتوای ویدیویی و یا اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین هستید- بر روی وضعیت باتری و شارژ آن نظارت می‌کند تا از مشکلاتی که ممکن است باعث آتش‌سوزی و خطرات این‌چنینی شود، جلوگیری به عمل بیاید.

پورت یو اس بی تایپ سی تعبیه شده در لبه‌ی پایینی این مدل نیز از نوع ریورسیبل است تا برای اتصال کابل شارژ به آن، نیازی نباشد که کلنجار بروید و از هر دو جهت می‌توانید کابل را وارد پورت کنید. با مصرف متوسط رو به بالا، به راحتی می‌توانید یک روز کامل از این دیوایس استفاده کنید و قطعا نیازی به شارژ مجدد در اواسط روز نخواهید داشت. اما اگر می‌خواهید گوشی مدت بیشتری روشن بماند، دو حالت مخصوص ذخیره‌ی باتری در قسمت تنظیمات وجود دارد که با فعال کردن آنها، تعدادی از قابلیت‌ها و انیمیشن‌های غیر ضروری غیر فعال می‌شوند تا گوشی برای چند ساعت بیشتر روشن بماند.

همچنین یک ابزار مخصوص برای بهینه‌سازی خودکار وضعیت باتری، امکان نمایش مصرف باتری در روزهای گذشته در یک نمودار گرافیکی و نمایش میزان مصرف انرژی توسط هرکدام از اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سرویس‌های پیشفرض به شکل دقیق، از دیگر ابزارهایی هستند که در قسمت تنظیمات باتری به آنها دسترسی خواهید داشت.

 

بنچمارک و قدرت سخت افزاری

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

علیرغم تغییرات گسترده‌ی ظاهری، هواوی نوا 3 ای از مشخصات سخت افزاری تقریبا مشابهی با چند میان رده‌ی اخیر هواوی بهره می‌برد و همچنان هم پردازنده‌ی هشت هسته‌ای کایرین ۶۵۹ با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Mali-T830 MP2، مغز متفکر دستگاه را تشکیل می‌دهند. البته این موضوع به هیچ وجه تاثیر منفی بر روی عملکرد گوشی نگذاشته است و همچنان هم اکثر بازی‌ها و نرم افزارهای گرافیکی و سنگین روز را می‌توانید بدون مشکل خاصی بر روی نوا 3 ای اجرا کنید.

به خصوص با توجه به به‌کارگیری ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و البته بهینه‌سازی‌های هوشمندی که همواره بر روی دستگاه اعمال می‌شود، این سرعت قرار است که تا مدت زیادی در همین سطح باقی بماند. کمپانی سازنده اعلام کرده است که در نوا 3 ای نیز دو قابلیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به طور دائم بر روی نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر از گوشی نظارت می‌کنند تا متوجه شوند که کاربر در بازه‌های زمانی مختلف، از کدام‌یک از قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیوایس بیشتر استفاده می‌کند. با تحلیل نتایج و به دست آوردن این اطلاعات، منابع سخت افزاری نوا 3e به طور هوشمند بر روی آن قسمت خاص متمرکز می‌شوند تا عملکرد روان‌تری به ارمغان بیاید.

همچنین اپلیکیشن Game Suite از ابزارهای جدید اضافه شده به رابط کاربری گوشی های هواوی است که به طور هوشمند، بازی‌ها را تشخیص می‌دهد و آنها را در یک محیط مشخص گردآوری می‌کند. این اپلیکیشن بازی‌ها را در سه حالت مخصوص اجرا می‌کند که انتخاب آنها به تصمیم شما در مصرف انرژی باتری بستگی دارد: Gaming mode: بهبود اجرای بازی‌ها با افزایش مصرف باتری، Smart mode: تعادل بین مصرف باتری و اجرای مناسب بازی‌ها، Power saving mode: کاهش مصرف باتری و عملکرد ضعیف‌تر هنگام اجرای بازی‌ها.

همچنین برای گیمرهای حرفه‌ای موبایل که دلشان نمی‌خواهد هیچ چیزی حواس آنها را از روی بازی پرت کند، یک حالت تحت عنوان Uninterrupted gaming تعبیه شده است که با فعال کردن آن، تمام موارد مزاحم نظیر تماس‌ها، هشدارهای روی صفحه (حتی هشدار کم بودن شارژ باتری) و نوتیفیکیشن‌های دریافتی حذف خواهند شد و بدون به نمایش درآوردن آنها، شما می‌توانید بی‌وقفه و بدون هیچ مزاحمتی تنها بازی کنید.

