دستگاه های هواوی

پنتاگون فروش دستگاه های هواوی و ZTE در پایگاه‌های نظامی آمریکا را ممنوع کرد

پنتاگون به تمام فروشگاه‌های محدوده پایگاه‌های نظامی آمریکا دستور داد فروش دستگاه های هواوی و زد تی ای را متوقف کنند. اما علت این تصمیم چیست و آیا واقعا محصولات این شرکت‌های چینی یک خطر امنیتی برای آمریکا هستند؟

طی هفته‌های گذشته، آمریکا با منع شرکت ZTE برای استفاده از محصولات شرکت‌هایی آمریکایی تا سال 2025 و همین‌طور آغاز تحقیق در مورد هواوی، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اگرچه دولت چین از آمریکا خواست که به اعتماد موجود در کسب و کار شرکت‌های مختلف ضربه نزند، ولی حالا پنتاگون به خاطر همان دلیل قبلی یعنی وجود یک خطر امنیتی، یک سناریو جدید را آغاز کرده و می‌گوید در پایگاه‌های نظامی، دستگاه‌هایی که توسط Huawei و ZTE تولید می‌شوند نباید به فروش برسند.

دستگاه های هواوی

دستگاه های هواوی و زد تی ای یک خطر غیر قابل قبول را به همراه دارند

مطابق با بیانه‌ای که توسط نماینده پنتاگون برای وال استریت ژورنال ارسال شده است، «دستگاه های هواوی و زد تی ای ممکن است یک خطر غیر قابل قبول را برای کارکنان، اطلاعات و ماموریت دپارتمان به همراه داشته باشند. با توجه به این اطلاعات، فروش آنها برای دپارتمان معقول نبوده است.» هرچند، این ممنوعیت شامل استفاده از تجهیزات هواوی و ZTE در پایگاه‌های نظامی نمی‌شود. پنتاگون اضافه کرد که آنها روی گزینه‌ای برای ارائه یک مشاوره در سطح نظامی، در مورد خطرهای درک‌شده پیرامون محصولات سخت افزاری هواوی و زد تی ای فکر می‌کنند. با این وجود، کارکنان نظامی هم‌چنان می‌توانند به استفاده از دستگاه‌هایی که از سایر فروشندگان خریداری کرده‌اند ادامه دهند.

هواوی در بیانه‌ای که برای وب‌سایت ورج ارسال کرده، به دستور منع آمریکا پاسخ داده است:

محصولات هواوی در 170 کشور مختلف به فروش رسیده و بالاترین استانداردهای امنیتی، حریم خصوصی و مهندسی در هر کشوری را دارند که ما به صورت جهانی در آن فعالیت داریم و شامل آمریکا هم می‌شود. ما هم‌چنان به باز بودن و شفافیت تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، ادامه خواهیم داد و به وضوح می‌گوییم که تاکنون هیچ دولتی از ما درخواست مصالحه در امنیت و یا تمامیت هرکدام از شبکه‌ها و دستگاه‌های ما را نداشته است.

یک منبع بدون نام به وال استریت ژورنال گفته است که رهبران نظامی نگران هستند که دولت چین با استفاده از دستگاه های هواوی و زد تی ای قادر به موقعیت‌یابی سربازان در میان نبرد باشد. هر دو شرکت هواوی و زد تی ای اعلام کرده‌اند که چنین قابلیتی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد داستان تحریم این دو شرکت، یک شوخی بزرگ است که بیش از حد ادامه پیدا کرده است چرا که در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات این سوء ظن وجود ندارد.

دستگاه های هواوی

در گذشته، مقامات نسبت به خرید گوشی های هوشمند هواوی و زد تی ای به شهروندان آمریکایی هشدار داده بودند. این موضوع باعث شد تا قرارداد هواوی و AT&T برای فروش اسمارت فون های آن در آمریکا به سرانجام نرسد. بست بای نیز به عنوان یکی از مطرح‌ترین خرده‌فروشان آمریکایی فروش تلفن های هوشمند هواوی در وب‌سایت خود را متوقف کرده است.

با وجود تمام این موانع، هواوی هم‌چنان برای ورود به بازار آمریکا سرسخت است. هرچند، هم‌اکنون موبایل های هواوی و محصولاتی که با برند آنر تولید می‌شوند از طریق آمازون در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. با این حال، عدم عرضه گوشی هواوی پی 20 پرو در آمریکا به عنوان یکی از بهترین موبایل های دنیای اندروید، خبر بسیار بدی است.