گوگل موتور رندر صفحات اينترنتي Blink را جایگزین WebKit در کروم مي کند

گوگل در وبلاگ پروژه کرومیوم خود اعلام کرده است که دیگر از موتور WebKit استفاده نخواهد کرد و در عوض از موتور Blink که بر پایه WebKit نوشته شده است بهره خواهد گرفت. علت این تصمیم گوگل به خاطر نحوه پردازش صفحات وب توسط مرورگر این شرکت است، به نحوی که کروم را قادر می‌سازد تا در هنگام به وجود آمدن خطا و یا خرابی در یک صفحه، باقی تب‌ها بتوانند به کار خود ادامه دهند که به نظر WebKit دیگر قادر به پشتیبانی از این خواسته گوگل نیست.

حالا این شرکت با کپی کردن این محصول متن باز و بهره‌گیری از آن، موتور مورد نظر خود را ارائه خواهد کرد که ابتدا بر روی پروژه کرومیوم تاثیر خواهد گذاشت و سپس به عنوان موتور مرورگر کروم استفاده خواهد شد. در دنیای برنامه نویسی به این عمل گوگل اصطلاحا Fork کردن گفته می‌شود.

با احتساب بلینک حالا وب دارای موتورهای بیشتری خواهد بود که تعدادشان به ۴ خواهد رسید البته اگر موتورهای ریز و درشتی که بر اساس آن‌ها نوشته شده‌اند را در نظر نگیریم. این موضوع مطمئنا در روند کاری کاربران تاثیری نخواهد داشت و آن‌ها به مانند سابق می‌توانند از مرور صفحات وب لذت ببرند اما این برنامه‌نویسان وب هستند که باید خود را با یک موتور دیگر نیز وفق دهند که شاید چندان کار جذابی نباشد. گوگل در وبلاگ کرومیوم به این موضوع نیز اشاره کرده و تصمیم به تغییر و ایجاد یک موتور جدید را بسیار سخت خوانده است. در عین حال این شرکت عقیده دارد که در طولانی مدت این موضوع باعث بهبود بخشیدن به "سلامت وب" خواهد شد. این‌ها همه در حالی است که سامسونگ و بنیاد موزیلا نیز به دنبال ارائه موتور جدیدی به نام Servo هستند. در واقع موتورهای قدیمی به نوعی در حال پوست اندازی هستند و حالا باید منتظر نسل جدیدی از موتورهای تفسیر کننده وب باشیم.

شرکت اپل در سال ۲۰۰۱ موتور وب‌کیت را به طور مستقل بر اساس KHTML ساخت و در سال ۲۰۰۵ نیز آن را به عنوان یک پروژه متن باز ارائه کرد. مرورگرهای سافاری و کروم بر اساس این موتور نوشته شده‌اند و در یکماه اخیر شرکت Opera نیز اعلام کرد که موتور خود را به وب‌کیت تغییر خواهد داد و حالا با اعلام گوگل، این شرکت نیز به دنبال موتور Blink خواهد رفت.

گوگل به خوبی می‌داند که در این راه تنها نیست و شرکت اوپرا را نیز در کنار خود دارد. هر چند که اوپرا سهم بسیار کمی را در زمینه دسکتاپ تحمل می‌کند اما در زمینه موبایل تاثیر به سزایی دارد. بسیاری از سایت‌های طراحی شده برای موبایل تنها خود را در مقابل وب‌کیت مسئول می‌دانستند و برای این مرورگرها طراحی می‌شدند چرا که ۴۰ درصد سهم بازار موبایل در اختیار موتور وب‌کیت است. حالا طراحان و توسعه‌دهندگان موبایل باید تغییرات کوچکی را در راستای عملکرد بهتر برای موتور تازه معرفی شده گوگل اعمال کنند. در واقع گرفته شدن این تصمیم توسط دو شرکت ارائه دهنده مرورگر موبایل که از قضا سهم بسیاری نیز در اختیار دارند باعث سوق داده شدن ناخود‌آگاه دیگران به سوی بلینک است و چه بسا مروگرهای دیگر موبایل نیز این موتور را به طور پیش‌فرض برای خود انتخاب و در توسعه آن سهیم شوند.

گوگل به غیر از اینکه بلینک یک پروژه متن باز خواهد بود نکته خاص دیگری را اضافه نکرده است و هم‌چنین زمان مشخصی را برای ارائه نهایی این موتور در مرورگر کروم اعلام نکرده است. در نتیجه فعلا از تغییرات در وب خبری نخواهد بود.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*