کندی تلگرام

اختلال و کندی تلگرام در لود تصاویر، ویدیوها و فایل ها (6 اردیبهشت 97)

از ساعاتی پیش، اختلال و کندی تلگرام در لود تصاویر، ویدیوها و فایل ها از سراسر کشور گزارش شده و اکثر کاربران پیام رسان تلگرام در ایران با این مشکل مواجه هستند؛ هرچند که افت سرعت تلگرام با لغو مجوز استقرار سرورهای CDN این پیام رسان در ایران قابل پیشبینی بود.

در پی اعلام لغو مجوز  استقرار سرورهای CDN تلگرام در ایران، افت سرعت شدید تلگرام، امروز 6 اردیبشت 97 در نقاط بسیاری از کشور مشاهده شده و کاربران زیادی با اختلال در استفاده از این پیام رسان مواجه هستند.

علت اختلال و کندی تلگرام

روز گذشته، شورای عالی فضای مجازی مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران را لغو و باطل اعلام کرد و حالا به نظر می‌رسد تاثیر این تصمیم رفته رفته باعث اختلال و کندی تلگرام و افت سرعت شدید این پیام رسان در کشورمان شده است.

سال گذشته بود که طبق توافق مقامات کشور و مسئولین پیام رسان تلگرام، شبکه توزیع و انتقال محتوا یا CDN تلگرام به ایران منتقل گردید و پس از آن، کیفیت دسترسی به اطلاعات این پیام رسان در ایران بسیار مطلوب شد و به نظر می‌رسید تلگرام دیگر در کشورمان ماندگار شده باشد. اما وقوع اغتشاشات دی ماه 97 که به واسطه تحریک برخی از کانال های تلگرامی در کشور به وجود آمد، ابعاد جدیدی از این پیام رسان را برای مسئولین کشور روشن نمود و بسیاری از آنها را متقاعد به فیلتر این پیام رسان در ایران کرد و در نهایت این پیام رسان برای مدتی در کشور فیلتر شد تا نا آرامی ها فروکش کرد. هرچند که دیگر زنگ خطر آسیب های تلگرام برای مسئولین به صدا در آمده بود و پس از آن ماجرا تا به امروز، تلاش های بسیاری برای فیلتر این پیام رسان در کشور صورت گرفته که البته هنوز منجر به مسدودسازی آن در ایران نشده اما عزم جدی نظام برای مقابله با آسیب های این پیام رسان به کشور برای همه روشن گردیده است.

حالا در آخرین اقدام برای مقابله با این پیام رسان، مجوز استقرار سرورهای CDN تلگرام در ایران لغو شده و همین امر موجب اختلال و کندی تلگرام در لود تصاویر، ویدیوها و فایل ها در ایران شده است. مدیران تلگرام هنوز هیچ واکنشی به این اقدام نشان نداده و فعلا مشخص نیست که سرنوشت این پیام رسان در ایران چه خواهد شد.

اگر شما هم در دسترسی به تلگرام با افت سرعت و اختلال مواجه هستید، لطفا با ذکر نام شهر و نام سرویس دهنده اینترنت خود در بخش نظرات، ما و سایر کاربران گجت نیوز را از این موضوع مطلع سازید.