امواج مغزی کارمندان

چینی‌ها با «فناوری نظارت عاطفی» امواج مغزی کارمندان خود را مانیتور می‌کنند!

مدیران چینی با استفاده از فناوری نظارت عاطفی، روی امواج مغزی کارمندان خود برای افزایش بهره‌وری نظارت می‌کنند. این تکنولوژی که توسط “State Grid Zhejiang Electric Power” توسعه پیدا کرده است، هم‌اکنون در بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطابق با جدیدترین گزارش‌ها، مدیران در حال مانیتور امواج مغزی کارمندان در کارخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و ارتش چین هستند. این فناوری با قرار دادن سنسورهای بی سیم در کلاه‌های کارمندان و ترکیب آن با الگوریتم‌های هوش مصنوعی کار می‌کند تا به واسطه آن بتوان حوادث مربوط به خشم، اضطراب یا ناراحتی در محیط کاری را کشف کرد. کارفرمایان با نظارت روی امواج مغزی کارمندان ، جریان کاری را با انجام کارهای مختلفی همچون جابجایی کارمندان و استراحت دادن به آنها، به منظور افزایش بهره‌وری و منفعت تغییر می‌دهند.

مطابق با گفتگوی یکی از مقامات مسئول کمپانی “State Grid Zhejiang Electric Power” با روزنامه “South China Morning Post”، سود این کمپانی که در شهر شرقی هانگژو واقع شده، از زمان معرفی این فناوری در سال 2014، 315 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

چن جینگژو (Cheng Jingzhou)، مسئولی که روی برنامه این شرکت نظارت دارد، گفت «شکی در مورد تاثیرات این [فناوری] نیست» و داده‌های مغز به شرکتی با 40 هزار کارمند کمک می‌کند با استانداردهای بالاتری کار کنند.

مطابق با روزنامه “SCMP”، بیشتر از 12 کسب و کار و ارتش چین از برنامه متفاوت توسعه پیدا کرده توسط پروژه نظارت مغز “Neuro Cap” که بودجه آن توسط دولت تامین می‌شود، استفاده می‌کنند. به علاوه، دانشگاه نینگبو نیز در این پروژه همکاری دارد.

امواج مغزی کارمندان

آیا مانیتور امواج مغزی کارمندان به معنی خواندن ذهن آنها است؟

جین جیا (Jin Jia)، یکی از اساتید علوم مغزی دانشگاه نینگبو به “South China Morning Post” گفت «آنها فکر کردند ما می‌توانیم ذهن‌شان را بخوانیم. در ابتدا، همین موضوع باعث ناراحتی و مقاومت آنها شده بود. پس از گذشت زمان و استفاده از دستگاه، آنها تمام روز هنگام کار از آن استفاده می‌کردند.»

Jia همچنین گفت که امواج مغزی کارمندان می‌تواند برای مدیران به منظور فرستادن آنها به خانه کافی باشد. «زمانی که سیستم هشداری را صادر می‌کند، مدیر از کارمند می‌خواهد که یک روز محل کار را برای استراحت ترک کرده و یا آن را در پستی کمتر حیاتی قرار می‌دهد. برخی مشاغل به تمرکز بالا نیاز دارند. هیچ جایی برای خطا وجود ندارد.»

یک نوع دیگر از این سنسور که توسط کمپانی فعال در حوزه فناوری “Deayea” ساخته شده است، در کلاه راننده‌های قطارهای خطوط پرسرعت راه‌آهن بین پکن و شانگهای استفاده می‌شود. این سنسور حتی می‌تواند زمانی که راننده به خواب فرو می‌رود، زنگ خطر را فعال کند.

استفاده گسترده از این فناوری یک مرحله جدید در سیستم نظارتی چین را نشان می‌دهد، خصوصا حالا که دولت روی سیستم تشخیص چهره و محدود کردن اینترنت بیش از پیش تمرکز دارد. هنوز مشخص نیست که آیا تمام افرادی که به واسطه این تکنولوژی تحت کنترل هستند، از نظارت روی خود خبر دارند یا نه. با این حال اگر آنها از موضوع اطلاع داشته باشند، قوانین حریم خصوصی چین بعید است کمکی به آنها کند.

عدم وجود قوانین محکم در زمینه حریم شخصی و جمعیت بالای چین سبب پیشرفت قابل توجه این کشور در زمینه هوش مصنوعی شده است. مطابق با گزارشی از “CB Insights”، پتنت‌های ثبت‌شده توسط چین در زمینه هوش مصنوعی، پنج برابر بیشتر از تعداد ثبت‌شده توسط دولت آمریکا است.