قلب و ريه هاي انسان حس بويايي دارند!

 محققان آلمانی دریافته اند که برخی اندام داخلی مانند قلب و ریه‌ها از توانایی احساس کردن بوی مواد غذایی و نوشیدنی ها برخوردار هستند.احساس گرمایی که در زمان استشمام بوی نان تازه پخت یا قهوه تازه احساس می شود، احتمالا با قدرت بویایی اندام داخلی بدن در ارتباط است و گیرنده های بویایی که پیش از این تصور می شد تنها در بینی وجود دارند، در سایر بخش های بدن نیز دیده می شوند.

 محققان دانشگاه فنی مونیخ در تحقیقات خود موفق به کشف گیرنده های بویایی در قلب، ریه ها و جریان خون شده اند.

«پتر شیبرل» متخصص تغذیه و از محققان مرکز تحقیقات شیمی مواد غذایی آلمان تأکید می کند:

تنها بخش کمی از عطر مواد غذایی توسط گیرنده های بویایی در بینی و روی زبان دریافت می شوند و بخش اصلی مولکول ها وارد معده شده و به جریان خون راه می یابند که در نهایت به گیرنده های بویایی در اندامی مانند قلب و ریه می رسند.

در این مطالعه بخشی از سلول های خون از نمونه های انسانی در شرایط ایزوله قرار گرفته و نحوه واکنش آنها به عطر مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفت که نشان می دهد، سلول های خون مانند گیرنده های بویایی بینی به سمت بوهای مواد غذایی مانند نان یا قهوه جلب می شوند.

سیگنال های تمامی گیرنده ها در انتها توسط مغز به احساس طعم و عطر غذا ترجمه می شوند که در این بین گیرنده های بینی بطور مستقل عمل کرده و به مغز اجازه دریافت یا رد یک ماده غذایی تنها از روی عطر و طعم را می دهد.

نتایج این مطالعه در نشست هفته جاری انجمن شیمی آمریکا در نیواورلئان ارائه شد.


منبع : livescience

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*