قرص ضد بارداری شکل و عملکرد مغز مصرف‌کننده را تغییر می‌دهد!

آیا قرص ضد بارداری عملکرد مغز مصرف‌کننده را تغییر می‌دهد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استروئید مصنوعی موجود در قرص ضد بارداری زنان آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بی‌خطر نبوده و باعث تغییر شکل و اختلال کارایی مغز مصرف‌کننده می‌شود!

استفاده از قرص ضد بارداری برای جلوگیری از آبستن شدن در میان زنان جوامع گوناگون کاربرد زیادی دارد و به عنوان یکی از روش‌های موثر و پراستفاده شناخته می‌شود؛ در همین رابطه پژوهش دانشمندان نشان می‌دهد که داروهای ضد بارداری زنان که به صورت مصنوعی استروئید به بدن مصرف‌کننده وارد می‌کنند، ممکن است باعث کوچک‌تر شدن قسمت‌هایی از مغز شده و تا حدی عملکرد این بخش‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهند.

تاثیرات مغزی قرص ضد بارداری

در سال 2015 عصب شناسان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا با اسکن مغز 90 داوطلب زن مشاهده کردند که دو بخش کلیدی از مغز مصرف‌کنندگان قرص های ضد بارداری در میان این افراد، به نسبت بقیه کوچک‌تر است؛ این بخش‌ها در متعادل کردن احساسات، فرآیند تصمیم‌گیری و پروسه پاداش و پاسخ نقشی کلیدی دارند.

نیکول پیترسون (Nicole Petersen)، سرپرست این تحقیق گفته است که کوچک شدن بخش‌های موردنظر از مرکز سیستم عصبی مصرف‌کنندگان می‌تواند دلیل بروز احساسات منفی و مضطرب و یا افسرده شدن برخی زنان پس از مصرف قرص ضد باروری باشد، ولی هنوز نمی‌توان به صورت صد درصدی این ارتباط را تایید کرد.

البته در این پژوهش تعداد کمی از زنان را مورد بررسی قرار گرفتند، اما نتایج گزارش شده چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسند، چرا که پیش از این هم بررسی‌ها نشان داده بود که مصرف چنین قرص‌هایی می‌تواند بر روی علاقه فرد به شریک جنسی خود تاثیر بگذارد و سایز تخمدان زنان را به نصف برساند.

در سال 2010 دانشمندان اتریشی نشان دادند که استفاده از قرص ضد بارداری باعث تغییر شکل قسمت‌هایی از مغز که به یادگیری، حافظه و کنترل احساسات مربوط هستند، می‌شود و برخلاف پژوهش سال 2015، این محققان ادعا کردند که ضخامت قسمت‌های موردنظر در مغز بیشتر شده است.

قرص ضد بارداری شکل و عملکرد مغز مصرف‌کننده را تغییر می‌دهد!

با این تفاسیر در مطالعات انجام‌شده توسط دانشمندان آمریکایی مشخص نشده بود که آیا استفاده یا عدم استفاده از قرص‌ها در یک داوطلب خاص باعث تغییرات مغزی شده و از طرف دیگر، دانشمندان دائمی و یا موقتی بودن آثار مصرف داروهای ضد بارداری را هم بررسی نکردند؛ همانطور که اشاره شد محققان در مقاله خود اظهار کردند که ارتباط دادن تغییرات رفتاری با تغییر سایز در مغز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و مستقیم و یا غیرمستقیم بودن رابطه مصرف قرص ضد بارداری با آثار مشاهده‌شده هم باید مشخص شود.

با این وجود برخی متخصصان می‌گویند که در حال حاضر نیازی به نگرانی جدی در مورد این داروها وجود ندارد و اگر کوچک و یا بزرگ شدن بخش‌هایی از مغز به دلیل استفاده از قرص‌ها صحت داشته باشد، هنوز نمی‌توان تایید کرد که این اتفاق خطرناک است.

البته عصب شناسان و دانشمندان بسیاری مانند کریگ کینزی (Craig Kinsey) از دانشگاه ریچموند آمریکا هم هستند که کوچک‌ترین تغییر ابعادی در مغز به واسطه وارد شدن مواد شیمیایی ضد باروری به بدن را نگران‌کننده می‌دانند و معتقدند که در کنار نیاز به انجام تحقیقات بسیار گسترده، مصرف‌کنندگان هم باید تا حد ممکن در مورد آثار زیست شناسی و عصب شناسی داروهای مورداستفاده خود اطلاعات کسب کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اصلا چرا جلوگیری کنید بچه بیارید تا جمعیت مسلمونا زیاد شه شما خجالت نمیکشید

  2. بنظر من که ضررشم خیلی زیاد نیست ولی خب طبیعی بهتره

  3. من شندیم که عوراض خیلی زیادی داره