فیلتر تلگرام

فیلتر تلگرام قطعی شد؛ به دستور مقام قضایی تلگرام در ایران فیلتر می‌شود

فیلتر تلگرام بعد از کش و قوس‌های فراوان و انتشار اخبار ضد و نقیض درباره آن از ابتدای سال، سر انجام قطعی شد. فیلترینگ تلگرام با توجه به دستور قضایی دادستانی تهران اتفاق می‌افتد. بر اساس قانون، از دهم اردیبهشت باید فیلتر تلگرام اجرایی شود.

انتشار اخبار پیرامون فیلتر پیام رسان تلگرام از ابتدای سال جاری بیشتر شد و در نهایت به جایی رسید که امروز شاهد صدور حکم قطعی دادستانی تهران درباره مسدودسازی تلگرام بودیم. در ادامه متنی که از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران درباره فیلتر تلگرام صادر شده است را می‌خوانیم.

فیلتر تلگرام اجرایی شد

طبق این متن، فیلتر تلگرام از آنجایی وارد فاز اجرایی شد که شکایات متعددی علیه این پیام رسان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران صورت گرفته است. افراد و نهادهای مختلفی به دفعات تقاضای جلوگیری از فعالیت شبکه اجتماعی تلگرام را به دادستانی تهران تسلیم کرده‌اند.

از طرفی دیگر، ضابطان و سایر نهادهای ذی‌ربط از مدت‌ها قبل، درخواستی مبنی بر برخورد قانونی با فعالیت بدون ضابطه تلگرام داشته‌اند. به عقیده آن‌ها، تلگرام به صورتی غیر قابل کنترل و بدون رعایت هیچ قانونی در کشور ما فعالیتی گسترده‌ دارد.

تلگرام

بر اساس متن صادر شده پیرامون فیلتر تلگرام در ایران توسط دادستانی تهران، این پیام رسان به وسیله سرمایه‌گذاری خارجی، بدون در نظر گرفتن قوانین کشور ایران به شیوه‌ای غیر قانونی و بدون ضابطه مشغول فعالیت بوده و به همین جهت بستری ناامن به منظور فعالیت آسوده گروه‌های تروریستی فراهم کرده است. از جمله اقداماتی که از طریق این پیام رسان سامان‌دهی شدند می‌توان به عملیات گروهک داعش در مجلس شورای اسلامی و همچنین حرم امام اشاره کرد که سبب شهید شدن 17 نفر و زخمی شدن ده‌ها فرد دیگر شد.

طبق این متن، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش حساسیت‌ها و داغ شدن بحث فیلتر تلگرام، اغتشاشات دی ماه سال 96 بوده است. این اغتشاشات که در سراسر ایران صورت گرفت، عملا از طریق پیام رسان تلگرام مدیریت می‌شد و طی آن علاوه بر خسارت رسیدن به اموال عمومی و خصوصی، تعداد زیادی کشته و زخمی شدند.

به گفته دادستانی تهران، تلگرام از مد‌ت‌ها قبل تبدیل به بستری برای انجام گستره‌ای از جرائم شده است، به طوری که همه روزه پرونده‌های قضایی زیادی مرتبط با مشکلات پدید آمده در تلگرام تشکیل می‌شود.

فیلتر تلگرام

سرورهای تلگرام در خارج از ایران قرار دارند. از طرفی این شرکت تاکنون هیچ همکاری با مقامات ایرانی مخصوصا ضابطان دادگستری به منظور پاک‌سازی تلگرام از رفتارهای خلاف قانون انجام نداده است، به همین دلیل روز به روز بدون این که پرونده‌های شکایت قبلی کار به جایی ببرند، به تعدادشان افزوده می‌شود. اجرای عدالت در کشور و رسیدگی به شکایت‌های متعدد مردم اکنون تبدیل به مشکلی جدی شده است.

مسئول‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مدت‌ها قبل برای جلب توجه مدیران این شبکه اجتماعی به منظور همکاری و تبعیت از قوانین ایران تلاش زیادی کرده‌اند، اما آن‌ها راه به جایی نبرده و فعالیت بدون قانون و بدون چهارچوب این پلتفرم همراه با کارشکنی‌های متعدد، راهی به جز فیلتر تلگرام باقی نگذاشته است. این پیام رسان امنیت و آسایش کلی جامعه را به خطر انداخته است.

از طرفی دیگر، تلگرام تصمیم دارد علاوه بر فعالیت به همین شیوه به صورت غیر قانونی، در حوزه اقتصادی نیز وارد شده و با طراحی یک ارز رمزنگاری شده، قوانین و مقررات پولی و بانکی ایران را نیز زیر پا بگذارد. به این ترتیب روز به روز به بی‌قید و بندی تلگرام و عدم رعایت قوانین ایران توسط آن افزوده می‌شود.

