فیلتر شدن تلگرام

نمایندگان مجلس چه واکنشی به فیلتر شدن تلگرام نشان دادند؟

پس از صدور حکم قضایی مبنی بر فیلتر شدن تلگرام ، این پیام رسان در روز سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 برای بیشتر کاربران از دسترس خارج شد. این اتفاق واکنش‌های زیادی را در پی داشت که در این مطلب به بررسی واکنش نمایندگان مجلس خواهیم پرداخت.

فیلتر شدن تلگرام در ایران به یکی از مهم‌ترین اخبار این روزهای کشورمان تبدیل شده و واکنش‌های متعدد و متفاوتی را در پی داشته است. عده‌ای از صاحب‌نظران مخالف فیلترینگ تلگرام هستند و عده‌ای هم بر این باورند که نباید انحصار در یک پیام رسان خارجی محدود شود. ما در این مطلب قصد داریم نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مورد فیلتر شدن تلگرام را بررسی کنیم:

نظر نمایندگان در مورد فیلتر شدن تلگرام

کمال دهقانی، نماینده تفت و میبد، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

هیچ کس با گردش آزاد اطلاعات مخالف نیست، ولی شاهدیم که پیام رسان‌ها در سطح بین‌المللی و به هیچ کس و هیچ جایی پاسخگو نیستند و نمی‌توان از طریق آن‌ها جرایم را پیگیری کرد. فضای مجازی نقاط مثبت و منفی زیادی دارد و باید علاوه بر نگاه به مزایای آن از معایبش نیز غافل نشد. من موافق گردش آزاد اطلاعات هستم و معتقدم باید تدابیری در فضای مجازی اتخاذ شود تا اقدامی علیه امنیت و آبروی مردم صورت نگیرد و حیثیت و آبروی افراد و امنیت جانی و مالی آن‌ها خدشه‌دار نشود. مجلس باید قوانین لازم را در مورد فضای مجازی تدوین کند تا در این عرصه با حساب و کتاب وارد شویم.

طیبه سیاوشی، نماینده تهران، عضو کمیسیون فرهنگی:

فضای مجازی فرصت‌ها و چالش‌هایی دارد که باید ضمن مقابله با تهدیدات آن، از فرصت‌هایش نیز استفاده کرد. یعنی بر روی فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، نه این که با تکیه بر تهدیدها آن را فیلتر کنیم. کاش نظام به جای فیلتر کردن، جایگزین‌های مناسب‌تری را به مردم معرفی می‌کرد، نه این که با فیلترینگ از آن‌ها بخواهد که از این پیام رسان استفاده نکنند. این شکل تنها بازتاب منفی بین مردم خواهد داشت. مردم قبول نمی‌کنند که تلگرام صرفا یک تهدید امنیتی است.

محمدرضا بادامچی، نماینده تهران، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی:

آقای روحانی قول داده بود فضای مجازی هیچ‌گاه محدود نشود. با این قول ما انتظار فیلتر شدن تلگرام را نداشتیم. نباید از فضای مجازی اینقدر وحشت داشت و تبلیغات علیه آن صورت بگیرد. انتظار می‌رود در مقطع کنونی که جوانان با تلگرام کار می‌کنند و دلخوشی آن‌ها ارتباطات از طریق تلگرام و انجام کسب و کار است، آن را محدود نکنند. متاسفیم که این اتفاق در دولت روحانی رخ می‌دهد و انتظار می‌رود که حداقل در این باره توضیح دهد.

مجتبی ذوالنور، نماینده قم، عضو فراکسیون ولایی:

اقدام قوه قضاییه در فیلترینگ تلگرام به دلایل متعدد، بسیار به جا بود. تلگرام یک پول دیجیتالی جدیدی به نام گرام ایجاد کرد تا بتواند آن را جایگزین بیت کوین کند. بیت کوین در مدت کمتر از 2 ماه توانست حدود 1 میلیارد و 700 میلیون یورو از کاربران ایرانی داخل کشور پول ببرد و هیچ سهامی وجود ندارد که بتوانند خرید و فروش کنند، چون پشتوانه‌ای از نظام مالی دنیا ندارد.

در حال حاضر یک چهارم کاربران تلگرام را در کل دنیا ایرانیان تشکیل می‌دهند و اگر سرمایه‌های مردم به این سمت برود، هیچ دستگاه قانونی، حقوقی، دادگاهی و مرجع قضایی در دنیا برای رسیدگی به این موضوع نیست. صاحبان تلگرام اشخاص هستند و یک دولت یا شرکت نیست که بتوان از طریق معاهدات بین‌المللی از مردم دفاع کرد. به همین دلیل بیم آن می‌رفت که چیزی تبدیل به وضعیت موسسه‌های مالی و اعتباری شود.

