فیلتر شدن تلگرام

واکنش وزیر ارتباطات به فیلتر شدن تلگرام در ایران

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صفحه شخصی خود در توییتر به فیلتر شدن تلگرام واکنش نشان داد که در ادامه، متن آن را مشاهده می‌کنید. تلگرام از ساعات اولیه امروز 11 اردیبهشت 97 در ایران فیلتر شده است.

عصر روز گذشته (دوشنبه 10 اردیبهشت 1397)، دادستانی تهران طی حکمی دستور فیلتر شدن تلگرام را صادر کرد. طبق این حکم که از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران صادر شده، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصا شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای تلفن همراه و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف هستند از تاریخ 10 اردیبهشت 1397 نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام کنند. اعمال مسدودسازی باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم افزاری، اعم از فیلترشکن و نظایر آن، در کشور قابل دسترس نباشد. تخلف از اجرای این دستور مستوجب تعقیب کیفری خواهد بود.

پس از صدور این حکم و از حوالی ساعت 1 و 20 دقیقه بامداد سه شنبه 11 اردیبهشت 1397، فیلتر شدن تلگرام آغاز شد و این اپلیکیشن بر روی تمامی اپراتورهای تلفن همراه و برای برخی کاربران بر روی اینترنت ثابت مسدود شد. امروز صبح، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به فیلتر شدن تلگرام واکنش نشان داد و توییتی را منتشر کرد که متن آن را مشاهده می‌کنید:

توییت آذری جهرمی در مورد فیلتر شدن تلگرام

1. دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف ناپذیر است؛ هر چند استفاده از یک نرم افزار متوقف شود، نرم افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات مجددا فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است.

2. فناوری به خودی خود، نه مجرم است، نه مفسد و نه منحرف؛ این بشر است که با استفاده نادرست از آن، جرم یا فساد در فضای زندگی مجازی را ترویج می‌کند. چندان که در فضای واقعی نیز چنین می‌کند که امری است گریزناپذیر و علی حده.

3. توسعه فناوری نیز پیوسته و توقف ناپذیر است، چرا که مکث در این مسیر پر جذب و جوش لایتناهی، آن هم در روزگار سرعت تکنولوژی، بس سخت و مستصعب است و خود تحریمی از دنیای نوین عقب ماندگی را به دنبال خواهد داشت.

4. سیاست‌گذاری برای رسانه‌های نوین و به رسمیت شناختن آن‌ها در جهت پاسداشت حقوق شهروندان، نیازمند اقدامی عاجل است که تعارض کشور با شبکه‌های اجتماعی را کاهش و باعث وحدت عمومی و مانع سلب اعتماد خواهد شد.

5. در این میان نباید از عدم وجود استانداردی جهانی برای حفظ حاکمیت کشورها در نرم افزارهای فضای مجازی گذشت. این تعارضی است که برای اکثر کشورها وجود دارد. زمانی که مقررات کشورها محترم شمرده نشود، عکس‌العمل حاکمیت‌ها امری غیر طبیعی و غیر معقول نمی‌نماید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

22 دیدگاه

  1. الان مشخص میشه بین این همه بازیگروهنرمندو شاعروخواننده وووووو… چه اشخاصی موافق و چه اشخاصی ناراحت شدند

  2. الان مشخص میشه بین این همه بازیگروهنرمندو شاعروخواننده وووووو… چه اشخاصی موافق و چه اشخاصی ناراحت شدند…

  3. نور بر تاریکی غلبه خواهد کرد…

  4. آقا الان همه چی درست شد دیگه
    دیگه هیچ کس نمیتونه باز مثل سال قبل داعش یا امثال آون کاری بکنه بعد اختلاس داشت یادم میرفتا فک کنم از راه تلگرام اختلاس شده این فاصله طبقاتیم از وجود تلگرام بوده ها تا یادم نرفته گردوغبار اهوازو آلودگی هوای تهران و خشک شدن دریاچه ارومیه و کارون هم تلگرام کرده مثلا مهمتر بیکاری و تجاوز و دزدیم کار این مرتیکه تلگرام به هاااااااا فک میکنم این میکرب های که تو موزه هم هست کار تلگرام بوده
    فقط یک چی میگم انقلاب با چاپ کاغذ شروع شد نه با دنیایه مجازی ما ایرانیا پشت حکومتمون هستم تا زمانی که به شعور ملت توهین نشه

  5. آنجا که پپیش تو رفته….هر جا به نوایی میرود انگار…هرجا به نان دادن خویش است…هر دو سنگ را به میان کوه ببرید و چاله افکنیدش…کین چاله فکندن بد خبران است…از روی تو جانا… به به

  6. یه استعفای دورغین علم کرده

  7. اینا مرضشون اینه که مردم به آگاهی نرسن
    ما تو عصر ارتباطات از ارتباط با دیگران محرومیم

  8. الان میخاد بگه من تقصیری ندارم؟؟؟

  9. این داره زیادی حرف میزنه

  10. lanat be doroogh gooee ke goft filter nemishe mese in ke ba pa raftan ro dokme filtering

  11. اره دیگه به روی مردم همه چیو بستن دیگه کاریش میکنن که دیگه با فیلتر هم کار نمیکنه واقعا مملکت مسخره ای داریم به جای اینکه چیز های دیگرو سرو سامان بدن بقیه چیزهارو هم خراب میکنن

  12. آره راست میگی اما من این وسط نمی دونم چرا کشورهای مثل سوئیس یا نروژ به اون مورد پنجم شما نیازی پیدا نمی کنن؟!!!!!!!!!!!!!! مشکل از جای دیگه اش داداش!

  13. بالاخره کار خودتونو کردین…