برجام

واکنش شرکت‌های پژو سیتروئن، زیمنس و ایرباس به خروج آمریکا از برجام

پس از سخنرانی سه شنبه شب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و خروج این کشور از برجام ، برخی شرکت‌های خارجی از جمله پژو سیتروئن، زیمنس و ایرباس نسبت به احتمال تعلیق قراردادهای تجاری با ایران واکنش نشان دادند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ساعت 22:30 سه شنبه به وقت ایران مقابل دوربین‌ها ایستاد و خروج رسمی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را اعلام کرد. پس از این اتفاق، خبرهای ضد و نقیض زیادی در مورد احتمال به تعلیق درآمدن یا لغو برخی قراردادهای تجاری شرکت‌های خارجی با ایران منتشر شد. برخی از این شرکت‌ها از جمله پژو سیتروئن فرانسه، زیمنس آلمان و ایرباس فرانسه به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. بیشتر شرکت‌های اروپایی که با ایران قرارداد همکاری امضا کرده‌اند، اعلام کردند که تا زمان تصمیم‌گیری مستقلانه اتحادیه اروپا در خصوص پایبندی به برجام منتظر می‌مانند و فعالیت‌های آتی آن‌ها به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ارتباطی نخواهد داشت.

شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) فرانسه یکی از بزرگ‌ترین و محوری‌ترین شرکت‌های اروپایی فعال در ایران است که با شرکت‌های خودروسازی داخلی ایرانی مانند ایران خودرو قراردادهای تجاری منعقد کرده است. مسئولان این شرکت به تازگی ابراز امیدواری کردند که اتحادیه اروپا موضع مستقلانه و متکی به خود را در مورد پایبندی به برجام اتخاذ کند. سخنگوی پژو سیتروئن اظهار کرد شرکت پژو نیز همانند بسیاری از شرکت‌های تجاری فعال در ایران باید از قوانین و مقررات بین‌المللی و موضع اتحادیه اروپا پیروی کند.

برجام

رالف توماس، مدیر ارشد بخش اقتصادی شرکت زیمنس آلمان نیز در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان گفت به دقت مواضع اتخاذ شده بین‌المللی و اروپایی را بررسی کرده و مطابق آن‌ها پیش خواهد رفت. وی افزود بدیهی است که ما نیز مانند سایر شرکت‌ها از قوانین جهانی بازرسی بر صادرات متابعت کرده و باید منتظر باشیم تا ببینیم اتحادیه اروپا در این خصوص چه تصمیمی خواهد گرفت.

وضعیت هواپیماهای خریداری شده پس از برجام

شرکت هواپیماسازی ایرباس که دفتر اصلی آن در فرانسه قرار دارد هم اعلام کرد به زمان بیشتری نیاز دارد تا در مورد اثرات خروج آمریکا از برجام تصمیم‌گیری کند. دونالد ترامپ ضمن اعلام خروج از برجام، گفته بود که تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران اتخاذ خواهد کرد و این تحریم‌ها بیشتر از همه در مورد صادرات نفت و قراردادهای تجاری بزرگ از جمله خرید هواپیماهای مسافربری و غیر نظامی است.

برجام

شرکت ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا در مجموع قراردادهایی به ارزش 40 میلیارد دلار را با شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و آسمان به امضا رسانده بودند و قرار بود 100 هواپیمای ایرباس و 80 هواپیمای بوئینگ به ایران تحویل داده شود، اما حالا با این اتفاقات، احتمال لغو قراردادها وجود دارد. شرکت هواپیمایی ایران ایر پس از برجام 100 فروند هواپیمای ایرباس و 20 فروند هواپیمای توربو پراپ ATR را سفارش داده بود که از این تعداد تنها 3 فروند هواپیمای ایرباس و 8 فروند هواپیمای ATR به این شرکت تحویل داده شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

20 دیدگاه

  1. تف توی روی وطن پرستانی ک هیچ خبری از شکم گرسنه ی ملت ندارن و توی این بدبختی ها حرف از میهن پرستی میزنن، شکمی ک گشنس و داره زیر خاک میره، دیگه علاقه ای ب وطن پرستی نداره، شما شکمت پره و سر مستی، دیگران نه، ترامپ هم کاش این کار رو نمیکرد، ولی حالا ک کرد، فشارش ک ب مسئولان نمیاد، کمر مردم بیشتر خم میشه، بیچاره مردمی ک ب دولت وصل نیستن، قشنگ متلاشی و له میشن، زیر این لجبازی های دو کشور

  2. ترامپ تصمیم درستی گرفت دمش گرم، درود بر آمریکا

  3. این کلّه زرد دیوانه امریکا را از لحاظ سیاسی ورشکست کرده
    الآن وقتشه که هم اروپا از قیمومت بیرون بیاد و هم ایران از ‌NPT

    • آره توکه راست میگی حتما خبر نداری آمار بیکاری تو آمریکا زیر %2 رسیده شایدم چشم نداری ببینی

      • 1. امریکا نه بهترین کشوره و نه صدسال دیگر هم به پای بهترینها خواهدرسید.
        2. آمارسازی بیکاری امریکا به چه قیمتی؟ چرا آمار جعلی هم، شامل سیاهان نمیشود؟
        3. چه ربطی به اینجا دارد؟ عُرضه داری بجای نِق‌زدن تلاش کن از بیکاری کشورت بکاه.
        4. آمار چاکرا/چاپلوساش چطوره؟ از بیکاری عربستان خبرداری؟
        5. چرا به امریکا نمی‌روی؟ مگر عاشقِ سینه‌چاک نمیخواهند؟
        6. راهت نمی‌دهند؟ چرا هشتک آزادیِ وطن FreeHomeland# راه نمی‌اندازی؟
        7. مطمئن باش ملّت [بفرض تغییر رژیم هم] تحریمها/جنایات امریکا را فراموش نخواهدکرد.

        • اقا حرف بیخود نزن واسه ما ژانر روزنامه ایی و رسانه ایی به کار نبر
          تو میتونی کمک کن ب کم شدن بیکاری کشور:-) جوک داری میگی کلی مدیر بی مصرف داریم که اصلا این بیکاری واسشون هیچ معضلی نیست فقط هرکس به این فکر هست که چجوری می تونن پول بیشتر ب جیب بزنن جایی که خودشون دلار رو ب بهانه های مسخره برسونن ب ۸۰۰۰تومان و بازار رو داغون کنن و مردم رو بد بخت تر از همیشه دیگه حرفی واسه گفتن نمیزاره

  4. درود به دونالد ترامپ

  5. گور باباشون تولید داخلی رو گسترش میدیم

  6. اروپا باید انتخاب کنه
    بازار 400 میلیارد دلاری ایران یا بازار 18000 میلیارد دلاری آمریکا

  7. مساله اصلی ایران نیست دیگه، مساله استقلال اروپا از امریکاست، که هیچ وقت نتونستن مستقل از امریکا تصمیم بگیرن، الانم نمیتونن مگه اینکه برن بغل روسیه و چین