خطای دید

این تصویر متحرک با ایجاد خطای دید شما را متحیر خواهد کرد

خطای دید به احساس دیدن تصاویری گفته می‌شود که گمراه‌کننده هستند. نمونه چنین عکس‌هایی در فضای اینترنت بسیار زیاد است، اما این تصویر متحرک می‌تواند مغز شما را به چالش بکشد!

اخیرا پروفسور کوکیچی سوگیهارا (Kokichi Sugihara) از دانشگاه میجی در توکیو، با استفاده از خطای دید یک تصویر متحرک بسیار جذاب را خلق کرده است که می‌تواند شما را متحیر کند. در عکس خیالی “arrow” که اهالی اینترنت را مبهوت کرده است، یک پیکان را می‌بینیم که به نظر می‌رسد همواره به سمت راست اشاره می‌کند. بهتر است ابتدا این تصویر را با یکدیگر ببینیم:

هیچ اهمیتی ندارد که پیکان را در کدام جهت می‌چرخانید؛ پیکان همواره سمت راست را نشان می‌دهد.

این ریاضی‌دان ژاپنی با استفاده از خطای دید، یکی از دقیق‌ترین‌های تصاویر موجود را خلق کرده است. در ساخت این پیکان که به شکی استوار روی یک پایه چوبی قرار گرفته، دقت بسیار زیادی وجود داشته است تا ما با تصویری خیره‌کننده رو به رو باشیم.

هرچند، این دوگانگی (همیشه در جهت راست) تنها زمانی وجود دارد که پیکان را از زاویه‌ای خاص ببینید.

آقای سوگیهارا بابت طراحی تصاویر خطای دید شهرت زیادی دارد و جدیدترین طرح خیالی او سبب شده است تا بسیاری از افراد نسبت به قوانین بسیار پایه‌ای فیزیک کنجکاو شوند.

راز این خطای دید چیست؟

سوگیهارا با انتشار این تصویر در پیج “Physicsfun”، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد، به گونه‌ای که بازدید این پست در زمان انتشار به نزدیک 400 هزار رسید. البته او با انتشار یک ویدیوی کوتاه در اینستاگرام، راز این تصویر متحرک را نیز فاش کرده است:

این پیکان را 180 درجه بچرخانید و هم‌چنان [نظاره‌گر] اشاره آن به سمت راست باشید – تنها در یک آینه، این پیکان جهت چپ را نشان می‌دهد (و فقط در جهت چپ). یک ترکیب هوشمندانه از انعکاس، چشم‌انداز و زاویه دید، این توهم قابل توجه را می‌سازد.

این پیکان از زاویه‌ای کج نمایش داده شده و به بیننده اجازه می‌دهد آن را به عنوان شکل واقعی احساس کند: یک مستطیل با دو انتهای نوک‌تیز که روی آن می‌توان تعداد برجستگی به سمت بالا و پایین را پیدا کرد. زمانی که شما از بالا به پیکان نگاه می‌کنید، سوژه متقارن به نظر می‌رسد و سوگیهارا از همین توهم برای منحرف کردن ذهن شما استفاده کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. از قوانین فیزیک پیروی میکنه

  2. (خلق کرده = آفریده) = غلطه چون [سازنده] خودش مخلوق/آفریدۀ خدای متعال‌ست که خلقت/آفرینش مخصوص ذات توانای اوست
    پدیدآورده/درست کرده/ساخته = صحیح

  3. یا کور هستین یا خودتون رو زدین به کوری ، چطوری میگین خطای دیدی نیست خخخخ

  4. این که اصلا خطای دید نیست. این شیء رو دقیقا همون شکلی که هست می بینیم و جایی خطا وجود نداره!