تلگرام ایکس

آیا تلگرام ایکس غیر قابل فیلتر است؟

تلگرام ایکس (Telegram X) نسخه‌ای جدید با ویژگی‌های نسبتا متفاوت از پیام رسان تلگرام است. اما آیا تلگرام X غیر قابل فیلتر است و همان پیام رسانی است که پاول دوروف وعده غیر قابل فیلتر بودنش را به کاربران داد؟

اپلیکیشن پیام رسان تلگرام از محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران برخوردار است و در ایران نیز به پیام رسان اصلی بیشتر مردم تبدیل شده است. مدتی پیش یک نسخه جدید از این پیام رسان با نام تلگرام ایکس معرفی و ارائه شد که رابط کاربری متفاوت و روان‌تر و سرعت بالاتری دارد. سرعت بالاتر و رابط کاربری بهینه‌تر از مهم‌ترین مزایای این اپلیکیشن در مقابل تلگرام معمولی است، اما سوالی که در زمان معرفی تلگرام X پیش آمد، این بود که چرا این ویژگی‌های نه چندان بزرگ در قالب همان نسخه عادی تلگرام گنجانده نشده و دلیل معرفی یک اپلیکیشن جداگانه چه بوده است؟

اهداف مهم پاول دوروف برای تلگرام ایکس

از همان ابتدای معرفی تلگرام ایکس، گفته می‌شد که این اپلیکیشن یک پروژه امتحانی از تلگرام است و پاول دوروف برنامه‌های مهم‌تری برای آن دارد. مدیر تلگرام از مدت‌ها پیش وعده داده بود که می‌خواهد تلگرام را با استفاده از فناوری بلاک چین (Blockchain) غیر قابل فیلتر کند. پلتفرمی که پاول دوروف در صدد توسعه‌ی آن است TON یا شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) نام دارد و اکنون گفته می‌شود این پلتفرم و این ویژگی غیر قابل فیلتر شدن تنها در نسخه تلگرام ایکس فعال خواهد شد.

بلاک چین در واقع یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد و تراکنش‌های دیجیتالی است که توسط اجزای تشکیل دهنده شبکه به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنی که دیگر خبری از یک پایگاه داده منحصربه‌فرد و متمرکز شده نیست و می‌توان گفت اطلاعات شبکه در اختیار تک تک کاربران قرار می‌گیرد. به همین دلیل در صورت راه‌اندازی بستر تلگرام بر پایه بلاک چین، با قطع ارتباط بین کاربر و سرور، این اپلیکیشن از کار نمی‌افتد.

تلگرام ایکس

بسیاری از کارشناسان می‌گویند که تلگرام X ابزار استفاده از TON خواهد بود و با انتشار یک به‌روزرسانی، بستر شبکه باز تلگرام و غیر قابل فیلتر شدن بر روی آن پیاده سازی می‌شود. این در حالی است که دولت روسیه از مدتی پیش در تلاش است تا تلگرام را فیلتر کند، اما پاول دوروف با انتشار یک آپدیت جدید برای کاربران روسی توانسته فیلترینگ را در این کشور دور بزند. حالا بعید نیست با توجه به قطعی شدن فیلترینگ تلگرام در ایران، به زودی این آپدیت برای کاربران کشور ما نیز ارائه شود.

در نهایت فعلا باید منتظر بمانیم و ببینیم سرنوشت تلگرام در ایران چه می‌شود؟ آیا تلگرام ایکس غیر قابل فیلتر است و مدیر تلگرام تمام برنامه‌های خود را بر روی آن پیاده می‌کند یا مسئولان ایرانی می‌توانند کاری که فعلا دولت روسیه نتوانسته را انجام دهند و پاول دوروف و تلگرام را شکست دهند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

26 دیدگاه

  1. این احمقا فک کردن کی هستن چن نفر دزدو بی خانواده نشستن واسه یه ملت تصمیم میگیرن منکه حالم ازهمشون بهم میخوره

  2. این احمقا فک کردن کی هستن چن نفر دزدو بی خانواده نشستن واسه یه ملت تصمیم میگیرن منکه حالم ازهمشون بهم میخوره امیدوارم یه جا برن به درک