با وجود این که Huawei nova 3e هنگام اجرای تمام عملکردهای روزمره بدون مشکل خاصی عمل می‌کند و از پس نیازهای کاربران با کاربری‌های سنگین نیز برمی‌آید، اما برای این که دید بهتری نسبت به عملکرد فنی آن در میدان عمل به دست بیاورید، امتیازات بنچمارک آن در مقایسه با رقبا را برایتان در نمودار زیر آماده کرده‌ایم که می‌توانید آنها را مشاهده کنید:

 

صدا و موسیقی

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

نوا 3 ای از ورژن ۴.۰ فناوری هواوی هیسن برخوردار است. این فناوری از مجموعه‌ی منحصر‌به‌فردی از الگوریتم‌های پردازشی تشکیل شده که هنگام تماشای موسیقی و پخش صدا، تغییرات گسترده‌ای را برای بهینه‌سازی آن اعمال می‌کنند. مهمترین قابلیت این مجموعه، امکان پخش صدای سه بعدی است که به شکل انحصاری در گوشی های هواوی وجود دارد.

بعد از این که یک هدفون یا هدست سیمی را به دیوایس وصل کردید، می‌توانید با فعال کردن حالت پخش صدای سه بعدی در نرم افزار موزیک پلیر، نوع فضایی که موسیقی از آن به گوش شما می‌رسد را تعیین کنید. سه حالت معمولی، جلو و واید برای شما در دسترس است که با انتخاب حالت واید، موزیک از فضایی دورتر و به شکل فراگیر پخش می‌شود تا حسی مشابه قرار گرفتن در فضای کنسرت را تجربه کنید.

همچنین هواوی هیسن به شما اجازه می‌دهد که نوع هدست (رو گوشی، تو گوشی و …) را به طور دقیق انتخاب کنید تا پروفایل صدا برای آن نوع هدفون بهینه‌سازی شود. یک اکولایزر اختصاصی نیز وجود دارد که کاربران متخصصی که خودشان می‌خواهند مشخصه‌های صدا را تنظیم کنند، بتوانند از آن بهره ببرند. در مجموع شدت صدای نوا 3e راضی‌کننده است و اسپیکر تک کاناله‌ی آن علیرغم این‌ که نمی‌تواند وضوحی در حد پرچمداران صدا نظیر وی ۳۰ ال جی را ارائه نماید، اما در بین گوشی‌ های میان رده، گزینه‌ی مقبولی محسوب می‌شود.

نرم افزار پیشفرض موزیک پلیر این دیوایس نیز طراحی خلوتی متشکل از چند کاشی مربعی دارد که کاور موسیقی در حال پخش، در بالای آن به نمایش درمی‌آید. با رفتن به لیست موزیک‌ها، می‌توانید آنها را از طریق تب‌های بالای منو، بر حسب نام، نام خواننده، نام آلبوم و یا فولدرها دسته‌بندی کنید. همچنین در تنظیمات این نرم افزار می‌توانید به طور هوشمند به جست‌وجوی موسیقی‌های خودتان بپردازید و بر اساس تایم موسیقی، نتایج را فیلتر کنید.

پشتیبانی از فناوری aptX نیز از دیگر قابلیت‌های صوتی nova 3e است که هنگام پخش صدا از یک دیوایس بلوتوث، باعث می‌شود که کمترین میزان تاخیر و بالاترین میزان وضوح صدا را نسبت به استانداردهای دیگر تجربه کنید. همچنین تکنولوژی دوال بلوتوث نیز اجازه می‌دهد که علاوه بر هدفون بلوتوث یا هر وسیله‌ی بلوتوث دیگری، یک دیوایس دیگر را نیز به این گوشی متصل کنید و به طور مثال با اتصال همزمان هدفون و دستبند هوشمند خود، همزمان از چند ابزار به طور بی‌سیم بهره ببرید.

سیستم عامل و رابط کاربری

بررسی هواوی نوا 3 ای (Huawei nova 3e)

در حالی که هنوز حتی بسیاری از پرچمداران گران‌قیمت سایر برندها نیز نتوانسته‌اند سیستم عامل جدید گوگل را دریافت کنند، نوا 3 ای به طور پیشفرض به ورژن ۸.۰ اندروید اوریو گوگل مجهز شده است که این نسخه در کنار رابط کاربری EMUI 8.0 انحصاری هواوی، این اسمارت فون را به یکی از به‌روزترین دیوایس‌ها از نظر قابلیت‌های نرم افزاری تبدیل کرده است.

