هلیکوپتر مریخی ناسا آسمان سیاره سرخ را به تسخیر خود درمی‌آورد

هلیکوپتر مریخی ناسا آسمان سیاره سرخ را به تسخیر خود درمی‌آورد!

هلیکوپتر مریخی ناسا بخشی از تجهیزات فوق پیشرفته‌ای است که سازمان فضایی آمریکا به زودی به مقصد سیاره سرخ ارسال می‌کند و از آن برای کاوش جرم آسمانی همسایه ما استفاده خواهد کرد. در بررسی ماموریت این وسیله با تیم گجت نیوز همراه باشید.

هلیکوپتر مریخی ناسا (Mars Helicopter) وسیله شگفت‌انگیزی است که بر اساس تازه‌ترین اخبار منتشرشده از سوی آژانس فضایی آمریکا،‌ به همراه کاوشگر مریخ 2020 ناسا، دو سال آینده به سیاره سرخ فرستاده می‌شود. همانطور که از نام وسیله پیداست، هلیکوپتر مورد نظر همانند ورژن‌های زمینی مجهز به پره‌هایی برای شناوری در اتمسفر رقیق مریخ است و گفته شده که دید هوایی فراهم‌شده با تجهیزات این وسیله، اطلاعات ارزشمند و منحصر به فردی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

ماموریت هلیکوپتر مریخی ناسا

همانطور که بررسی‌ها نشان داده، جو سیاره مریخ حدودا 100 برابر از اتمسفر زمین رقیق‌تر است و به همین خاطر، به‌کارگیری وسیله‌های هوایی مانند پهپادها و یا هلیکوپترهای کوچک و بزرگ در سطح این جرم آسمانی چالش‌های خاص خود را دارد.

بالگرد مریخی ناسا هم برای غلبه کردن بر این چالش‌ها 4 سال در مراحل طراحی و ساخت قرار داشت و حتی در مرحله‌ای از پروژه مدیران این آژانس فضایی در مورد به‌کارگیری یک وسیله پرنده این چنینی در ماموریت کاوش مریخ مردد بودند؛ اما همانطور که گفتیم صحبت‌های جدید نشان می‌دهند که ایده استفاده از این وسیله در ماموریت مریخی ناسا مطمئنا عملی خواهد شد.

با این وجود یکی از سوالاتی که هنوز کارشناسان در مورد آن با اطمینان صد درصدی صحبت نمی‌کنند، عملی شدن پرواز وسایل اتوماتیک در آسمان مریخ است و با وجود بررسی‌های مختلف و اطلاعات زیادی که در طول سال‌ها از سیاره همسایه ما تهیه شده، هنوز کسی نمی‌داند که هلیکوپتر مریخی ناسا واقعا در محیط مورد نظر پرواز خواهد کرد یا خیر!

هلیکوپتر مریخی ناسا آسمان سیاره سرخ را به تسخیر خود درمی‌آورد

تا قبل از این هیچ وسیله پرنده‌ای به مریخ نرفته است و اگر مشکلی در پرواز بالگرد مریخی پیش نیاید، مرحله‌ای تازه در اکتشافات فضایی شروع خواهد شد.

یکی از چالش‌های عملی شدن این پروژه، ساخت پرنده‌ای سبک و کوچک بود که توانایی بالا نگه‌داشتن خود در اتمسفر مریخ را داشته باشد؛ سازندگان هلیکوپتر مریخی ناسا گفته‌اند که دستگاه آن‌ها حدودا 1.8 کیلوگرم وزن داشته و ابعاد آن مناسب شرایط منحصر به فرد سیاره سرخ است. دو پره هم برای بالا بردن بالگرد در نظر گفته ‌شده که 10 برابر سریع‌تر از پره‌های هلیکوپترهای زمینی می‌چرخند.

هدف اصلی این است که دانشمندان با اتصال وسیله به قسمت پایینی مریخ 2020، بالگرد را به مریخ برسانند و پس از رسیدن مریخ‌نورد به مقصد، هلیکوپتر کوچک ما را در محلی مناسب قرار داده و شرایط شروع کار آن را فراهم کنند.

گفته شده که دستور پرواز بالگرد مستقیما از زمین مخابره می‌شود و به همین خاطر، چند دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال‌های مورد نظر به مریخ برسند؛ پس از شروع به کار، برنامه‌ریزی ‌شده که وسیله 5 پرواز اتوماتیک 90 ثانیه‌ای را در مدت زمان 30 روز انجام دهد.

هلیکوپتر مریخی ناسا آسمان سیاره سرخ را به تسخیر خود درمی‌آورد

جیم بریدنستین (Jim Bridenstine)، یکی از مدیران ناسا در این رابطه گفته است که سازمان فضایی آمریکا در زمینه به پرواز درآوردن وسایل مختلف در شرایط گوناگون سابقه بسیار درخشانی دارد و فرستادن یک هلیکوپتر و به‌کارگیری آن در سیاره‌ای دیگر هم چالش جدیدی است که در صورت مرتب بودن اوضاع، ناسا با موفقیت بر آن غلبه می‌کند.

بر اساس اطلاعات موجود مریخ‌نورد 2020 در جولای سال 2020، سوار بر یک موشک اطلس 5 به فضا پرتاب می‌شود و در فوریه سال 2021 به مقصد میرد.

در انتها کلیپ تهیه‌شده برای معرفی هلیکوپتر مریخی ناسا را آماده کرده‌ایم که تماشای آن اصلا خالی از لطف نیست:

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. ناسا از یک روتور زمینی برای این پروژه استفاده کرده در کل دنیا سه نوع روتور یا همان سیستم گردنده اصلی وجود داره که همشون فقط با یک روش نامتقارنی بار بر روی دیسک روتور استفاده میکنند یعنی از یک چهارم نیروی لیفت یا بالا رفتن با غلظت یک صدم اکسیژن در جو مریخ وجود داره در خوشبینانه ترین حالت ممکن یعنی بعد از هاور یا بالا رفتن مارس هلیکوپتر بلافاصله بعد از حرکت کنترل خودشو از دست میده و ممکنه در نقطه ای که براش تعیین میشه یا نقطه ای که به صورت کنترل هوشمند تعیین میکنه برای لندینگ دچار مشکل میشه سیستم روتور پیچیده ترین بحث رو در حرکت هلیکوپتر رو داره و کنترل بسیار دشواری داره

  2. ببینمو تعریف کنیم

  3. مودات فضایی نندازنش پایین

  4. خدا کنه زودتر جریان اون عکسه معلوم شع که پرنده بود یا ن

  5. ایوووول عاشقتتتتتتتتتتتتتم ناسا جون!! با آرزوى موفقیت براى این سازمان فضایى فوق پیشرفته آمریکایى!!!
    🙂
    🙂