کاوشگر سازمان فضایی اروپا موفق به ثبت یک اثر انگشت کیهانی عظیم شد

کاوشگر سازمان فضایی اروپا موفق به ثبت یک اثر انگشت کیهانی عظیم شد

به تازگی سازمان فضایی اروپا (ESA) از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای گایا (Gaia)، یک پدیده شگفت‌انگیز را که اخیرا به نام اثر انگشت کیهانی معروف شده و همانند اسمش به نقش‌های اثر انگشت شباهت دارد، به ثبت رسانده است.

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ستاره شناسی آژانس فضایی اروپا (ESA)، به فضاپیمای گایا (Gaia) مربوط می‌شود که اخیرا داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آن که در طول دو سال کاوش به ثبت رسیده‌اند، منتشر شده است. مدتی پیش خبر تهیه دقیق‌ترین و جامع‌ترین نقشه کهکشان راه شیری به کمک داده‌های گایا منتشر شد و به تازگی هم اطلاعات مخابره شده توسط این کاوشگر یکی دیگر از زیبایی‌های خیره‌کننده جهان ما را به تصویر کشیده است.

ثبت اثر انگشت کیهانی توسط کاوشگر گایا

گایا در فاصله زمانی بین جولای 2014 تا می 2016، با موفقیت اطلاعات فوق‌العاده ارزشمندی را از 1.7 میلیارد ستاره، از 100 میلیارد ستاره کهکشان راه شیری به ثبت رساند و موضوع مورد بحث ما در این مطلب هم که اخیرا توجه زیادی به خود جلب کرده، اثر انگشت کیهانی عظیمی مرتبط با یک کهکشان ماهواره‌ای اطراف راه شیری است.

به صورت کلی کهکشان ماهواره‌ای به مجموعه اجرام آسمانی گفته می‌شود که به دور یک کهکشان بزرگ‌تر از خودش، همانند یک قمر به دور سیاره،‌ گردش می‌کند؛ کهکشان مورد نظر ما هم ابر ماژلانی بزرگ (LMC) نام دارد که اولین اطلاعات ثبت‌شده در مورد آن مربوط به پژوهش‌های عبدالرحمن صوفی شیرازی، ستاره شناس بزرگ ایرانی است.

گفته شده که رصد این کهکشان نسبتا کوچک منجر به ثبت تصویر اثر انگشت کیهانی شده و همانطور که از عکس پیداست، در این تصویر چرخش چند میلیون ستاره LMC به دور مرکز کهکشان، به زیبایی دیده می‌شود؛ این چرخش ساعتگرد باعث شکل‌گیری نقش‌هایی شبیه به خطوط فوق‌العاده ریز موجود بر روی نوک انگشتان شده است:

کاوشگر سازمان فضایی اروپا موفق به ثبت یک اثر انگشت کیهانی عظیم شد

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، ابر ماژلانی بزرگ یک کهکشان با قطر 14 هزار سال نوری، در فاصله 200 سال نوری از زمین است که حدودا یک صدم کهکشان راه شیری جرم دارد. سایر داده‌های ثبت‌شده توسط گایا هم مانند تصویر اثر انگشت کیهانی و اطلاعات مربوط به ستاره‌های کهکشان ما، در کنار یادآوری زیبایی‌های کیهان به دانشمندان کمک می‌کند که دانش خود را در مورد نحوه شکل‌گیری، تکامل و شرایط کلی کهکشان راه شیری گسترش دهند.

کاوشگر سازمان فضایی اروپا موفق به ثبت یک اثر انگشت کیهانی عظیم شد

تصویری خیالی از فضاپیمای گایا

البته در سال 2014 هم سازمان فضایی ناسا متوجه چرخش شگفت‌انگیز ابر ماژلانی بزرگ شده بود و در آن زمان اعلام شد که 250 میلیون سال زمینی طول می‌کشد تا LMC یک چرخش کامل داشته باشد؛ با این وجود می‌توان گفت که نمای ثبت‌شده توسط کاوشگر گایا سازمان فضایی اروپا در نوع خود منحصر به فرد است و این کهکشان ماهواره‌ای را از نمایی دقیق‌تر و خیره‌کننده‌تر به ما نشان می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. هیچ چیز زیباتر از کیهان نیست

  2. زیباست این همه شگفتی

  3. واقعا شکل اثر انگشته

  4. توی همچین دنیای بزرگی زندگی میکنیم
    واقعا خارق العاد ست

  5. چقد قشنگه
    فک کن هرکدوم از اون نقطه ها یه ستاره ست

  6. چقدر شبیه نقاشیه شب پرستاره ونگوکه!