پیوند گوش مصنوعی که بر روی دست پرورش یافته بود، با موفقیت انجام شد!

پیوند گوش مصنوعی که بر روی دست پرورش یافته بود، با موفقیت انجام شد!

به تازگی خبر عجیب و غریبی در مورد یک عمل جراحی پیوند گوش منتشر شده که جزئیات آن به پرورش دادن عضو مورد نظر بر روی یکی دیگر از اعضای بدن شخص دریافت‌کننده مربوط می‌شود! در بررسی ماجرای این اتفاق شگفت‌انگیز پزشکی با ما همراه باشید.

تا به حال اطلاعات زیادی در مورد انجام عمل‌های جراحی مختلف و عجیب منتشر شده و هر چند وقت یک‌بار پزشکان و جراحان گوشه‌ای از دنیا خبر از موفقیت در حوزه خاصی از علم پزشکی می‌دهند؛ در همین رابطه، گفته شده که سربازی آمریکایی که در جریان یک حادثه رانندگی گوش خود را از دست داده بود، پس از جراحی پیوند گوش نسبتا غیرمعمولی که اخیرا انجام شد، عضو مورد نظر را بازیافت.

گوش چپ سرباز شامیکا بوراج (Shamika Burrage) در نگاه اول تفاوت چندانی با گوش راستش ندارد و برای خود او هم حس و عملکرد این عضو تقریبا با وضعیت پیش از تصادف رانندگی که در آن گوشش را از دست داد،‌ یکسان است.

پیوند گوش مصنوعی که بر روی دست پرورش یافته بود، با موفقیت انجام شد!

شامیکا بوراج

با این وجود شاید شنیدن این خبر تعجب‌آور باشد که تا چند روز پیش بوراج گوش چپ نداشت و بازیابی عضو در جریان یک نوع عمل پیوند گوش با نام “Prelaminated forearm free flap” ممکن شد؛ این نوع پروسه درمانی که همانند اسمش بیشتر به جزئیات فیلم‌های علمی تخیلی شبیه است، شامل پرورش غضروف گوش از طریق کاشتن سلول‌های مورد نظر در زیر پوست ساعد بیمار می‌شود.

جزئیاتی از جراحی پیوند گوش انجام‌شده

به طور دقیق‌تر، برای عملی کردن این پیوند ابتدا باید قالبی از گوش بیمار از طریق روش پرینت سه بعدی یا روش‌های دیگر ساخته شده و سپس غضروف استخراج‌شده از بخش‌های دیگر بدن فرد،‌ مانند غضروف قفسه سینه، شبیه به گوش شکل داده شود.

در مرحله بعد این گوش مصنوعی در زیر پوست ساعد شخص قرار می‌گیرد و از آنجایی که سلول‌های غضروف با بافت ساعد بیمار هماهنگی دارند، پس از گذشت چند ماه پوست به دور عضو کاشته شده شکل می‌گیرد و رگ‌های خونی هم در گوش مصنوعی ایجاد می‌شوند؛ سپس این غضروف به حالتی می‌رسد که برای پیوند داده شدن به سر بیمار آماده است.

پیوند گوش مصنوعی که بر روی دست پرورش یافته بود، با موفقیت انجام شد!

گوش پرورش‌یافته در زیر ساعد شامیکا بوراج

در این مورد بخصوص مقدار دیگری از پوست برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده فک بوراج استخراج شده بود و موارد مشابهی هم پیش از این بوده که برای جایگزینی غضروف دماغ یک بیمار‌، عضو مورد نظر در زیر پوست پیشانی فرد کاشته شده و برای عمل پیوند آماده شده بود.

نکته شگفت‌انگیز این نوع عمل پیوند گوش به بازیابی سرخ رگ‌ها، سیاه‌رگ‌ها و حتی رشته‌های عصبی در غضروف کشت‌شده مربوط است و برای بوراج هم از آنجایی که شنوایی گوش چپ در اثر حادثه از بین نرفته بود، جراحان توانستند تا عملکرد اصلی عضو پیوند داده شده، یعنی شنوایی را هم به این سرباز حادثه‌دیده بازگردانند.

موارد قبلی پرورش اعضا مصنوعی در بین بافت‌های زنده

همانطور که گفتیم، عمل پیوند گوش بوراج پیش از این هم اجرا شده و یکی از آخرین موارد آن به سال 2017 و جراحی چینی به نام دکتر گائو شوژانگ (Guo Shuzhong) مربوط می‌شود؛ بیمار شوژانگ هم مانند این سرباز یکی از گوش‌هایش را در تصادف رانندگی از دست داده بود و غضروف مورد استفاده در زیر پوست ساعد فرد رشد کرده بود. شوژانگ گفته است که تیم او سالانه 500 جراحی مشابه این نوع عمل‌ها را بر روی کودکان انجام می‌دهند!

البته در تاریخچه پرورش گوش مصنوعی همیشه دریافت‌کننده عضو انسان نبوده است؛‌ در سال 1995، محققی به نام چارلز واکانتی (Charles Vacanti) موفق شد تا در اقدامی فوق‌العاده جنجالی گوش انسان را بر روی یک موش پیوند بزند. این موش که بعدها به اسم موش واکانتی شناخته شد، بخش مهمی از ابداع یک روش جراحی پلاستیک بسیار مدرن و کارآمد بود.

در پایان شما را به تماشای ویدیویی از موش واکانتی دعوت می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. امیدوارم هر چه زودتر توی ایران هم این کارو بکنن
    خیلی ها نیاز دارن

  2. ت کار خدا دس میبرن احمقا

  3. میخان انسان مصنوعی بسازن

  4. یا خدااا اینا دارن چیکار میکنن چه تکنولوژی و سطح علم بالایی رسیدن

    انوقت ما هنوز بحث مملکت و رئیس جمهورش سر تلگرام هست همین

    از اون مهمتر برای یک سربازشون این همه اهمیت قائل هستن عجیبه

  5. مگه جای گوش روی دسته؟؟

  6. اوق حالم بهم خورد این چه کاریه اخه