صوت و تصویر فراگیر

وزیر ارتباطات با انحصار صدا و سیما در پخش صوت و تصویر فراگیر مخالفت کرد

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با مصوبه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعطای مسئولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صدا سیما، مخالفت کرد.

پس از تصویب ماده‌ی چهار طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تاریخ یکشنبه 2 اردیبهشت 1397، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار متنی در اکانت توییتر خود، با طرح مجلس برای اعطای مسئولیت صدور مجوز و مقرارت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صدا و سیما مخالفت کرد. این طرح باعث می‌شود تا انحصار پخش فراگیر صوت و تصویر در انحصار صدا و سیما باشد.

وزیر ارتباطات در جدیدترین توییت خود در خصوص این مصوبه نوشت:

ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر ، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

سیده فاطمه ذوالقدر، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه اظهار کرد که بر اساس مصوبه‌ی اخیر کمیسیون، پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در انحصار سازمان صدا و سیما است و مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا بر عهده‌ی سازمان صدا و سیما خواهد بود. بنابراین هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی الزاما بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود می‌شود.

این مصوبه شامل فضای مجازی نمی‌شود

وی در مصاحبه‌ی دیگری افزود این مصوبه شامل فضای مجازی نمی‌شود. ماده‌ی 2 طرح خطی مشی اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما که مربوط به فضای مجازی است مسکوت مانده تا در کمیته مربوط به هنر و رسانه بررسی شود.

همچنین آذری جهرمی در مورد علت مخالفت خود با انحصار صدا و سیما گفت صدا و سیما اعتقاد دارد به دلیل آن که پخش تلویزیونی (برادکست) بر اساس قانون اساسی به صورت انحصاری در اختیار این سازمان است، در فضای مجازی (برادبند) نیز باید این ظرفیت برای آن‌ها فراهم باشد. در واقع هرگونه پخش صوتی و تصویری در فضای مجازی باید تحت مدیریت و تحت نظارت و مقررات این سازمان انجام شود. وی افزود:

در مورد عبارت صوت و تصویر فراگیر اشاره شده در طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی مجلس، اگر ناظر به تلویزیون باشد، به دلیل الزامات قانونی خدشه‌ای به آن وارد نیست، اما اکنون مدیران صدا و سیما تفسیری فراتر نسبت به این موضوع دارند و حتی نسبت به فعالان بخش خصوصی فعال در این عرصه نیز شکایت‌هایی را مطرح می‌کنند. مدیران صدا و سیما، برنامه‌های ویدیویی درخواستی ضبط شده (VOD) را نیز شامل این مساله می‌دانند، در صورتی که بین تلویزیون اینترنتی (IPTV) و برنامه‌های ویدیوی درخواستی ضبط شده تفاوت وجود دارد و محتواهای کاربرمحور نیز به طور کامل از بحث VOD و IPTV متفاوت است.

برداشت اشتباه صدا و سیما از صوت و تصویر فراگیر

به گفته آذری جهرمی، برداشت صدا و سیما از لفظ صوت و تصویر فراگیر آن است که محتواهای کاربرمحور (UGC)، برنامه‌های ویدیویی درخواستی ضبط شده (VOD) و تلویزیون اینترنتی (IPTV) به همراه کانال‌های رسانه‌ای بالای 5 هزار عضو نیز جزو صوت و تصویر فراگیر است و باید تحت نظر آن‌ها باشد. در حالی که دیدگاه وزارت ارتباطات این است که این انحصار فقط باید به همان بحث تلویزیون اینترنتی محدود باشد.

صوت و تصویر فراگیر

وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد که صدا و سیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی‌گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به طور یکجا در اختیار بگیرد و حتی بر اساس همین رویه، قرارداد بسته و با برگزاری مزایده، پنج پیمانکار را انتخاب کرده است. صدا و سیما به فعالان عرصه صوت و تصویر اعلام کرده که باید علاوه بر ضمانت‌نامه‌ها و تعهداتی به سازمان، 50 درصد از کل درآمدهایشان را نیز به این سازمان بدهند. آذری جهرمی در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود خاطرنشان کرد که این مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس باعث ایجاد تصدی‌گری و رقابت حاکمیت با بخش خصوصی می‌شود که خلاف قانون سیاست‌های کلی اصل 44 است. همچنین این طرح برای فعالان بخش خصوصی هزینه‌بر خواهد بود و بازار آن‌ها را کوچک می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازهم، ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، توییت دیگری را منتشر کرد که در آن نوشت:

نقدی که قبلا هم در جمع مدیران صدا و سیما مطرح کرده بودم در رسانه‌ها با عنوان افشاگری تیتر شد. اختلاف‌های کارشناسی در خصوص مرز مسئولیت‌های این حوزه با دو قطبی‌سازی حل نمی‌شود. هرچند ICT در محتوا مسئول نیست، اما در سکوهای نرم افزاری با حل اختلاف برای رشد شبکه ملی اطلاعات گام برمی‌داریم.