رابط کاربری از همان صفحه‌ی اول تا آخرین گزینه‌ی تنظیمات، خلوت و مدرن است و طراحی آیکون‌ها همگی با الهام از سبک طراحی مینیمال انجام گرفته است و در این ورژن سعی شده تا اکثر موارد زائد حذف شود. ناوبری در محیط کاربری با استفاده از منوی مجازی پایین صفحه انجام می‌گیرد که البته نحوه‌ی چینش دکمه‌‌های این قسمت و حتی تعداد آنها را خودتان می‌توانید به طور دلخواه تغییر دهید؛ با سوایپ کردن بر روی این نوار نیز کل صفحه در ابعادی کوچکتر به نمایش درمی‌آید تا کار کردن با یک دست، به آسانی ممکن شود.

همچنین یک روش دیگر نیز استفاده از داک مجازی روی صفحه است که یک دکمه‌ی دایره‌ای شکل را در اختیارتان قرار می‌دهد و با انجام عملکردهای مختلف نظیر لمس کوتاه، لمس طولانی و سوایپ کردن به جهت‌های مختلف، کارهای مختلفی با استفاده از آن انجام دهید و تنها با همین یک دکمه، بین تمام محیط‌‌ها جابه‌جا شوید.

قابلیت App Twin برای لاگین کردن در دو اپلیکیشن (مثلا دو اکانت متفاوت در یک شبکه‌ی اجتماعی)، قابلیت اسکرین شات گرفتن با کشیدن سه انگشت بر روی صفحه، قابلیت برقراری تماس با بلند کردن و نزدیک کردن تلفن به گوش، قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار دیوایس بر اساس برنامه‌ی زمانی تعیین شده، اپلیکیشن مخصوص برای تغییر تم و ظاهر رابط کاربری، قابلیت انتقال آسان اطلاعات به یک گوشی هواوی یا هر گوشی اندروید و آی او اس دیگر (گزینه‌های مخصوصی برای انتقال سریع در هر حالت وجود دارد)، گزینه‌ی مخصوص بکاپ‌گیری اطلاعات ذخیره شده بر روی دیوایس، امکان انتخاب اپلیکیشن پرداخت مشخص برای انجام پرداخت‌های الکترونیکی از طریق ان اف سی، امکان ویرایش ابزارهای داخل نوتیفیکیشن سنتر و اضافه یا حذف کردن میان‌برها، نرم افزار فون منیجر برای مدیریت و بهینه‌سازی خودکار گوشی در یک محیط واحد، ابزار فون کلون برای انتقال کامل اطلاعات از یک گوشی قدیمی به مدل جدید، امکان نمایش لیست اپلیکیشن‌ها به شکل عمودی و قابلیت Huawei Beam برای ارسال اطلاعات و فایل از طریق ان اف سی نیز از دیگر ویژگی‌های مهم رابط کاربری این دیوایس محسوب می‌شود.

همچنین قابلیت باز کردن قفل گوشی از طریق تشخیص چهره، جدیدترین قابلیتی است که به ویژگی‌های نرم افزاری نوا 3 ای اضافه شده است. با فعال کردن این فناوری، از دوربین سلفی برای تشخیص چهره‌ی کاربر استفاده می‌شود و راستش را بخواهید، دقت و سرعت این قابلیت در ابتدا ما را شگفت‌زده کرد. با وجود این که تشخیص چهره تماما به شکل نرم افزاری و بدون استفاده از سنسور خاصی انجام می‌گیرد، اما عملکرد این قابلیت واقعا قابل قبول است و در کسری از ثانیه (۸۰۰ هزارم ثانیه طبق اعلام سازنده) پس از روشن کردن نمایشگر، چهره را تشخیص داده و قفل صفحه باز می‌شود. البته همانطور که گفتیم، سنسور مادون قرمز برای این قابلیت در نوا 3 ای وجود ندارد و بنابراین در محیط‌های کاملا تاریک، نباید از آن انتظار عمل کردن داشته باشید.