پول دیجیتالی تلگرام

طبق نظر کارشناسان حوزه اقتصاد، از آنجایی که ارزهای رمزنگاری شده هیچ‌گونه پشتوانه‌ای ندارند، عرضه شده پول الکترونیکی تلگرام بر بستر این شبکه اجتماعی دارای کاربر زیاد، طی مدت زمانی بسیار کوتاه میلیاردها دلار به اقتصاد کشور ضرر وارد کرده و سرمایه‌ مردم را از چنگشان خارج می‌کند.

دلایل قضایی فیلتر تلگرام

بر اساس گفته‌های دادستانی تهران، یکی از اصلی‌ترین دلایل فیلتر تلگرام تبدیل شدن آن به بستری به منظور ارتکاب جرائم مختلف است. اما چه دسته‌ از جرائمی در تلگرام صورت می‌گیرند؟

  • ایجاد اخلال در وحدت ملی کشور و به وجود آوردن اختلاف بین اقشار مختلف جامعه از طریق مطرح کردن مسائل نژادپرستی و قومی و همچنین تحریک کردن و اغوای مردم نسبت به ایجاد شورش
  • جمع‌آوری اطلاعات مردم و در دسترس بودن اطلاعات میلیون‌ها ایرانی برای بیگانگان که امکان جاسوسی توسط دشمنان را فراهم می‌کند
  • انتشار و توزیع محتواهای مستهجن و مخالف با عفت عمومی که به گسترش فساد و فحشا در جامعه منجر شده است
  • تبلیغ گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران
  • اهانت به اشخاص مختلف
  • اهانت به مقدسات اسلامی و تبلیغ گسترده به نفع فرقه‌های منحرف و مخالف اسلام
  • توزیع مطالب کذب و تشویش کردن اذعان عمومی که به آسایش عمومی لطمه زیادی وارد کرده است
  • قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر و دیگر انواع کالاهای غیر مجاز به شیوه‌ای آسان
  • اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت آسوده گروه‌های تروریستی به منظور طرح‌ریزی برنامه‌های شوم خود
  • کلاهبرداری و همچنین نقض کردن مالکیت معنوی

با توجه به دلایل مطرح شده که به اجرایی شدن موضوع فیلتر تلگرام منجر شده است، همه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت مخصوصا شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای تلفن همراه می‌بایست از روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه، نسبت به فیلتر تلگرام و مسدود کردن کامل دسترسی به وب سایت و اپلیکیشن‌ تلگرام در پلتفرم‌های مختلف اقدام کنند.

یکی از تاکیدها، تلاش برای مسدودسازی به نحوی است که دسترسی به تلگرام به هیچ وجه و حتی با استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی و نظایر آن امکان‌پذیر نباشد. طبق قوانین، تخلف از دستور صادر شده جرم محسوب شده و تعقیب کیفری خواهد داشت.

به‌روزرسانی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

36 دیدگاه

  1. سایفون چرا کار نمیکنه

  2. باید گند زد به کشوری که دغدغه مسئولینش فقط یه پیام رسانه …

  3. پرندگان در قفس پرواز را نوعی بیماری میبینند

  4. خدا آدمهای بد رو از زمین حذف کنه تا یه نفسی ما هم بکشیم . اینجاست که میگن وقتی آتش توی جنگل بیفته تر و خشک با هم می سوزه . ما که خوبش بودیم و فقط داشتیم با خانواده که خارج از کشور زندگی می کردن چت می کردیم و عضو هیچ کانالی هم نبودیم و هیچ کانالی توی لیست مان نبود یعنی تمام کسانی که توی لیستم بود فقط 3 نفر بود که اونا هم فقط برادرانم بودن که خارج از کشور زندگی می کردن . یعنی تلگرامم را باز می کردم فقط 3 نفر بود و بس و فقط با اونا چت می کردم اونم فقط حرفهایی خانوادگی و بس . نه سیاسی حرف می زدیم و نه …. فقط حرف های مثل حالت چه طور است ، کجایی ، چی کار می کنی . ولی خدا لعنت کنه اونایی را که آمدن از تلگرام سواستفاده کردن و باعث ناامنی و … در کشور شدن . خدا لعنت کنه اونایی را که بلد نیستن از هیچ چیز درست استفاده کنند و باعث میشه بقیه هم چوب اونا را بخورن . یکی دیگه گناه می کند ما باید چوبش را بخوریم ، یکی دیگه آب رو ول می گذارد تا هدر برود ما باید تشنه بمانیم . خدا ما رو به راه راست هدایت کند که فکر نکنم کسی به راه راست هدایت شود .

  5. واقعا متاسفم برای یک حکومت که از یک پیامرسان می ترسه به قیمت بی کار کردم میلیون ها نفر
    اقای روجانی شما ازما چوونا سواستفاده کردی رای اوردی وفتی قدرت کاری نداری که انجام بدی چرا قول میدی

  6. خب فیلترشکنا رو اماده کردیم ما.