با توجه به این که تلگرام هیچ ارتباط دیپلماتیکی ندارد، نمی‌توان آن را از طریق دادگاه‌ها پیگیری کرد و چون سرورهایش در خارج از کشور است، اگر در آینده سرمایه داخلی مردم دچار آسیب شود راه دفاعی وجود ندارد. لازم بود که دولت و مسئولان نظام در این باره واکنش نشان دهند و اقدام قوه قضاییه بسیار شایسته است. اکنون توپ در میدان دولت است که پیام رسان های داخلی را تقویت و پهنای باند آن‌ها را زیاد کند تا مردم در ارتباطاتشان دچار مشکل نشوند و خلا تلگرام در بین کاربران پر شود.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران، عضو فراکسیون امید:

به نظر من باید به موضوع فیلتر شدن تلگرام عمیق‌تر نگاه کرد. به طور کلی رویکردها و ذهنیت‌های بسته مناسب نیست و نباید همیشه نیمه خالی و جنبه‌های منفی یک موضوع را نگاه کرد و از نکات مثبت آن غافل شد. این همان رویکردی است که فکر می‌کند با بگیر و ببند و پاک کردن صورت مساله می‌توان کار را پیش برد. فیلتر ابزاری در دنیای امروز است، اما تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفت کرده که می‌توان از آن استفاده خوب و بد کرد. فضای مجازی همان چاقویی است که هم می‌توان با آن میوه پوست کرد و هم می‌توان شکم طرف را پاره کرد. باید مقامات در این باره مقداری خویشتن‌داری می‌کردند و سعه صدر به خرج می‌دادند.

زهرا ساعی، نماینده تبریز، عضو کمیسیون اجتماعی:

در فیلتر شدن تلگرام مباحث امنیتی مطرح بود. با این کار می‌خواهند انحصار پیام رسان‌ها شکسته شود و محدود به تلگرام نباشد. تلگرام 40 میلیون ایرانی را درگیر کرده بود و اطلاعات، آمار و ارقام به راحتی از طریق آن به خارج فرستاده می‌شد و در دسترس سرورهای اداره‌کننده قرار می‌گرفت. با توجه به مباحث امنیتی در کشور، فیلترینگ تلگرام کار خوبی بود، ولی باید پیام رسان قوی و قابل اعتمادی برای مردم جایگزین شود. ایجاد اعتماد بین مردم اهمیت زیادی دارد تا آن‌ها به سمت پیام رسان‌های داخلی بروند.

محمد کاظمی، نماینده ملایر، عضو کمیسته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه:

شخصا با فیلتر شدن تلگرام موافق نیستم، اما از پیام رسان های داخلی حمایت می‌کنم. مردم را باید به سمت استفاده از پیام رسان‌های داخلی تشویق کرد، ولی در عین حال این ممنوعیت‌ها نمی‌تواند مفید باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد فیلتر شدن تلگرام به لحاظ فنی امکان‌پذیر نیست و روسیه هم نتوانست این کار را انجام دهد. مردم ما عاقل، بالغ و اهل تشخیص هستند و می‌دانند چطور از پیام رسان تلگرام استفاده کنند. بخشی از مردم از امکانات تلگرام به عنوان منبع درآمد استفاده می‌کردند و به نظرم این اقدامات نتیجه‌بخش نخواهد بود. امیدوارم بتوانیم با فرهنگ‌سازی تلاش کنیم که مردم به سمت پیام رسان داخلی بروند.

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده تبریز، عضو کمیسیون فرهنگی:

با توجه به امتناع تلگرام از انتقال سرورهایش به داخل کشور، این پیام رسان باید فیلتر می‌شد. تلگرام تبدیل به فضایی شده بود که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را تشدید می‌کرد و امکان کنترل آن وجود نداشت. البته بسیاری از کشورها این دل‌نگرانی‌ها را در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی‌شان دارند و ما نیز با همین دل‌نگرانی‌ها معتقدیم که باید تلگرام فیلتر می‌شد. مطالب تلگرام، حاکمیت کشور و احساسات و عواطف مردم را جریحه‌دار می‌کرد و به همین دلیل معتقدم فیلترینگ کار درستی بود. از سوی دیگر باید زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای رقابت بین پیام رسان‌های داخلی ایجاد شود تا مردم به نیازهایشان دسترسی پیدا کنند.

ابوالفضل سروش، نماینده تهران، عضو فراکسیون امید:

معتقدم با این مسیر و شیب تند تکنولوژی، محدود و مسدود کردن جوابگو نیست و تنها باعث نارضایتی می‌شود. ای کاش برای عوارض منفی تلگرام تدبیر بهتری اندیشیده می‌شد، چون فیلرینگ چاره کار نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. از نظرات نمایندگان تهران لذت بردم، از نمایندگان تبریز مث همیشه تعجب کردم و خندیدم، از نماینده قم عصبانی شدم

  2. ….ترین کشور دنیا ایرانه😁

  3. نماینده گان مجلس باید مردمی باشن ن ضد مردمی حرف اینه

  4. فیلتر شد رفت بقیه ش همه حرفه

  5. اینا اخه چیزی مگه حالیشون هست؟؟ حتی بلد نیستن درست حرف بزنن لحجه دارن

  6. هیچ … مجلسیا خودشون با فیلترشکن از تلگرام استفاده میکنن . بعد میگن : تلگرام بَده بَده . سروش خوبه