  3. خدا کنه زودتر ابدیتش بیاد

  4. این دورف چرا حرفی نمیزنه

  5. یه جک بگم بخندید .. پیام رسان سروش حامی امنیت اطلاعات کاربران

    • همه چیزو به مسخره بگیرید

    • داداش من خیلی واضح هست، وقتی یه پیام رسان داره خدمات رایگان ارائه میده و پول نمیگره معلومه که باید از یه جای دیگه درامد کسب بکنه و اون درامد از فروش اطلاعات من و شما به سرویس های اطلاعاتی و شرکت های تبلیغاتی و….. به دست میاد.
      پ ن: اگه قرار هست از اطلاعات من استفاده بشه، ترجیح میدم که تو کشور خودم استفاده بشه تا اینکه سرویس جاسوسی انگلیس و اسرائیل و امریکا استفاده بکنه.
      سوئ استفاده از اطلاعات کاربران فیس بوک و تویتر هم که تازه گندش دراومد.

      • دوست عزیز اطلاعات من به درد هیچ کشور خارجی نمیخوره و کلشو رو هم نیم دلار هم نمیخرن، اما حتی یه جوک ساده که واس دوستم میفرستم، ممکنه یه سوژه خوب واس برادران سروش باشه که بریزم و بگیرن

  6. تلگرم اگه قرار باشه زد فیلتر بشه 100% نسخه معمولیش اول میشه تا تلگرام ایکس که هنوز کاربری نصب نکرده به اونصورت..

  7. تلگرام x بدون پراکسی و فیلتر شکن کار میکنه
    سایتتون هم بدون پروکسی لود نمیشه

  8. در روز جهانی کارگر صد هزار شغل تلگرامی را در معرض تهدید و تعطیلی قرار دادند تا بار دیگر اثبات کنند که در اشتغال برای مردم هستند

    باید به این سیاست های غلط گریست

  9. اینکه یکی مثل رییس جمهور بیاد بگه فیلتر نکنید، کام مردم رو تلخ نکنید یا … درست شبیه این هست که یه شهردار بیاد بگه آقا این چه وضعه خیابون های شهر هست ، تا کی نظافت شهر نباید رعایت بشه، چرا خیابون ها آسفالت نمیشه و ….داداش من مگه خیابون ها رو کی باید آسفالت بکنه یا نظافت شهر وظیفه کی هست؟ خوب خود رییس جمهور رییس شورای عالی امنیت ملی هست و مسئولیت های زیادی داره. یه کاری بکنه. یا نه اگه مراجع قانونی تشخیص میدن که این پیام رسان برخلاف امنیت ملی هست،خوب رییس جهور ثابت بکنه که نیست ولی اگه واقعا این پیام رسان داره از اطلاعات ما سوئ استفاده میکنه و خلاف امنیت ملی هست چرا باید رییس جمهور یه درخواست برخلاف امنیت ملی داشته باشه.

  10. جالبه همه از مشکلاتی مث بیکاری و عدم رونق اقتصادی صحبت میکنن و تعامل با دنیایی که شیتان (شیطان) پرست نیس صحبت میکنند و نمیدونن که نصف شبکات اجتماعی تو خود شبه جزیره کره ژاپن و حتی همون برزیل فیلتر هستند.
    و نکته دیگه اینه که حیفه اخه یه چنتا بچه نخبه ایرانی برن سر کار و شغل ایجاد کنن واقعا حیفه

  11. برای 40سال سیاست های اشتباه و عمر نسل قبل و بعد من که به نابودی داره کشیده میشه
    باید از مردم عذر خواهی شود.
    چرا چرا چرا ما نباید الویت اول سیاست مدار هامون متمدن شدن همگام با تمام دنیا مثل ژاپن و یا کره و یا هند و یا برزیل باشه ایا مردم های این کشور ها همه شیتان پرست هستن یا فرهنگ و دین و اصالت ندارن که همگام با کل دنیا دارن پشرفت میکنن. اسایش رفاه و امیت پایدار حق هر انسانی هست. چرا حق انتخواب باید یا بد باشه یا بدتر

  12. در کشوری هستیم که حرف یک رئیس جمهور اعتباری نداره