  7. این مقام غذایی اصلا سوادی هم داره؟؟

  8. من نمیفهمم چرا ملت چشم و گوششون رو بستن! والا منم از خیلی چیزا راضی نیستم ولی قرار نیست چون اینا بد کشور رو اداره می‌کنن، دیگه هر چی میگن یا هر کاری میکنن اشتباه باشه
    تلگرام داره ایران رو میبلعه، کجا دیدید یه پیام رسان این همه پهنای باند رو بگیره؟ همینجوری بی قانون داره فعالیت میکنه

  9. از فردا مردم ( مخصوصا جوونا) میان روی گوشیشون فیلتر شکن نصب می کنن برای رفع فیلتر تلگرام ( که رفع فیلتر هر سایت غیر اخلاقی و … به دنبالشه) بعد میرن تو هر سایتی که دلشون بخواد و …. لطفا تو هر چیزیشون افراط دارن از سانسور کردن فیلما تا فیلتر کردن انواع و اقسام سایت ها و … بی هیچ دلیل قانع کننده ای

  10. وزیر من وزیریه که دستش روی دکمه فیلترینگ نمیره

    با سپاس

  11. تلگرامو فیلتر کردید همه مشکلات ملت حل شد؟؟؟؟

  12. الان فقط کسایی از فیلتر تلگرام ناراحتن که منافع خودشون و ارباب هاشون به خطر افتاده!!!
    هرچه بی خانوادگی ، فساد و فحشاس توی این تلگرام کثیف شکل میگیره . تبدیل شده به محل فروش مواد و مبادله دختران بی حیا و عکس های مستهجن ، اینجا سرزمینی نیست از این کثافت کاریا توش انجام بشه، اینا پاکن مردم و آب و خاکش

    ما به امنیت سروش ایمان داریم چون کشور و دولت و حکومت خودمون اون ساخته پس لبیک بگید و بریم سروش تا از این بی بند و باری راحت بشیم ، آخر الزمان نزدیک است

    ما اجازه نخواهیم داد تلگرام رفع فیلتر بشود

  13. به نظر من بریم صحفه تویت پاول تویت بارانش کنیم و در اینستا هم واسه نسخه بدون فیلتر برای ایران هرچه زودتر باید اینکارو کنیم وقتی نسخه بدونه فیلتر بیاد دیگه این همه مسولین درگیر مجارا نمیشن مثه یه بازنده میشینن دیگه کاری به تلگرام ندارن

  14. روسیه نتونتست شما هم نمیتونید

    اینقدر به شعور ملت توهین نکنید
    فقط وعده دروغ میدید

  15. به سلامتی اینبار مثله اینکه راسته!
    حالا ببینیم کی برنده میشه ایران یا تلگرام برای دور زنی فیلتر..

  16. اونایی که رای دادن اصلا حق اعتراض ندارن
    ماهم که از قدیم گفتن تر و خشک باهم میسوزن

    هردم از این باغ بری میرسد / نغزتر از نغزتری میرسد
    دشمنی دانا که پی جان بود / بهتر از آن دوست که نادان بود

  17. هه واقعا خنده داره
    من یک ماه هستش شبو روز زحمت میکشم کانالمو ببرم بالا
    الانم که این طوری
    تلگرام هم ضد فیلتر میکنه نکنه
    هم پیام رسان داخلی نمیریم
    اخه درجا خفت میکنن مواد فروشو

  18. فعلا روسیه نتونسته خخخ اگه تونستن فیلتر کنن

  19. …اااااا چه قدر تعجب کردیم!!!!!!!

    (38 مدل فیلتر شکن دانلود کرده را به 53 مدل افزایش میدهد)

  20. چند روز دیگه روحانی : غلط میکنند تلگرام را فیلتر کنند تلگرام فیلتر نخواهد شد

  21. آغاز و بکارگیری میلیون ها ایرانی از بهترین فیلترشکنای دنیا . دیگه هم میشه یوتیوب رو باز کرد هم تماس صوتی تلگرامو . من که کلکسیون بهترین فیلترشکنارو دارم . اونی که بره سروش جاسوسی رو نصب کنه خائن به کل ملت واقعی ایرانه چون معلومه برادران موافق فیلتر تلگرام هستن نه مردم واقعی ایران .
    لطفا منتشر کن

  22. و اما ده سال بعد ……تصمیمگیری در مورد فیلتر تلگرام همچنان ادامه دارد

  23. پس حرفای رئیس جمهور مثل همیشه شعاری بیش نبود ممنون از این همه خدمات به ملت ایران

    • عزیزم ریس جمهور تا یه حدی دستش بازه، حسن روحانی در اصل رییس قوه مجریه هست، یعنی بهش دستور میدن و اون اجرا میکنه

      • پس رییس جمهور نباید بگه دست وزیر رو دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. اگه اختیار ندارد نباید قول بده اگه اختیار نداره پس ما ها هم نباید رای بدهیم چون قدرت تو رییس جمهور نیست