تلگرام

آیا تلگرام و یوتیوب رفع فیلتر شده است؟ (20 اردیبهشت 97)

رفع فیلتر تلگرام امروز 20 اردیبهشت 97 توسط کابران بسیاری از سرار ایران گزارش شده است. به گفته کاربران، نه تنها تلگرام، بلکه یوتیوب نیز رفع فیلتر شده و در بسیاری از سرویس دهنده های اینترنت کشور، تلگرام و یوتیوب بدون فیلتر باز می‌شود.

رفع فیلتر تلگرام موضوع داغی است که امروز کاربران زیادی در سراسر ایران درباره آن صحبت می‌کنند. در حالی که حدود یک هفته از صدور دستور رسمی دادگاه قضایی مبنی بر بستن تلگرام به خاطر تعدد تخلفات آن می‌گذرد، به گفته برخی کاربران، در تعدادی از نقاط کشورمان دسترسی به آن فراهم شده است. نکته جالب‌تر، رفع فیلتر یوتیوب محسوب می‌شود که همزمان با فراهم شدن دسترسی مجدد به تلگرام خبرساز شده است.

رفع فیلتر تلگرام و یوتیوب

گفتنی است رفع فیلتر تلگرام و یوتیوب همه گیر نبوده و تنها توسط برخی کاربران ساکن در تعدادی از نقاط مختلف ایران گزارش شده است. با توجه به تاکید فراوان دادگاه قضایی بر روی تخلفات تلگرام در زمان صدور دستور فیلتر آن، بعید به نظر می‌رسد دسترسی مجدد به این شبکه اجتماعی به صورت همگانی فراهم شود. همچنین فعالیت یوتیوب هنوز با قوانین کشور ما مغایرت دارد، به همین دلیل رفع فیلتر یوتیوب نیز دور از انتظار به نظر می‌رسد.

تنها گزینه پیش رو، بروز برخی اختلالات در تعدادی از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی است که به نحوی دسترسی عادی به تلگرام و یوتیوب را فراهم کرده‌اند. در اولین روزهای آغاز فیلترینگ تلگرام نیز با وجود قطع شدن دسترسی به این پیام رسان از طریق اتصال موبایل (اپراتورهای تلفن همراه)، کاربران سرویس‌دهنده‌های اینترنت خانگی به راحتی قادر به استفاده از آن بودند. بعید نیست مورد پدید آمده کنونی نیز ناشی از چنین حوادثی باشد.

اگر شما نیز طی روزهای اخیر توانسته‌اید بدون نیاز به استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی به یوتیوب و مخصوصا تلگرام دسترسی پیدا کند، با ذکر محل زندگی خود، نام سرویس‌دهنده اینترنتی‌تان را در بخش کامنت‌ها با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.