با نقشه سه بعدی تاریخ زمین به گذشته چند صد میلیون ساله سیاره سفر کنید!

با نقشه سه بعدی تاریخ زمین به گذشته چند صد میلیون ساله سیاره سفر کنید!

فایلی که در این مطلب توجه شما را به آن جلب می‌کنیم، نقشه سه بعدی تاریخ زمین نام گرفته و به بیان ساده، تغییرات ایجاد شده در سیاره کوچک و آبی ما را به طرزی شگفت‌انگیز، تا مدت زمان 600 میلیون سال پیش به ما نشان می‌دهد؛ اگر برای سفر در زمان آماده‌اید، با ما همراه باشید!

به تازگی یک نقشه تعاملی از وضعیت سیاره زمین منتشر شده که مانند تمامی فایل‌های شبیه‌سازی‌شده تعاملی دیگر، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا با اعمال تغییرات مختلف در تنظیمات نقشه، به دیدی جامع و منحصر به فرد از موضوع مورد نظر برسند.

این شبیه‌سازی با نام نقشه سه بعدی تاریخ زمین شناخته می‌شود و همانطور که از اسم انتخاب‌شده پیداست، تاریخچه 600 میلیون ساله سیاره را به صورت سه بعدی به ما نشان می‌دهد؛ به کمک این نقشه شگفت‌انگیز که فواصل زمانی مختلف در آن تعبیه شده و کاربر می‌تواند سیاره را از زاویه‌های مختلف نگاه کند، وضعیت‌ قاره‌های زمین، در مراحل تاریخی مختلف به راحتی دید‌ه می‌شود.

این نقشه سه بعدی تاریخ زمین به کمک اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط دانشمندان دانشگاه آریزونای شمالی ساخته شده و وب سایت “dinosaurpictures.org” آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

در گوشه سمت چپ پایین نقشه توضیحاتی در مورد مرحله تاریخی انتخاب‌شده به کاربرد ارائه می‌شود و همانطور که یکی از متخصصان توسعه‌دهنده شبیه‌سازی گفته است، با نگاه به این نقشه به خوبی متوجه می‌شویم که تاریخچه چند ده هزار ساله انسان‌ها در مقایسه با عمر زمین، چیزی بیشتر از یک نقطه‌ی کوچک نیست.

به عنوان مثال وقتی تنظیمات مربوط به 600 میلیون سال پیش انتخاب می‌شود، توضیحات پایین نقشه به ما می‌گوید که دوره مربوطه با نام دوره زمین شناسی ادیاکاران (Ediacaran Period) شناخته می‌شود و از مشخصه‌های اصلی آن می‌توان به تکامل حیات در دریاها و پیدایش زندگی مولکولی اشاره کرد.

با نقشه سه بعدی تاریخ زمین به گذشته چند صد میلیون ساله سیاره سفر کنید!

وضعیت خشکی‌های زمین در 600 میلیون سال پیش

همانند 600 میلیون سال پیش، وقتی تنظیمات بر روی فاصله زمانی 500 میلیون سال هم قرار داده شود آن چیزی که از زمین می‌بینیم به میزان بسیار زیادی با وضعیت کنونی سیاره متفاوت است؛ در این دوره نقشه به ما می‌گوید که تنوع حیاتی به شدت در اقیانوس‌ها رو به رشد است؛ این اتفاق که با نام انفجار کامبرین (Cambrian explosion) هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین دوره‌های زمین شناسی تاریخ سیاره به شمار می‌رود.

در ادامه اگر کمی جلوتر برویم‌، به دوره اواخر کربنیفر (Late Carboniferous) می‌رسیم.

با نقشه سه بعدی تاریخ زمین به گذشته چند صد میلیون ساله سیاره سفر کنید!

وضعیت کره زمین در 300 میلیون سال پیش

در این دوره ریشه گیاهانی که از حاشیه اقیانوس‌ها به خشکی وارد شدند، قوی‌تر شده و با شکل‌گیری اولین نمونه‌های درختی و افزایش سطح اکسیژن اتمسفر سیاره،‌ حجم گیاهان داخل خشکی بیشتر شد. در این زمان اولین گونه‌های خزندگان تکامل یافتند و حشرات غول‌پیکر متنوع‌تر شدند؛‌ در این دوره هم سیاره زمین ظاهری فوق‌العاده متفاوت نسبت به وضعیت کنونی دارد!

بعد از این توجه به اواخر دوره تریاس (Triassic) جلب می‌شود که یک انقراض جمعی در آن در شرف وقوع است؛ این اتفاق باعث از بین رفتن 76 درصد حیات در خشکی‌ها و دریاها می‌شود.

سپس دایناسورها به عنوان اولین پستانداران تکامل یافتند و زمین هم بسیار گرم شد.

قبل از نمایش شرایط حال حاضر سیاره، آخرین مرحله تاریخی نقشه سه بعدی تاریخ زمین به مدت زمان 20 میلیون سال پیش مربوط است که با نام دوره نئوژن (Neogene Period) شناخته می‌شود. در این دوره پستانداران و پرندگان بیشتر به حالت کنونی خود شبیه هستند و اولین نخستینیان در آفریقا پدیدار شده‌اند.

در آخرین تنظیم زمانی شبیه‌سازی هم به وضع امروز زمین می‌رسیم که موقعیت قاره‌ها و شرایط اقیانوس‌ها در آن به خوبی برای ما آشناست؛ این شما و این هم فایل اصلی نقشه تعاملی تاریخ زمین:

نقشه سه بعدی تاریخ زمین


در انتها می‌توان گفت که با نگاه کردن به این نقشه، علاوه بر رسیدن به درکی بهتر از گذشته زمین، این حقیقت که در سال‌های آینده هم روند تغییر وضعیت سیاره ادامه دارد، توجه را به خود جلب می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. ینی ما هم مرز امریکا میشدیم دریا هم نداشتیم

  2. اگه همه خشکی ها به هم مکیچسبید فک کنم بیایان ها زیاد میشدن درسته؟؟

  3. بابت ویدوی 360 درجه خیلی خیلی ممنون

  4. چقدر بد بوده چه خوب که جدا شد همش