در ضمن همانطور که هواوی اعلام کرده است، این قابلیت هنگام بسته بودن چشم‌های شما عمل نمی‌کند تا هنگام خواب بودن شما، کسی از این ویژگی برای نفوذ به گوشی سو استفاده نکند. در ضمن طبق ادعای کمپانی سازنده، الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای این ابزار در نظر گرفته شده است تا بتواند چهره‌ی واقعی را نسبت به عکس و فیلم تشخیص دهد و دیگران نتوانند از این موضوع برای باز کردن قفل گوشی بهره ببرند.

 

مزایا و معایب

مزایا

  • پشتیبانی از شارژ سریع
  • حذف حاشیه‌های نمایشگر و تراکم پیکسلی مناسب
  • طراحی بسیار زیبا خصوصا برای مدل آبی‌رنگ
  • ارزش خرید بالا (نسبت قیمت به امکانات)
  • خوش‌دست بودن گوشی و حمل آسان
  • مجهز بودن به اندروید ۸ اوریو
  • برخورداری از پورت یو اس بی تایپ سی
  • فناوری تشخیص چهره
  • اثر انگشت بسیار سریع

معایب

  • عدم برخورداری از مقاومت در برابر نفوذ آب
  • کیفیت نه چندان مناسب هدفون داخل جعبه

جمع بندی

در پایان بررسی هواوی نوا 3 ای حالا نوبت به جمع‌بندی تمام بخش‌های بالا می‌رسد. در دوره‌ای که هر ماه و شاید هر هفته شاهد تعداد زیادی از گوشی های تکراری با قابلیت‌های نه چندان جذاب هستیم، نوا 3e گوشی جدیدی است که هم در بحث ظاهر و هم در بخش عملکرد فنی می‌تواند شما را راضی کند. در لیست مشخصات این گوشی آیتم‌های متعددی وجود دارد که بتواند شما را برای خرید آن قانع کند؛ چه به به‌روز بودن نرم افزاری و اندروید ۸ و فناوری تشخیص چهره اهمیت دهید و چه به عملکرد فنی مناسب و سریع و دوربینی با انواع ابزارهای کاربردی.

بنابراین اگر به دنبال یک میان رده‌ی خوش‌قیمت اندرویدی هستید که ظاهر متفاوتی با دیگر رقبا‌ی هم‌رده دارد، نمایشگری بدون حاشیه با سبک طراحی ناچ داشته باشد، جدیدترین ورژن اندروید بهره ببرد و ارزش خرید آن نیز بالا باشد، هواوی نوا 3 ای گزینه‌ای است که قطعا ما یادداشت کردن نام آن را در لیست خریدتان پیشنهاد می‌کنیم.

در پایان مطلب از دفتر هواوی در ایران که گوشی هواوی نوا 3 ای را برای بررسی اختصاصی در اختیار گجت نیوز قرار داده است، تشکر می‌کنیم. مدل دو سیم‌کارت این محصول با ظرفیت داخلی ۶۴ گیگابایت و گارانتی رسمی، با قیمتی در حدود ۱ میلیون تومان تا ۱ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

امتیاز گجت نیوز

loading…!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. اطلاعات جامعی دادید. متشکر .

  2. سلام بببخشید

    این ویژگی گرافیکی در موزیک پلیر رو چجوری باید فعال کرد؟؟(همینطور که خودتون در عکس زدید اهنگ سیروان خسروی و امید حاجیلی داره پخش میشه)این ویزگی گرافیکی چطور باید فعالش کرد همینکه وقتی موزیک پخش میشه اون کاور موزیک شروع به حرکات انیمشنی و گرافیکی میکنه؟؟

  3. سلام بببخشید

    این ویژگی گرافیکی در موزیک پلیر رو چجوری باید فعال کرد؟؟(همینطور که خودتون در عکس زدید اهنگ سیروان خسروی و امید حاجیلی داره پخش میشه)این ویزگی کرافیکی چطور باید فعالش کرد؟؟

  4. مشکل گوشی های هواوی این هندزوریشونه اصلا خوشم نمیاد

  5. دمتون گرم خسته نباشید
    گوشیه خوب و معقولی هست اما با این قیمت دلار …..

  6. یکی از بهترین و با ارزش ترین گوشی های اقتصادیه امساله

  7. تنهاخوبیش اینه که خوشگله وگرنه از لحاظ فنی که داغونه

  8. فقط میتونم بگم خسته نباشید
    مشخصه زحمت زیادی برا این مطلب کشیده شده

  9. بررسی کامل و جامعی بود همونطور که از گجت نیوز انتظار میرفت

  10. خیلی چشمم رو گرفته این موبایل
    بررسی کاملی بود مثل همیشه